2006-01-25, 21:32
Citat:
Ursprungligen postat av Fazel
Jag håller med om att människan har en andlig sida, en sida jag själv är väldigt främmande med. Jag skulle gärna vara religiös och slippa sökandet efter mål och mening, men mitt egen förnuft förkastar dom mänskliga religionerna då jag anser att dom endast är skapelser av människans fantasi.
Det är en vanlig missuppfattning att bara man omfattar en religiös tro, så svävar man sedan runt i någon slags eufori, där de egna valen och det egna ansvaret för livet plötsligt har upphört..... Så är det ju inte. Du har fortfarande ansvaret för ditt liv, du måste fortfarande söka dina vägar och dina mål. Men det blir lite lättare om du litar till att ditt liv i universum är meningsfullt och att du är en viktig del i detta universum.
Citat:
jag hänvisar till mitt tidigare svar i den här tråden.... Hundratusentals människor (inklusive jag själv) är "troende" i den meningen att vi tror på en andlig, kärleksfull verklighet, i vilken vi alla är del, utan att för den skull hänge oss åt ritualer eller lyda några specifika regler.
Frågan är då hur det andlighet uppnås utan att binda sig till en religion? Henkko talar om ett nytt andligt spår "utan krav på blind tro på en övermakt och utan påträngande ritualer". Hur kan icke-religiösa människor uppnå andlighet? (Hur fick Henkko egentligen sin upplevelse? Länk till till posten?)
QUOTE]Och angående att finna en "själslig ro", vad är det egentligen som ger den?
1. Är det att den andliga sidan uppfylls?[/quote]
Japp!

mvh
Terrieterrie