2018-01-25, 16:45
Medlem
shadow666s avatar
Hejsan

jag skulle vilja försöka räkna ut en preliminärskatt via skatteverkets hemsida : https://www.skatteverket.se/privat/s...880009734.html och väljer inkomst år 2017, fyller i min lön före skatt. och trycker sedan på "beräkna", men får inte ut någon summa. Allt jag får ut är "att betala". kan någon mer testa och se ifall ni kan räkna ut och se vad ev. gör för fel?
Citera
2018-01-25, 16:59
Medlem
edge22s avatar
Du får upp den summa du skall betala i skatt baserat på inkomsten och minus eventuella avdrag.

Sedan får du ju jämföra med kontrolluppgiften från din arbetsgivare och räkna ut om du skall betala eller ha tillbaka.
Citera
2018-01-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Hejsan

jag skulle vilja försöka räkna ut en preliminärskatt via skatteverkets hemsida : https://www.skatteverket.se/privat/s...880009734.html och väljer inkomst år 2017, fyller i min lön före skatt. och trycker sedan på "beräkna", men får inte ut någon summa. Allt jag får ut är "att betala". kan någon mer testa och se ifall ni kan räkna ut och se vad ev. gör för fel?

"Att betala" är den summa du ska betala totalt under ett år. Eftersom sidan inte vet hur mycket din arbetsgivare FAKTISKT har betalat i skatt för dig är det omöjligt att veta hur mycket du får i återbäring/kvarskatt. Detta får du kolla själv utifrån de kontrolluppgifter du fått från din arbetsgivare.
Citera
2018-01-25, 17:13
Medlem
shadow666s avatar
Okej, nu har jag lagt ihop mina inkomster. och sedan kollat vad jag betalt i skatt, så säger skatteverket uträkning att jag ska betala xxKR, medans när jag räknat ut att jag betalt xxKR i skatt. Och det verkar då som jag betalt för mycket skatt med ett par tusenlappar, borde jag alltså få tillbaka dessa.
Senast redigerad av shadow666 2018-01-25 kl. 17:32.
Citera
2018-01-25, 17:38
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Okej, nu har jag lagt ihop mina inkomster. och sedan kollat vad jag betalt i skatt, så säger skatteverket uträkning att jag ska betala xxKR, medans när jag räknat ut att jag betalt xxKR i skatt. Och det verkar då som jag betalt för mycket skatt med ett par tusenlappar, borde jag alltså få tillbaka dessa.

Det är rimligt. Du kan även lägga in den skatt du betalt i räknaren under preliminär skatt högst upp så borde du få rätt svar direkt.
Citera
2018-01-25, 18:46
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Det är rimligt. Du kan även lägga in den skatt du betalt i räknaren under preliminär skatt högst upp så borde du få rätt svar direkt.

Ah okej! missade preliminär skatt rutan helt. Ser ut som ja kommer få tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in