• 1
  • 2
2018-01-25, 23:43
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Jobbar som senior java developer och har en lön på 50K/månad. min linjechef tjänar runt 60K/månad. Det är inte ett konsult bolag.
Det känns lite lågt för att vara i Stockholm.
Hur mycket tjänar ni? Vad tjänar en Java Team Lead i Stockholm?
Citera
2018-01-25, 23:56
Medlem
AX64s avatar
Prova http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6...avautvecklare/
Citera
2018-01-25, 23:59
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Tack men jag vill veta vad enskilda tjänar. Gärna med 20 års erfarenhet av Java.
Citera
2018-01-26, 00:00
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Tack men jag vill veta vad enskilda tjänar. Gärna med 20 års erfarenhet av Java.

Tror enskilda individer just utgör statistiken, men men.
Citera
2018-01-26, 06:16
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Tror enskilda individer just utgör statistiken, men men.
dessutom så är siffrorna på siten du länkade till från 2013.
Citera
2018-01-26, 11:56
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Förvisso från 2013, men stämde det där ens då? Låter ju väldigt lite, eller behöver man inte någon särskilt hög grad av utbildning?
Citera
2018-01-26, 12:52
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Förvisso från 2013, men stämde det där ens då? Låter ju väldigt lite, eller behöver man inte någon särskilt hög grad av utbildning?

Man får klicka på länken "Se mer lönestatistik". 40k är median och räknar in Leffe från Svinemåla som läst en 10p-kurs. En med 20 års erfarenhet i Sthlm kan nog ha 50 utan större problem. Beror förstås på var man jobbar också. Utveckla kritiska finanssystem ger säkert en slant extra.

De erfarna utvecklare i Sthlm jag känner har runt 45-50 med 15 års erfarenhet tydligen, men det handlar inte om kritiska system då.
Citera
2018-01-26, 12:57
Medlem
Löneutvecklingen i Sverige har stagnerat senaste åren. Det är anledningen till att Riksbanken sänkte styrräntan för att stimulera just det.
Men det slog bakut och stimulerade enbart konsumptionen med fortsatt dåligt sparande.

Så förut (8-10 år sedan) var det lite av en magisk spärr att gå över 50k/mån. Nu är den spärren 60k/mån som fast anställd.

Låt oss undvika extrema avarter och specialfall på det.

Antingen måste du bli något i stil med VP of Engineering eller Chief Architect för att gå upp mot 70k/mån, eller så får du bli egenkonsult.

Som senior Java dräller det av konsultuppdrag, fullkomligen. Och 1000kr/h är inga konstigheter. Det är vad alla gör just nu som vill gå vidare och få vad man förtjänar i kunskap.

Däremot passar det inte folk som är bekväm och vill växa fast på en stol. Du kommer dock inte ha direkta glapp mellan uppdrag utan konstant kassaflöde.
Citera
2018-01-26, 13:00
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Man får klicka på länken "Se mer lönestatistik". 40k är median och räknar in Leffe från Svinemåla som läst en 10p-kurs. En med 20 års erfarenhet i Sthlm kan nog ha 50 utan större problem. Beror förstås på var man jobbar också. Utveckla kritiska finanssystem ger säkert en slant extra.

De erfarna utvecklare i Sthlm jag känner har runt 45-50 med 15 års erfarenhet tydligen, men det handlar inte om kritiska system då.

Jo, jag gjorde det och spannet verkar ju ligga mellan 28-53 ca. Vad är det för utbildning? 50 i Sthlm låter ju inte som en särskilt hög lön efter 20 år, eller är det det?
Citera
2018-01-26, 13:03
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Jo, jag gjorde det och spannet verkar ju ligga mellan 28-53 ca. Vad är det för utbildning? 50 i Sthlm låter ju inte som en särskilt hög lön efter 20 år, eller är det det?

Utbildning är nog okänd, men en högskoleexamen och Sthlm som bas, då är 50k inte åt helvete just om man nu inte konsultar. Jag skulle inte anställa en med högre anspråk för inhouse-jobb i alla fall..
Citera
2018-01-26, 13:08
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Utbildning är nog okänd, men en högskoleexamen och Sthlm som bas, då är 50k inte åt helvete just om man nu inte konsultar. Jag skulle inte anställa en med högre anspråk för inhouse-jobb i alla fall..

Tack för svaren! Frågade eftersom jag blev genuint nyfiken, bor själv på landet och tänkte mig att det borde råda rena fantasilönerna för kvalificerade jobb i Stockholm med tanke på kostnadsläget där.

Jag själv har jobbat i just 20 år, har en praktisk gymnasieutbildning och jobbar som lägre vitkrage utan något chefsansvar e.dy. Jag har 38/mån och bor på vischan, med allt vad det innebär av låga boendekostnader osv. Då känns 50/månad rätt lite för ett högskoleyrke i huvudstaden.
Citera
2018-01-26, 13:10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Tack för svaren! Frågade eftersom jag blev genuint nyfiken, bor själv på landet och tänkte mig att det borde råda rena fantasilönerna för kvalificerade jobb i Stockholm med tanke på kostnadsläget där.

Jag själv har jobbat i just 20 år, har en praktisk gymnasieutbildning och jobbar som lägre vitkrage utan något chefsansvar e.dy. Jag har 38/mån och bor på vischan, med allt vad det innebär av låga boendekostnader osv. Då känns 50/månad rätt lite för ett högskoleyrke i huvudstaden.

Nja, 50 papp är bra i Sthlm och klart över snitt mellan alla yrken, så det klarar man sig gott på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in