• 1
  • 2
2018-01-28, 09:12
Medlem
swimmingpools avatar
Fattar inte, verkar ju skitsvårt. I alla fall om man vill ha typ balkong och inte bara en viss tid.

Vet att det pratas mycket om detta, men hur fan ska man bära sig åt? Anmäla intresse på hyresvärdars hemsida, ja men det finns ju inte mycket att välja på och man hör ju inte något på flera år.

Varför finns det inte en hemsida där alla i hela Sverige kan registrera sig och följa vad som erbjuds?

Jag har bott i min bostadsrätt i 10 år nu och vill sälja eftersom jag då får en vinst på som är ca fyra gånger så mycket. Jag är sjukpensionär och behöver lite pengar att röra mig med. Annars är det naturligtvis bättre att sitta på en bostadsrätt så länge som möjligt om man på något vis kunde ta det där bostadslånet från början.

Jag fattar noll.
Citera
2018-01-28, 09:19
Medlem
note-its avatar
Du får väl som alla andra vänta tills det finns något tillgängligt.
Varför är det så svårt att fatta?
Citera
2018-01-28, 09:20
Medlem
Börja leta lite här https://www.boplatssverige.se och sen kan du kolla upp om det finns någon lokal bostadskö för kommunen du bor i. Varför har du inte gjort det?
Citera
2018-01-28, 09:24
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du kan ju köpa ner dig till en billigare bostadsrätt. Detta förutsatt att du kan lägga hela köpesumman kontant.
Citera
2018-01-28, 09:28
Medlem
Sooks avatar
Verkar ju rätt korkat att lämna en bostadsrätt mot hyresrätt. Men om du nu vill det är det ju bara att ställa dig i bostadskön på din hemort. På Många mindre orter är det ju rätt lätt att få tag på lägenhet medans det på större orter kan vara i stort sett omöjligt utan kötid.
Citera
2018-01-28, 10:14
Medlem
Du kan välja att födas rik och då slipper du sådan problem.

Klarar du inte det kan du jobba hårt och köpa ett kontrakt svart. Annars kan du skaffa vänner
som har kontakter och kan hjälpa dig att hitta en lägenhet. Det är ditt eget fel om du inte fixar det och då förtjänar du att leva på gatan.
Citera
2018-01-28, 10:21
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Du får väl som alla andra vänta tills det finns något tillgängligt.
Varför är det så svårt att fatta?
Läste du hela mitt inlägg? Det är så svårt att ens veta var på nätet man ska söka.
Citera
2018-01-28, 10:29
Medlem
Megaforces avatar
Hyresrätter är en historisk förteelse som är på väg bort och ganska ovanligt i många länder där privatuthyrning är vanligare. Antalet tillgängliga hyresrätter blir färre för varje år eftersom de oftast ombildas till borätter i samband med renoveringar mm. Man skall därför inte räkna med att tillgången blir bättre i framtiden trots politikernas ambitioner.

Att byta till en billigare bostadsrätt i en billigare kommun är nog det enda raka. Vissa banker är inte så svåra att få övergångslån i om man inte har lån på den befintliga bostadsrätten.
Citera
2018-01-28, 10:45
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Så är det. Alla pengar i villor och bostadsrätter är luft eftersom det inte finns några hyresrätter.
Citera
2018-01-28, 11:26
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Läste du hela mitt inlägg? Det är så svårt att ens veta var på nätet man ska söka.
Varför ska allt vara så jävla enkelt, tycker du? Just bostäder är idag det mest eftertraktade och det mest svår tillgängliga. Det säger ju för fan sig självt.
Citera
2018-01-28, 12:19
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Varför ska allt vara så jävla enkelt, tycker du? Just bostäder är idag det mest eftertraktade och det mest svår tillgängliga. Det säger ju för fan sig självt.
Ja men nu pratade jag ju också om hur man söker på nätet.
Citera
2018-01-28, 12:39
Bannlyst
Det går i stort sett inte att hitta det. Det är flera års kö på lägenheter, även på mindre orter.

Ringa privatvärdar utan kösystem är en chans. Men den idén är man knappast ensam om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in