2018-01-28, 10:38
Medlem
Hej. Har en livskris just nu och har fått betablockerare utskrivet då jag har panikattacker, men av vad jag förstår så hjälper det inte mot alla symptom?

Hur funkar det egentligen? Jag har väldigt starka panikattacker. Det knyter sig i magen och hjärtat skenar utav helvete med undergångskänsla. Kan verkligen betablockerare hjälpa mot sånt?
Citera
2018-01-28, 10:49
Medlem
gurkmajjas avatar
Det hjälper framförallt mot konsekvenser av nervositet och oro såsom skakande händer, svettningar, rodnad o s v.
Citera
2018-01-28, 12:53
Medlem
Jag har också fått det utskrivet. Funkar faktiskt otroligt bra. Pulsen går inte upp alls. Hur mycket man än panikar. Inga skakningar eller svettningar.
Just att pulsen inte går upp hjälper mig att bromsa ångestattacken och jag blir lugn.
Hjärnan kan däremot fortfarande vara i panikmode
Citera
2018-01-28, 14:23
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det hjälper framförallt mot konsekvenser av nervositet och oro såsom skakande händer, svettningar, rodnad o s v.

På dom flesta doser, ja - hittar du dock rätt dos i förhållande till din vikt, så påverkar den dock även hjärnan, och minskar då aktiviteten ut ur amygdala - m ao, själva HELA kamp/flykt -responsen, som finns till alla möjliga yttre hot, minskas då avsevärt.

Då är den faktiskt riktigt bra mot ångest, även psykiskt. Det finns flertalet här på forumet som skrivit under på att detta stämmer, bara att söka i stora Inderal-tråden.

Det gäller dock att hitta exakt rätt, annars uppkommer inte denna effekt - för mycket eller för lite så är det, som du säger, enbart effekt på dom fysiska symptomen.
Citera
2018-01-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WantedNr1
Jag har också fått det utskrivet. Funkar faktiskt otroligt bra. Pulsen går inte upp alls. Hur mycket man än panikar. Inga skakningar eller svettningar.
Just att pulsen inte går upp hjälper mig att bromsa ångestattacken och jag blir lugn.
Hjärnan kan däremot fortfarande vara i panikmode

Ok, hur mycket tar du? Hur känns det när hjärnan panikar men inte kroppen?
Citera
2018-01-28, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
På dom flesta doser, ja - hittar du dock rätt dos i förhållande till din vikt, så påverkar den dock även hjärnan, och minskar då aktiviteten ut ur amygdala - m ao, själva HELA kamp/flykt -responsen, som finns till alla möjliga yttre hot, minskas då avsevärt.

Då är den faktiskt riktigt bra mot ångest, även psykiskt. Det finns flertalet här på forumet som skrivit under på att detta stämmer, bara att söka i stora Inderal-tråden.

Det gäller dock att hitta exakt rätt, annars uppkommer inte denna effekt - för mycket eller för lite så är det, som du säger, enbart effekt på dom fysiska symptomen.

Ok, hur pass mycket marginal är det på doseringen då? Är det att det funkar på 40 men inte på 20 tex eller är det ännu petigare?
Citera
2018-01-28, 19:27
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprocks
Ok, hur pass mycket marginal är det på doseringen då? Är det att det funkar på 40 men inte på 20 tex eller är det ännu petigare?

Det förefaller vara ganska petigt, såvitt jag kan se från studien - vi talar nog mer om ca 5mg's marginal än 20 mg's marginal.

Om jag minns korrekt så ger en konvertering från råttdoser till mänsklig dos ca 40 mg Propranolol för en människa som väger 60 kilo.

Väger du mer, så är det en något högre dos.

Dock får man välan inte ta allt för religiöst på den här dosen - det verkar trots allt finnas andra faktorer som inverkar, än enbart vikten, då det är ganska skiljda doser folk nämnt i diverse trådar och forum.

Jag ser även att det finns en hel del forskning som antyder att det kan vara situationsberoende hur pass bra den verkar på ångest... i vart fall forskningen på Propranolol och PTSD antyder detta (även testerna på hjärnvävnad, tycks det). M ao, om man pratar om sånt som ger en ångest med en psykolog och samtidigt tar rätt dos Propranolol, så försvinner ångesten sen nästa gång du få en ångest-trigger.

Generell ångest funkar ju dock inte så, utan är ju alltid där, i bakgrunden - det fungerar den möjligen också på, om vi ska tro dom som faktiskt fått den förskriven mot detta.

Dose-sensitive excitation and inhibition of spontaneous amygdala activity by propranolol.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11420072

Beyond extinction: Erasing human fear responses and preventing the return of fear
https://www.researchgate.net/publica...return_of_fear

Slutligen, så får jag säga att jag möjligen talade bredvid mun, då jag vid närmare titt på bevisen faktiskt finner att dom är ganska svaga... Den här metarecensionen var inte nådig, så jag ska SLUTA att råda någon att prova Propranolol som behandling mot ångest.

Propranolol for the treatment of anxiety disorders: Systematic review and meta-analysis
http://journals.sagepub.com/doi/abs/...69881115612236

Citat:
In conclusion, the quality of evidence for the efficacy of propranolol at present is insufficient to support the routine use of propranolol in the treatment of any of the anxiety disorders.

*ställer mig i ett hörn och skäms*
Citera
2018-01-28, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det förefaller vara ganska petigt, såvitt jag kan se från studien - vi talar nog mer om ca 5mg's marginal än 20 mg's marginal.

