• 1
  • 2
2018-01-27, 08:13
Medlem
PiusXIIIs avatar
Squier gör bra Fenderkopior. Köpte en Squier Stratocaster för en tusenlapp som är alldeles utmärkt.
Citera
2018-01-27, 11:27
Medlem
steelofmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Humbucker är en typ av mikrofon, eller pickup som det egentligen heter. Humbuckern är bredare. Här är en Les Paul med två humbuckers. Det är dom två kromade prylarna med sex pluppar på, på kroppen under strängarna.
http://iheartguitarblog.com/wp-conte...bc4eb0abe.jpeg

Här en strata med tre stycken single coil.
https://cdn.tutsplus.com/audio/uploa...kups/strat.png

Som Smokes-Lets-go skriver nedan går det visserligen att byta ut pickups på en gitarr. Dock är det ett himla bök att byta mellan single coil och humbucker eftersom de är olika breda. Man får hålla på och fräsa upp nya hål och ha sig. Det är inget jag skulle rekommendera som nybörjaråtgärd. Det är mer okomplicerat att köpa en yxa med färdiga pickups.

Okej, då blir det väl en gitarr med humbuckers då kanske?

Det verkar inte så lätt att byta ut single coil mot humbucker så då får jag väl sikta in mig på en annan gitarr. Vilka bra nybörjargitarrer som inte är alltför dyra uppfyller kravet att ha humbuckers?
Citera
2018-01-27, 12:38
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelofman
Okej, då blir det väl en gitarr med humbuckers då kanske?

Det verkar inte så lätt att byta ut single coil mot humbucker så då får jag väl sikta in mig på en annan gitarr. Vilka bra nybörjargitarrer som inte är alltför dyra uppfyller kravet att ha humbuckers?
Det är ingen oskriven regel att man måste ha humbuckers. Hittar du en gitarr som du blir kär i så är det klart att du ska köpa den, oavsett typ av pickups. Men synpunkt var mest att om du hade tänkt dig att lira musik lite åt Slipknot/metal så är det värt att veta att Jim Root alltså kör humbucker i sin Tele. Alla metalgitarrister kör humbuckers. Telecasters har normalt sett single coil, du kommer bli förbryllad och bli tvungen att kämpa med ljudet om du köper en Tele i så fall. Det är i huvudsak pickuperna som ger ljudet från en elgitarr.

Med det sagt är det klart att du ska köpa en Tele om du fastnat för utseendet och vill känna dig lite som Jim Root. Det vore inget konstigt med det, folk köper likadana gitarrer som sina idoler hela dagarna.

Visserligen hade man kunnat lämna in en telecaster för att byta till humbucker om man nu är envis. Eller göra det själv om man har utrustning. Det känns dock lite väl overkill att göra det på en nybörjargitarr. Det kalaset kostar not mer än gitarren i den prisklass du lagt dig. Lite som att montera in en V8 i en Fiat punto.

Så om du är ute efter själva ljudet så vore det bättre om du köpte en gitarr med humbuckers direkt. På Gear4Music som du var inne på står det i beskrivningen vilken typ av pickuper som sitter monterade. Man ser dessutom ofta direkt på bilden om det är breda eller smala pickuper. Motsvarande prisklass som Sqier är annars Epiphone. De flesta Epiphones har humbuckers.
Citera
2018-01-27, 19:12
Medlem
steelofmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är ingen oskriven regel att man måste ha humbuckers. Hittar du en gitarr som du blir kär i så är det klart att du ska köpa den, oavsett typ av pickups. Men synpunkt var mest att om du hade tänkt dig att lira musik lite åt Slipknot/metal så är det värt att veta att Jim Root alltså kör humbucker i sin Tele. Alla metalgitarrister kör humbuckers. Telecasters har normalt sett single coil, du kommer bli förbryllad och bli tvungen att kämpa med ljudet om du köper en Tele i så fall. Det är i huvudsak pickuperna som ger ljudet från en elgitarr.

