Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-26, 19:59
  #1
Medlem
steelofmans avatar
Nu är det dags att gå över från akustisk till elgittar för min del. Alltid varit sugen på att köra

Frågan är då vilken elgittar man ska köpa? Har kollat runt lite på olika gitarrer och den jag främst har kollat på är en Squier Telecaster. Tänkte mest lira Slipknot och Jim Root kör ju på en Fender telecaster så tänkte att det var ett bra nybörjarval. Har även hört att man ska köpa lite tjockare strängar om gitarren ska klara av att köra i t.ex drop b, drop c e.tc.

https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-...tch-Blonde/2NA

Vänder mig då till er flashbackare om råd. Är det en bra gitarr? Synpunkter och tips?
Citera
2018-01-26, 20:25
  #2
Avstängd
Godisglads avatar
Squire gör bra gitarrer till hyffsade priser. Dock skulle jag nog inte köpa en Telecaster. Väldigt få hårdrockare använder den modellen. Telecaster spelar man nästan alltid o-distat. Det brukar helt enkelt vara för lite output i dom mikrofonerna. Slipknot kör säkerligen med specialbyggda gitarrer.

Men gitarren du länkade till såg helt okej ut! Och visst kan man köra distat med en telecaster ochså. Det är dock inte så vanligt.

Det finns en del 009 strängset som har dom spunna strängarna går ner till 046 (Normalt brukar dom vara ner till 042).

Då får man lite mer stuns i tonen, om man exempelvis spelar med drop-d.



Citat:
Ursprungligen postat av steelofman
Nu är det dags att gå över från akustisk till elgittar för min del. Alltid varit sugen på att köra

Frågan är då vilken elgittar man ska köpa? Har kollat runt lite på olika gitarrer och den jag främst har kollat på är en Squier Telecaster. Tänkte mest lira Slipknot och Jim Root kör ju på en Fender telecaster så tänkte att det var ett bra nybörjarval. Har även hört att man ska köpa lite tjockare strängar om gitarren ska klara av att köra i t.ex drop b, drop c e.tc.

https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-...tch-Blonde/2NA

Vänder mig då till er flashbackare om råd. Är det en bra gitarr? Synpunkter och tips?
Citera
2018-01-26, 20:28
  #3
Moderator
Nospheratus avatar
Jim Root kör med humbuckers i sin tele. Om du mest tänkt att köra rock/metal så vill du ha humbuckers för att dels få det typiska ljudet, och dels för att de brusar helt sanslöst mycket mindre. Särskilt på billigare modeller med single coil så låter det gärna som ett sågverk.

Hä har du en billig nybörjarmodell med humbuckers:
https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-...aket-Black/6Q4

Om du inte gillar Les Paul-utseendet finns det såklart andra yxor med humbuckers, det är väl bara att kolla runt på sidan.

Jag skulle inte råda dig att köra tjockare strängar än vanligt om du tänkt köra drop. Risken blir att gitarren blir svårspelad, särskilt som nybörjare, med tjocka strängar. Men bassträngen kommer naturligtvis kännas normal. Kör istället en tjocklek som du är bekväm med, typ 0.09 eller 0.10. Och kör typ 0.60 på en enda strängplats, dropsträngen.
Citera
2018-01-26, 21:58
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av steelofman
Nu är det dags att gå över från akustisk till elgittar för min del. Alltid varit sugen på att köra

Frågan är då vilken elgittar man ska köpa? Har kollat runt lite på olika gitarrer och den jag främst har kollat på är en Squier Telecaster. Tänkte mest lira Slipknot och Jim Root kör ju på en Fender telecaster så tänkte att det var ett bra nybörjarval. Har även hört att man ska köpa lite tjockare strängar om gitarren ska klara av att köra i t.ex drop b, drop c e.tc.

https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-...tch-Blonde/2NA

Vänder mig då till er flashbackare om råd. Är det en bra gitarr? Synpunkter och tips?