Om jag minns korrekt så ger en konvertering från råttdoser till mänsklig dos ca 40 mg Propranolol för en människa som väger 60 kilo.

Väger du mer, så är det en något högre dos.

Dock får man välan inte ta allt för religiöst på den här dosen - det verkar trots allt finnas andra faktorer som inverkar, än enbart vikten, då det är ganska skiljda doser folk nämnt i diverse trådar och forum.

Jag ser även att det finns en hel del forskning som antyder att det kan vara situationsberoende hur pass bra den verkar på ångest... i vart fall forskningen på Propranolol och PTSD antyder detta (även testerna på hjärnvävnad, tycks det). M ao, om man pratar om sånt som ger en ångest med en psykolog och samtidigt tar rätt dos Propranolol, så försvinner ångesten sen nästa gång du få en ångest-trigger.

Generell ångest funkar ju dock inte så, utan är ju alltid där, i bakgrunden - det fungerar den möjligen också på, om vi ska tro dom som faktiskt fått den förskriven mot detta.

Dose-sensitive excitation and inhibition of spontaneous amygdala activity by propranolol.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11420072

Beyond extinction: Erasing human fear responses and preventing the return of fear
https://www.researchgate.net/publica...return_of_fear

Slutligen, så får jag säga att jag möjligen talade bredvid mun, då jag vid närmare titt på bevisen faktiskt finner att dom är ganska svaga... Den här metarecensionen var inte nådig, så jag ska SLUTA att råda någon att prova Propranolol som behandling mot ångest.

Propranolol for the treatment of anxiety disorders: Systematic review and meta-analysis
http://journals.sagepub.com/doi/abs/...69881115612236

*ställer mig i ett hörn och skäms*

Väl skrivet! 😊 nej men det kanske inte finns jättestarkt stöd för allt men det verkar ändå som att det finns mycket att utforska om man kollar på anekdoter alla fall.
Citera
2018-01-28, 20:25
Medlem
Citat:
Hej. Har en livskris just nu och har fått betablockerare utskrivet då jag har panikattacker, men av vad jag förstår så hjälper det inte mot alla symptom?

Hur funkar det egentligen? Jag har väldigt starka panikattacker. Det knyter sig i magen och hjärtat skenar utav helvete med undergångskänsla. Kan verkligen betablockerare hjälpa mot sånt?

Har sluppit PÅ sen många månader mha förebyggande BetaBlockerare, min erfarenhet är att det motverkar att hjärtat rusar - just det har varit triggern för mina tidigare attacker, dvs BetaBlockerare motar Olle i grind..... tog lågdos när jag kände oro i kroppen, inte annars.
Citera
2018-02-03, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Har sluppit PÅ sen många månader mha förebyggande BetaBlockerare, min erfarenhet är att det motverkar att hjärtat rusar - just det har varit triggern för mina tidigare attacker, dvs BetaBlockerare motar Olle i grind..... tog lågdos när jag kände oro i kroppen, inte annars.

Ok. Tar du det dagligen eller vid behov?

För mig brukar ofta panikattacker börja med att det känns oroligt i magen och sen får jag typ vidriga spasmer i magen varpå hjärtat börjar slå. Hjälper betablockerare mot känslan I magen också (tänkte ifall det finns betareceptorer i tarmen) eller är det bara hjärtat och darrningarna?
Citera
2018-02-03, 11:41
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

För mig brukar ofta panikattacker börja med att det känns oroligt i magen och sen får jag typ vidriga spasmer i magen varpå hjärtat börjar slå. Hjälper betablockerare mot känslan I magen också (tänkte ifall det finns betareceptorer i tarmen) eller är det bara hjärtat och darrningarna?

Det finns beta-receptorer i hela kroppen - Noradrenalin är inte bara en signalsubstans, det är även ett stresshormon, så den här substansen påverkar många funktioner i kroppen.

Med det sagt så är det inte säkert att beta-blockerare påverkar din mage - det där med spasmerna förefaller inte vara tarmarna dock, utan muskulatur som lever om. Alfa-antagonister anses annars vara dom som påverkar tarm-funktionerna lite mer - används t ex som motmedel mot bieffekter från Reboxetin (överkontinens, orgasmsmärta, förstoppning), som istället fungerar tvärtom och överladdar receptorerna med noradrenalin, varpå bieffekter uppkommer.

Kan ju fungera ändå, även om det där i magen är ungefär detsamma, för något bultande hjärta kommer du inte få.

Beta 3-adrenoceptors and intestinal motility. (1967!)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8566932

The role of α- and β-adrenergic receptors in some actions of catecholamines on intestinal smooth muscle (1995)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1396027/
Citera
2018-02-03, 11:52
Medlem
Citat:

Tar det vid behov, innan ev attack, känner liknande som dig periodvist, kanske 2-3 dar i månaden, en oro som börjar vid magtrakten - att hindra stresshormonerna att go bananas är mitt syfte och då hjälper BB. Jag vet inte om alla varianter av stresshormoner och BBs förmåga, där verkar ovan inlägg förklara bra.

Kan även ta i förebyggande syfte (även när jag inte känner oro)om jag vet skall sitta/stå i en lång kö bland massa människor, så jag har väl en släng av light social fobi kanske, blir aldrig yr eller får stegrad puls om jag tar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in