Med det sagt är det klart att du ska köpa en Tele om du fastnat för utseendet och vill känna dig lite som Jim Root. Det vore inget konstigt med det, folk köper likadana gitarrer som sina idoler hela dagarna.

Visserligen hade man kunnat lämna in en telecaster för att byta till humbucker om man nu är envis. Eller göra det själv om man har utrustning. Det känns dock lite väl overkill att göra det på en nybörjargitarr. Det kalaset kostar not mer än gitarren i den prisklass du lagt dig. Lite som att montera in en V8 i en Fiat punto.

Så om du är ute efter själva ljudet så vore det bättre om du köpte en gitarr med humbuckers direkt. På Gear4Music som du var inne på står det i beskrivningen vilken typ av pickuper som sitter monterade. Man ser dessutom ofta direkt på bilden om det är breda eller smala pickuper. Motsvarande prisklass som Sqier är annars Epiphone. De flesta Epiphones har humbuckers.

Som du säger verkar det lite väl bökigt att byta ut och hålla på, så en gitarr med humbucker blir det, för det är mest metal jag vill köra.

Sedan är det inte så viktigt att ha en telecaster, tänkte bara att det var ett bra val eftersom Jim Root hade en sådan. Ska ta en titt på eiphone, vad jag har hört är det också fina gitarrer
Citera
2018-01-28, 04:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Ytterst få mickar(pickuper) "har dist". Typ ingen.

Däremot har dom olika output och karaktär vilket gör att vissa är bättre lämpade för olika typer av distat ljud.

Hmm...anledningen till att Ace hade tre humbuckers var att en inte alls var en pickup utan en rökbomb. Men visst, det finns Les Pauls och SGs med tre humbuckers. Man brukar dock sällan ha alla tre inkopplade samtidigt utan växlar mellan dem för olika karaktär.

Ja nog fan hajar man till när t.ex. Jimi Hendrix, Ritchie Blackmore eller Rory Gallagher drar igång.

Ärligt talat, tycker man att singlecoils är ovanligt i rocksammanhang har man nog en tämligen insnöad musikuppfattning.

TS ville ju lira Slipknot, inom den tyngre skolan är singel coil inte särskillt vanligt vad jag vet, eller?
Om man kör en overdrivepedal med single coil så låter det mer grungerock, el. 60-70 tals rock än metal ja.
Senast redigerad av fruciante 2018-01-28 kl. 04:05.
Citera
2018-01-28, 04:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av steelofman
Som du säger verkar det lite väl bökigt att byta ut och hålla på, så en gitarr med humbucker blir det, för det är mest metal jag vill köra.

Sedan är det inte så viktigt att ha en telecaster, tänkte bara att det var ett bra val eftersom Jim Root hade en sådan. Ska ta en titt på eiphone, vad jag har hört är det också fina gitarrer

Jim Root kör EMG-mickar på sin gitarr, precis som James Heatfield gör fast han kör på ESP.

Kan tipsa om Ibanez som är ganska vanligt inom metal annars.

Eller varför inte en svart epiphone SG modell, som agnus young fast en lite billigare
variant än den vanliga Gibson. Och när du har lite mera kosing stoppar du in 2 st EMG-mickar
då har du en riktigt cool metal gura med FetTung dist och snyggt utseende!
Senast redigerad av fruciante 2018-01-28 kl. 04:18.
Citera
2018-01-28, 11:29
Medlem
Som sägs ovan så kör Root med EMG som säkert är rätt så heta. Det finns Squier Tele med två humbuckers, vet inte hur heta de är.
Citera
2018-01-28, 11:39
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Eller varför inte en svart epiphone SG modell, som agnus young
Nä, grabben ska ha en Les Paul. Så han ser ut som folk när han lirar på scen.
Citera
2018-10-08, 07:23
Medlem
Pungsvings avatar
Vad blev det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto