• 2
  • 3
2018-01-28, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nu tar du in vad som är normativt i bedömningen också, eftersom en "normal" person ju inte existerar utnanför kontexten till sin närmiljö.
Kolla i många av södra sveriges förorter?
Tror du inte det är normalt att vara aspirerande kriminell där?
Var det inte normalt att plåga avvikande element i nazityskland?
Normen har sällan med lycka att göra, utan det är just den dygdfulla ansträngningen som ger lycka.

Utmaningar kan förstås vara givande när de lyckas, men det är inte utmaningen i sig som ger lyckan.
Att möta svårigheter ger inte heller lycka, men kan ge uthållighet. Och det i sin tur kan vara ett verktyg för att bevara den lycka man har vid ytterligare svårigheter.

Att leva ett bra liv innebär att följa vissa fungerande strukturer, det faller sig mer naturligt för vissa än andra.

Ja hela samhället är uppbyggt på att följa en viss struktur. Och den behövs ju givetvis. För den stora massan. Trygghet är det. Lycka nja...

För trygg och inrutad vardag ger mig tristess. Jag vill känna mig fri.

Jag menar inte att svårigheter ger lycka. Jag menar utmaningar som att våga ta olika chanser.

Som man brukar säga; man ångrar sällan det man gjort utan istället det man inte gjort.
Citera
2018-01-28, 15:52
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choopchoop
Ja hela samhället är uppbyggt på att följa en viss struktur. Och den behövs ju givetvis. För den stora massan. Trygghet är det. Lycka nja...

Jag menar inte att svårigheter ger lycka. Jag menar utmaningar som att våga ta olika chanser.

Som man brukar säga; man ångrar sällan det man gjort utan istället det man inte gjort.
Nä samhällets struktur är helt åt tok, det var inte den jag åsyftade med fungerande heller.
Även dygder är en viss form av struktur, men de går inte att bygga materiella stater på.

Frihet, jo det är ju trevligt, men till vilket pris?
Existerar frihet utan konsekvenser?
Om så är slutsatsen, utefter vilka premisser resonerar man då?
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-01-28 kl. 15:55.
Citera
2018-01-28, 15:54
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Nä samhällets struktur är helt åt tok, det var inte den jag åsyftade med fungerande heller.
Även dygder är en viss form av struktur.

Det existerar frihet utan konsekvenser, men psykopaterna till makthavare vill inte ha det så. Lagar är till för att kontrollera människor och inte för att det skulle vara "farligt" att människor har sin frihet.
Citera
2018-01-28, 15:57
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det existerar frihet utan konsekvenser, men psykopaterna till makthavare vill inte ha det så. Lagar är till för att kontrollera människor och inte för att det skulle vara "farligt" att människor har sin frihet.
Men om vi ser till friheten utöver lagarna. Hur tydlig måste jag vara med att det inte är sveriges rikes lag jag åsyftar?
Friheten att åta sig vilken världsbild man vill är t.ex. ett område som mig veterligen inte omnämns i någon stats lagbok, men likväl är den en frihet som onekligen kommer att få någon form av utfall vad gäller individens varseblivning av tillvaron, bland annat.

Med konsekvens menar jag inte uteslutande repressalier, utan åtföljd.
Alla åtföljder kan i sin tur värderas av både ett och flera subjekt, och det är där det intressanta i diskussionen gällande "det goda livet" ligger.
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-01-28 kl. 16:04.
Citera
2018-01-28, 16:04
Medlem
Citat:
Även dygder är en viss form av struktur, men de går inte att bygga materiella stater på.

Om så är slutsatsen, utefter vilka premisser resonerar man då?

Ingenting existerar utan konsekvenser...
för mig är lycka att kunna komma på lösningar som ger mig pengar för minimal ansträngning. Försöker hitta nya sätt hela tiden. Få testa nya saker och vara bland nytt folk och nya miljöer.

De flesta människor drömmer om att våga göra det som jag vågar. Jag skulle kanske inte kalla mig lyckligare. Men jag tycker att det är så mycket skönare att själv sätta upp mina regler. Vara den som bestämmer. Ett slags självuppfyllande. Vara där dit vinden för mig. Inte veta var jag är om ett halvår. Det är spännande.
Citera
2018-01-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det bästa är att aldrig bli född. Det näst bästa är att vara helt frisk och ekonomiskt oberoende.

Både hälsa och ekonomi kan du själv i mycket hög grad påverka själv.

Sparsamhet och sundhet är dygder, som ger god ekonomi och hälsa. Dvs lycka.
Citera
2018-01-28, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Jag tror inte det finns nån som skulle nöja sig med att plocka disk resten av sitt liv om nån kunde erbjuda personen ett rikemansliv om personen bara hade gjort visa saker.
Det var väl inte riktigt diskussionen heller?
Jag säger att de är nöjda med vad de har, inte missnöjda med vad de inte har.
Citera
2018-01-28, 21:21
Avstängd
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Både hälsa och ekonomi kan du själv i mycket hög grad påverka själv.

Sparsamhet och sundhet är dygder, som ger god ekonomi och hälsa. Dvs lycka.

Grundhälsan beror mest på ens gener.

Ekonomin kan man påverka någorlunda om man bor i ett land som Sverige, men mycket få människor kan på egen hand göra sig ekonomiskt oberoende.
Citera
2018-01-28, 21:40
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det var väl inte riktigt diskussionen heller?
Jag säger att de är nöjda med vad de har, inte missnöjda med vad de inte har.

Det är väl innan nån kommer och ger en andra och bättre alternativ.
Citera
2018-02-03, 06:07
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choopchoop

Du är en spegel av samhället du bor i och innan du har insett det kan du inte bli lycklig.

Utmaning ger lycka? Samhället har sagt till dig hela ditt liv att du ska utmana dig. Utmaningen fyller den tomhet där lyckan redan borde existera.

Tristessen du känner av trygghet är avsaknad av självkänsla.

Lycka kan endast komma inifrån. Harmoni och sinnesro.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in