Citat:
Ursprungligen postat av
runebrune
Hej!
Ska resa till New York om en månad och stannar cirka tre veckor.
Jag har varit frågande till hur jag ska lösa den ekonomiska biten, om jag ska växla på forex innan eller om jag ska använda mitt nuvarande kreditkort eller teckna något nytt.
Nu behöver jag er hjälp.
Som jag tolkar det så finns det tre (troligtvis fler) alternativ för mig.
1, Dollarn står i dagens läge i 7,91, växlar jag på forex så står den i 8,54 = dåligt.
2, Jag har Norwegian Visa kort som jag använder, de har gratis uttag men lägger på en växlingsavgift.
3, Teckna ett nytt kreditkort med bättre villkor utan växlingsavgift som jag sedan säger upp när jag kommer hem.
Har ni något tips på kreditkort?
Jag läste om Coop Mera som inte tar någon uttagsavgift och lägger heller inte på någon växlingsavgift.
Finns det andra bra?
Någon som har erfarenhet av uttag i USA?
Help me!
Ja, Forex är svindyra, undvik som pesten ;-)
Det enda kort jag känner till som är vettigt med 0 valutapåslag och 0 uttagsavgift (lokal avgift tillkommer och är 0 och uppåt) är just Coop Mer. Du kan ha det gratis ett år om du inte vill fortsätta med det.
Edit: Förresten har ju nämnda Forex också ett kort, det har uttagsavgift inom EU men inte utanför, vet dock inte om de har något prova på erbjudande...
Santander hade förr de bästa resekorten men dessa ges inte längre ut tyvärr.
Att ha ett Visa och ett MasterCard är en bra idé, ibland strejkar ett kort utan förklaring.