2018-01-25, 15:06
Medlem
cleanusers avatar
Hej,

jobbar på en mindre firma (ca 50 anställda) och är sugen på att bli delägare. Nu är det ju kanske inget som man bara "går och blir" utan det är väl många pusselbitar som ska falla på plats och resonemanget är som stort mycket hypotetiskt.

Men, det jag undrar är hur man i regel finansierar en sån sak. Vi säger att företaget i fråga är värt 100 miljoner kronor och jag blir erbjuden en post på 5%, alltså 5 miljoner. Förutsätts det att jag ska finansiera det ur egen ficka eller löser man det via någon slags optionslösning? Kan jag låna via banken för ett köp på fem miljoner för en sån andel? Företaget i stort är välmående, gör bra vinst och växer varje år.

Tacksam för svar från någon med insyn.
Citera
2018-01-25, 15:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
Hej,

jobbar på en mindre firma (ca 50 anställda) och är sugen på att bli delägare. Nu är det ju kanske inget som man bara "går och blir" utan det är väl många pusselbitar som ska falla på plats och resonemanget är som stort mycket hypotetiskt.

Men, det jag undrar är hur man i regel finansierar en sån sak. Vi säger att företaget i fråga är värt 100 miljoner kronor och jag blir erbjuden en post på 5%, alltså 5 miljoner. Förutsätts det att jag ska finansiera det ur egen ficka eller löser man det via någon slags optionslösning? Kan jag låna via banken för ett köp på fem miljoner för en sån andel? Företaget i stort är välmående, gör bra vinst och växer varje år.

Tacksam för svar från någon med insyn.

Alla lösningar finns. Oftast erbjuds ju personer delägarskap för att de är viktiga för verksamheten och för att de ska stanna på firman. Då kan man få köpa in sig för underpris, fast med villkor att man måste sälja tillbaka aktierna för samma pris om man slutar. Eller så löser firman så att du får låna mycket förmånligt att "husbanken".

Optionslösningar är snårigare och undviks därför oftast för mindre bolag.

Eller så får du helt enkelt slanta upp pengarna helt själv, eventuellt med vanligt lån hos din bank. Om du inte kan slänga med bra säkerheter (typ ditt hus) får du knappast lån hos banken på hela summan med bara aktierna som säkerhet. Har du en bra relation med banken, har hög inkomst och de tycker att värderingen på bolaget är låg, ja, då kanske det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in