Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Jag brukar ha kanske en 10 forumdelar här på Flashback som jag brukar kika i. Resten går bort pga tidsbrist och (inbillat) bristande intresse. Men säg sisådär var 100 dag brukar jag besöka en del som jag nästan aldrig läser i. Nu, idag, kikade jag in i Hobby-delen. Den var mysig.
Varför, just idag, kollade jag där - när jag aldrig besöker den forumdelen annars?
Vad är det som får en att välja att läsa en specifik tråd eller besöka en specifik forumdel? Oftast är det ju ett intresse. Besöker man musikdelen så är det troligen för att man gillar musik eller behöver hjälp med en musikrelaterad fråga. Men ibland så vet man inte riktigt varför man hamnar där man hamnar på Flashback.
Det verkar svårt att bryta invanda mönster, m.a.o. (och är säkerligen ofta opraktiskt att göra, om nu inte vanorna är direkt dåliga).
Det här är ingen filosofi fråga -- egentligen -- men ändå intressant. (Förmodligen mer en psykologi fråga)
Du kommer genetiskt förprogrammerad med en viss läggning som sedan blir modererad av erfarenhet och uppfostran. Lägg sen till det provokativt språkbruk i en viss tråd-titel och baserat på den unika (alla är absolut unika) cocktail av nature/nurture du är så får du ibland en trigger-respons och klickar på tråden.