Citat:
Och jag ser en blandning av allt möjligt, och ser inte att någon kan bevisa att deras tolkning är rätt.En fördom som jag stöter på då och då är att Bibeln ursprungligen tolkades bokstavligt, men i och med de naturvetenskapliga framstegen så har stora delar av Bibeln visat sig vara falska. Som en efterrationalisering började religiösa därmed att tolka Bibeln annorlunda för att fortfarande hålla den relevant.
Men det stämmer inte, en bokstavlig tolkning har förvissa funnits men den har alltid ackompanjerats av tolkningar som fokuserar på andliga och moraliska aspekter. Augustinus skriver ex. i Bekännelser (V, XIV, XXIV) hur ett allegoriskt tolkande öppnade upp honom inför kristendomen.
Det handlar alltså inte om någon modern "praktisk" efterrationalisering, tvärtom tror jag att ett endimensionellt bokstavstroende är något som slagit igenom först under tidigmodern och modern epok, vanligen bland protestantiska fundamentalister och religionskritiker.
Men det stämmer inte, en bokstavlig tolkning har förvissa funnits men den har alltid ackompanjerats av tolkningar som fokuserar på andliga och moraliska aspekter. Augustinus skriver ex. i Bekännelser (V, XIV, XXIV) hur ett allegoriskt tolkande öppnade upp honom inför kristendomen.
...the Catholic faith [...] I now realized could be maintained without presumption. This was especially clear after I had heard one or two parts of the Old Testament explained allegorically--whereas before this, when I had interpreted them literally, they had “killed” me spiritually.När Galileo Galilei hamnade i trubbel med kyrkan så försvarade han sig med att hänvisa till kyrkofädernas allegoriska tolkande.
Det handlar alltså inte om någon modern "praktisk" efterrationalisering, tvärtom tror jag att ett endimensionellt bokstavstroende är något som slagit igenom först under tidigmodern och modern epok, vanligen bland protestantiska fundamentalister och religionskritiker.
Hur tolkas skapelseberaättelsen?
Har Adam och Eva funnits?
Var det en syndaflod öht? Var den lokal eller världsomspännande? Hur löstes alla praktiska problem med arken och djuren?
Blev människor flera hundra år gammal?
Är Jesus Gud?
Det finns hur många frågor som helst.... och det finns även fler böcker än bibeln.