• 1
  • 2
2018-01-28, 18:19
Medlem
Jag ställde en deg för en stund sedan som inte verkar ha jäst ett dugg. Ungefär hälften av jästiden har gått men degen verkar stendöd. Det skulle vara kallt vatten i enligt receptet så det hade jag i. Följde dock inte receptet helt utan hade ca 5 dl grahamsmjöl i. Det skulle vara 13 dl vetemjöl (det var franskbröd). Degen verkar, som sagt, inte ha jäst ett dugg och efter hälften av tiden borden den ju ha jäst lite.

Jag är annars en ganska van bagerska men har oftast inte bakat kalljäst bröd. Någon som vet om man kan göra något med degen om det inte funkar utom att slänga den?

Degen ska jäsa ca 1 timme.
Citera
2018-01-28, 19:13
Medlem
AliciaicilAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Jag ställde en deg för en stund sedan som inte verkar ha jäst ett dugg. Ungefär hälften av jästiden har gått men degen verkar stendöd. Det skulle vara kallt vatten i enligt receptet så det hade jag i. Följde dock inte receptet helt utan hade ca 5 dl grahamsmjöl i. Det skulle vara 13 dl vetemjöl (det var franskbröd). Degen verkar, som sagt, inte ha jäst ett dugg och efter hälften av tiden borden den ju ha jäst lite.

Jag är annars en ganska van bagerska men har oftast inte bakat kalljäst bröd. Någon som vet om man kan göra något med degen om det inte funkar utom att slänga den?

Jäsa i kylen?
Har jag deg i kylen händer nästan inget, flera dygn kan gå. När jag tar ut och ställer den på elementet tar det 1-3 timmar så är den dubbel i storlek.
Citera
2018-01-28, 19:19
Medlem
1 timme räcker inte.
Kalljäst bröd kallas ofta källarbröd, eftersom man ställde ner degbunken i källaren över natten och då var det färdigjäst på morgonen.
Alltså ca 10 timmar om degvätskan är kall. Ställ bunken där det är hyfsat svalt, om du inte har källare, men kanske inte i kylskåp.
Citera
2018-01-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Jäsa i kylen?
Har jag deg i kylen händer nästan inget, flera dygn kan gå. När jag tar ut och ställer den på elementet tar det 1-3 timmar så är den dubbel i storlek.

Nej, det stod inget om att den skulle jäsa i kylen. Jag knådade dock degen, delade den i bullar och kavlade dessa. Sedan lade jag dem på en plåt. Tänkte man kanske kan baka ut dem på stekpannan. Slänga degen har jag inte råd med. Vi får se hur resultatet blir.
Citera
2018-01-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
1 timme räcker inte.
Kalljäst bröd kallas ofta källarbröd, eftersom man ställde ner degbunken i källaren över natten och då var det färdigjäst på morgonen.
Alltså ca 10 timmar om degvätskan är kall. Ställ bunken där det är hyfsat svalt, om du inte har källare, men kanske inte i kylskåp.

Märkligt att det inte stod något om det i receptet.

Nåja, man kanske kan låta det jäsa lita extra länge nu. Om inte annat får det väl bli en lärpeng.
Citera
2018-01-28, 19:45
Medlem
Gör det! Den kommer att jäsa upp, såvida du inte använt torrjäst (funkar inte med kall vätska)
Citera
2018-01-28, 19:47
Medlem
Kalljäst tar man inte tid på, man väntar sonika tills det jäst klart. Är jästen lite äldre, så kan man väcka den först i en sockerlösning, men det är ju lite sent att göra nu. Baka ut brödet, ställ det att jäsa och baka det när det ser färdigjäst ut.
Fördelen med att din deg tar tid är att det kommer vara gott.
Citera
2018-01-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Gör det! Den kommer att jäsa upp, såvida du inte använt torrjäst (funkar inte med kall vätska)
Jodå, torrjäst funkar med kall vätska också, men det tar längre tid innan den kommer igång.
Citera
2018-01-28, 22:17
Medlem
Jag gjorde stompa utav den. För er som inte vet vad det är så är det stekpannebröd. Har inte ätit av det ännu men det ser ok ut.
Citera
2018-01-29, 05:28
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Nej, det stod inget om att den skulle jäsa i kylen. Jag knådade dock degen, delade den i bullar och kavlade dessa. Sedan lade jag dem på en plåt. Tänkte man kanske kan baka ut dem på stekpannan. Slänga degen har jag inte råd med. Vi får se hur resultatet blir.
Vad är kostnaden för en deg...10-15 kr?
Citera
2018-01-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad är kostnaden för en deg...10-15 kr?

Jag har 6790 kr ungefär att leva på i månaden innan räkningarna är betalda. Dessutom får jag sjukt dåligt samvete om jag tvingas slänga någon mat.
Citera
2018-01-29, 20:09
Medlem
madtops avatar
Citat:

Kalljäst är väl något man använder för att få lång jästid.
Typiskt sätter man degen på kvällen och gräddar 10 timmar senare till frukost.

Det här receptet brukar jag köra med:
http://paindemartin.se/?p=1314
Mycket enkelt, helt utan knådning och gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in