Om du ska köra tjockare strängar och nedstämmt så måste du förmodligen lämna in
gitarren för intonering, om du vill att den ska kännas bra och låta bra efteråt. Mickarna på en vanlig squier brukar inte ha så fet dist men det kanske du visste? Gitarren är ju annars en bra gitarr att börja med, lättspelad och bra. Annars så brukar
typ alla som kör med fet dist använda sig av 2 st hummbucker-mickar, kolla in valfri musikvideo med ett tungt band och kolla in deras gitarrer så kommer du ser det. Ace Freley i Kiss har tillochmed 3! (dock sägs det mest att det var en estetisk grej, men man måste ju tänka på sånt också)
Kiss är förövrigt inte ett speciellt tungt band även fast dom kör med dist, men ändå för att ta ett exempel som bara kom upp i huvet.
Citera
2018-01-26, 22:16
  #5
Medlem
jipeesss avatar
telen är väl ingen hårdrocksyxa men går få najs varm dist på (typ status q) om man kan modda lite själv,

har inte ägt nån tele på 30 år, nu är det 100% strata som gäller, men minns att jag aldrig fick telen att låta som jag ville
Citera
2018-01-26, 23:20
  #6
Medlem
steelofmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jim Root kör med humbuckers i sin tele. Om du mest tänkt att köra rock/metal så vill du ha humbuckers för att dels få det typiska ljudet, och dels för att de brusar helt sanslöst mycket mindre. Särskilt på billigare modeller med single coil så låter det gärna som ett sågverk.

Hä har du en billig nybörjarmodell med humbuckers:
https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-...aket-Black/6Q4

Om du inte gillar Les Paul-utseendet finns det såklart andra yxor med humbuckers, det är väl bara att kolla runt på sidan.

Jag skulle inte råda dig att köra tjockare strängar än vanligt om du tänkt köra drop. Risken blir att gitarren blir svårspelad, särskilt som nybörjare, med tjocka strängar. Men bassträngen kommer naturligtvis kännas normal. Kör istället en tjocklek som du är bekväm med, typ 0.09 eller 0.10. Och kör typ 0.60 på en enda strängplats, dropsträngen.

Vill göra det klart att jag är ganska bra på aukustisk gitarr så det är inte det jag är nybörjare på (säger absolut inte detta för att skryta på något sätt). Det jag har väldigt lite kunskap om är mest gitarrer och utrustning, så tack för svaret. Antar att det går att köra drop med vanliga strängar då?

Ursäkta min okunskap, men vad är en hunbucker och vad gör den?
Citera
2018-01-26, 23:23
  #7
Medlem
steelofmans avatar
Kan även tillägga att utseéndet inte spelar någon större roll för mig. Så länge det inte ser ut som en fjantig barngitarr som man ser på bolibompa så är det lugnt.

Det jag kommer köra mest är rock/metal så ge gärna tips till en okunnig pm vilka gitarrer/strängar som passar bäst till det!
Citera
2018-01-26, 23:57
  #8
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelofman
Vill göra det klart att jag är ganska bra på aukustisk gitarr så det är inte det jag är nybörjare på (säger absolut inte detta för att skryta på något sätt). Det jag har väldigt lite kunskap om är mest gitarrer och utrustning, så tack för svaret. Antar att det går att köra drop med vanliga strängar då?

Ursäkta min okunskap, men vad är en hunbucker och vad gör den?
Jag tror absolut inte du skryter. Däremot är elgitarr nästan som ett helt nytt instrument. Njä, men lite. Elgitarr har lite annan själ än akustisk. Du kommer märka att man lägger sig till med en annan spelstil.

Grejen med drop är att man egentligen stämmer ner en eller två strängar. Ganska mycket om du tänkt köra drop b. Varpå lägsta strängen kommer hänga som en slapp gummisnodd på tunna strängar. Problemet om du kör en grövre tjocklek rakt av är att de övriga strängarna som är normalstämda bli väldigt svårspelade. Jag skulle rekommendera att du alltså börjar med vanlig tjocklek, och byter ut de strängar du tycker skorrar och är slappa till grövre.

Humbucker är egentligen två mickar som är ihopbakade till en. Det ger avsevärt mindre brus, men har också blivit lite av signaturljudet för all sorts rock och framförallt metal. Single coil är i sammanhanget så ovanligt att man hajar till när man hör någon spela med det på någon rocklåt.
Citera
2018-01-27, 00:35
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Mickarna på en vanlig squier brukar inte ha så fet dist men det kanske du visste?

Ytterst få mickar(pickuper) "har dist". Typ ingen.

Däremot har dom olika output och karaktär vilket gör att vissa är bättre lämpade för olika typer av distat ljud.

Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
typ alla som kör med fet dist använda sig av 2 st hummbucker-mickar, kolla in valfri musikvideo med ett tungt band och kolla in deras gitarrer så kommer du ser det. Ace Freley i Kiss har tillochmed 3! (dock sägs det mest att det var en estetisk grej, men man måste ju tänka på sånt också)

Hmm...anledningen till att Ace hade tre humbuckers var att en inte alls var en pickup utan en rökbomb. Men visst, det finns Les Pauls och SGs med tre humbuckers. Man brukar dock sällan ha alla tre inkopplade samtidigt utan växlar mellan dem för olika karaktär.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Single coil är i sammanhanget så ovanligt att man hajar till när man hör någon spela med det på någon rocklåt.

Ja nog fan hajar man till när t.ex. Jimi Hendrix, Ritchie Blackmore eller Rory Gallagher drar igång.

Ärligt talat, tycker man att singlecoils är ovanligt i rocksammanhang har man nog en tämligen insnöad musikuppfattning.
__________________
Senast redigerad av Smokes-Lets-go 2018-01-27 kl. 00:41.
Citera
2018-01-27, 00:41
  #10
Medlem
steelofmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag tror absolut inte du skryter. Däremot är elgitarr nästan som ett helt nytt instrument. Njä, men lite. Elgitarr har lite annan själ än akustisk. Du kommer märka att man lägger sig till med en annan spelstil.

Grejen med drop är att man egentligen stämmer ner en eller två strängar. Ganska mycket om du tänkt köra drop b. Varpå lägsta strängen kommer hänga som en slapp gummisnodd på tunna strängar. Problemet om du kör en grövre tjocklek rakt av är att de övriga strängarna som är normalstämda bli väldigt svårspelade. Jag skulle rekommendera att du alltså börjar med vanlig tjocklek, och byter ut de strängar du tycker skorrar och är slappa till grövre.

Humbucker är egentligen två mickar som är ihopbakade till en. Det ger avsevärt mindre brus, men har också blivit lite av signaturljudet för all sorts rock och framförallt metal. Single coil är i sammanhanget så ovanligt att man hajar till när man hör någon spela med det på någon rocklåt.

Fattr precis vad du menar med att elgitarr har en annan spelstil. Kör ju inte så mycket ackord jämfört med med auckustisk, iallafall inte i rock/metal.

Hur som haver, är humbucker något som är innbyggt i gitarren eller kan man sätta på det som en extra grej?
Rekommenderar du att man köper en gitarr med humbuckers?
Citera
2018-01-27, 00:45
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av steelofman
Fattr precis vad du menar med att elgitarr har en annan spelstil. Kör ju inte så mycket ackord jämfört med med auckustisk, iallafall inte i rock/metal.

Hur som haver, är humbucker något som är innbyggt i gitarren eller kan man sätta på det som en extra grej?

Humbucker är alltså en typ av "gitarrmikrofon".
Sitter som standard i t.ex. Les Paul, SG och Flying V. Singlecoil är en annan typ och sitter ofta i Stratocaster, eller Telecastern du nämnde. Istortsett alla elgitarrer kan modifieras ganska enkelt med de olika mickarna efter tycke och smak.
Citera
2018-01-27, 02:31
  #12
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelofman
Fattr precis vad du menar med att elgitarr har en annan spelstil. Kör ju inte så mycket ackord jämfört med med auckustisk, iallafall inte i rock/metal.

Hur som haver, är humbucker något som är innbyggt i gitarren eller kan man sätta på det som en extra grej?
Rekommenderar du att man köper en gitarr med humbuckers?
Humbucker är en typ av mikrofon, eller pickup som det egentligen heter. Humbuckern är bredare. Här är en Les Paul med två humbuckers. Det är dom två kromade prylarna med sex pluppar på, på kroppen under strängarna.
http://iheartguitarblog.com/wp-conte...bc4eb0abe.jpeg

Här en strata med tre stycken single coil.
https://cdn.tutsplus.com/audio/uploa...kups/strat.png

Som Smokes-Lets-go skriver nedan går det visserligen att byta ut pickups på en gitarr. Dock är det ett himla bök att byta mellan single coil och humbucker eftersom de är olika breda. Man får hålla på och fräsa upp nya hål och ha sig. Det är inget jag skulle rekommendera som nybörjaråtgärd. Det är mer okomplicerat att köpa en yxa med färdiga pickups.

Citat:
Ursprungligen postat av Smokes-Lets-go
Humbucker är alltså en typ av "gitarrmikrofon".
Sitter som standard i t.ex. Les Paul, SG och Flying V. Singlecoil är en annan typ och sitter ofta i Stratocaster, eller Telecastern du nämnde. Istortsett alla elgitarrer kan modifieras ganska enkelt med de olika mickarna efter tycke och smak.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback