• 1
  • 2
2006-01-25, 21:32
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fazel
Jag håller med om att människan har en andlig sida, en sida jag själv är väldigt främmande med. Jag skulle gärna vara religiös och slippa sökandet efter mål och mening, men mitt egen förnuft förkastar dom mänskliga religionerna då jag anser att dom endast är skapelser av människans fantasi.

Det är en vanlig missuppfattning att bara man omfattar en religiös tro, så svävar man sedan runt i någon slags eufori, där de egna valen och det egna ansvaret för livet plötsligt har upphört..... Så är det ju inte. Du har fortfarande ansvaret för ditt liv, du måste fortfarande söka dina vägar och dina mål. Men det blir lite lättare om du litar till att ditt liv i universum är meningsfullt och att du är en viktig del i detta universum.

Citat:
Frågan är då hur det andlighet uppnås utan att binda sig till en religion? Henkko talar om ett nytt andligt spår "utan krav på blind tro på en övermakt och utan påträngande ritualer". Hur kan icke-religiösa människor uppnå andlighet? (Hur fick Henkko egentligen sin upplevelse? Länk till till posten?)
jag hänvisar till mitt tidigare svar i den här tråden.... Hundratusentals människor (inklusive jag själv) är "troende" i den meningen att vi tror på en andlig, kärleksfull verklighet, i vilken vi alla är del, utan att för den skull hänge oss åt ritualer eller lyda några specifika regler.

QUOTE]Och angående att finna en "själslig ro", vad är det egentligen som ger den?

1. Är det att den andliga sidan uppfylls?[/quote]
Japp! Människan är ett andligt djur och det vet hon innerst inne.
mvh
Terrieterrie
Citera
2006-01-28, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Kära Henkko! Jag läste med förvåning ditt inlägg, då jag minns att för inte så länge sedan så mer eller mindre hånade du ett inlägg från mig som grundade sig på just "tro"!

Jag håller med dig om vetenskapens och även psykoligins/psykiatrins oförmåga att skänka mening åt människans själ. Dock tycker jag att du har en alltför negativ bild av psykologer och psykoterapi. Det finns faktiskt BRA psykologer och terapeuter ... problemet är bara att det också finns så många usla. Att vara en god terapeut kräver så många personliga egenskaper som inte går att förvärva genom utbildning, utan antingen är en medfödd talang eller förvärvad genom livserfarenhet. Därav följer att oerhört många examinerade psykologer, sin teoretiska kunskap till trots, är värdelösa terapeuter. Men ibland har man tur, och träffar på en som både har kunskap, empati och livsvisdom. Själv har jag råkat på båda sorterna. Att ha förmånen att gå hos en bra terapeut kan verkligen i grunden förändra din syn på dig själv och livet.... det hände mig för många år sedan och jag kan ärligen säga att det förändrade mina förutsättningar i livet till det bättre.

När det gäller andlighet sedan: Det pågår en andlig "väckelserörelse" över hela världen... en som inte erkänner sig till någon etablerad religion, utan snarare bygger på gränsöverskridande. Känner du inte till att böcker av t ex Gary Zukav (Själens boning) och Donald Walsh (Samtal med Gud) ständigt trycks i nya utgåvor och är ständigt utlånade på biblioteken? Detta beror givetvis på den andliga nöd som den moderna människan befinner sig i. Det beror också på, om du frågar mig, att människan alltid har haft en inre medvetenhet om sitt eget och universums andliga ursprung och att den mänskliga själen ständigt längtar tillbaka till detta ursprung. Religiösa föreställningar har människan alltid haft och kommer alltid att ha. Vissa avskriver det som tröstetankar... andra ... som jag.... anser att det beror på att den andliga delen i varje människa VET att vi alla är delar av Gud.
mvh
Terrieterrie

Jag är inne in en ganska intensiv omvärdering av min världsuppfattning, mycket har förändrats på kort tid. Det var så att jag närmast hånade de troende tidigare men jag har kommit till nya insikter sedan dess! Jag står ofta med fötterna i två läger vilket nog får mig att framstå som väldigt ambivalent och ogripbar.
Jag har nog inte hamnat med katastrofpsykologer utan bara helt vanliga ordinära och mediokra sådana som inte kunnat engagera mig. Alla har varit kvinnor av någon anledning.
jag har ju kunnat koppla suget efter en tro till 90-talets new age-våg bland annat, viljan finns där men de andliga aktiviteterna har hittils ansetts som nästan skamfull att syssla med bland gemene man.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in