• 1
  • 2
2018-01-25, 09:35
Medlem
Hej!

Ska resa till New York om en månad och stannar cirka tre veckor.
Jag har varit frågande till hur jag ska lösa den ekonomiska biten, om jag ska växla på forex innan eller om jag ska använda mitt nuvarande kreditkort eller teckna något nytt.

Nu behöver jag er hjälp.

Som jag tolkar det så finns det tre (troligtvis fler) alternativ för mig.

1, Dollarn står i dagens läge i 7,91, växlar jag på forex så står den i 8,54 = dåligt.

2, Jag har Norwegian Visa kort som jag använder, de har gratis uttag men lägger på en växlingsavgift.

3, Teckna ett nytt kreditkort med bättre villkor utan växlingsavgift som jag sedan säger upp när jag kommer hem.

Har ni något tips på kreditkort?
Jag läste om Coop Mera som inte tar någon uttagsavgift och lägger heller inte på någon växlingsavgift.
Finns det andra bra?
Någon som har erfarenhet av uttag i USA?

Help me!
Citera
2018-01-25, 09:51
Medlem
Hat Molesters avatar
Santander.
Citera
2018-01-25, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runebrune
Hej!

Jag har varit frågande till hur jag ska lösa den ekonomiska biten, om jag ska växla på forex innan eller om jag ska använda mitt nuvarande kreditkort eller teckna något nytt.

Nu behöver jag er hjälp.

1, Dollarn står i dagens läge i 7,91, växlar jag på forex så står den i 8,54 = dåligt.

2, Jag har Norwegian Visa kort som jag använder, de har gratis uttag men lägger på en växlingsavgift.

3, Teckna ett nytt kreditkort med bättre villkor utan växlingsavgift som jag sedan säger upp när jag kommer hem.

Jag läste om Coop Mera som inte tar någon uttagsavgift och lägger heller inte på någon växlingsavgift.
Finns det andra bra?

Help me!

Vilken växlingskurs får du om du handlar med Visa-kortet? Är du säker på att den är bättre än Forex?
Jag skulle komplettera med ett Master-Card så du har två kort om det ena inte funkar.
Citera
2018-01-25, 10:32
Medlem
Varje gång jag varit i Thailand har jag tagit ut en större mängd i den lokala valutan och sedan burit med mig en liten del av detta varje dag för vardagligt bruk, detta minimerar uttags tillfällen och ev. avgifter. Detta funkar bra om du har en avgift som inte ökar per mängd du tar ut.

När jag åkte sist gång pratade jag med Telenor om att tillfälligt byta mitt abonnemang så jag kunde använda mitt internet när jag va på resa, och sedan tillbaka när jag kom hem. Detta gick bra trots att mitt nuvarande abonnemang inte finns att teckna hos dem. De va även villiga att sätta exakta datum för dit och hemresa, så va inte förvånad vad företag är villiga att hjälpa till med för att behålla dig som kund.

Så ett tips skulle vara att höra med din bank och se om de inte har bra alternativ, du är garanterat inte första som frågar, och du kommer inte vara sista heller.
Citera
2018-01-25, 10:39
Medlem
Tror det är svårt att slå norwegian, det är inte vanligt med avgiftsfria uttag, som dessutom inte drar ränta från första dagen. Växelavgiften på 1.75% är inget stort bekymmer.

Det är kanske svårare att hitta en bankomat i USA som inte kräver höga avgifter, själv skulle jag handla allt med kort.
Citera
2018-01-25, 10:45
Medlem
Tack!

Kanske är bäst att växla 2-3 tusen svenska så man har till taxi och lite annat.
Sen köra alla köp med kort..
Citera
2018-01-25, 11:10
Medlem
Växla bara till dig sedlar i små valörer, 1, 2, 5, 10 max. Många butiker tar inte större sedlar. 1 och 2 är för dricks till kreti och pleti överallt.
Citera
2018-01-25, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Tror det är svårt att slå norwegian, det är inte vanligt med avgiftsfria uttag, som dessutom inte drar ränta från första dagen. Växelavgiften på 1.75% är inget stort bekymmer.

Det är kanske svårare att hitta en bankomat i USA som inte kräver höga avgifter, själv skulle jag handla allt med kort.

Jag har slutat använda mitt norweigian, det blir för dyrt jämfört med t.ex. revolut.
Citera
2018-01-25, 13:37
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runebrune
Hej!

Nu behöver jag er hjälp.

Finns det andra bra?

Help me!

Ja, Forex är svindyra, undvik som pesten ;-)

Det enda kort jag känner till som är vettigt med 0 valutapåslag och 0 uttagsavgift (lokal avgift tillkommer och är 0 och uppåt) är just Coop Mer. Du kan ha det gratis ett år om du inte vill fortsätta med det.

Edit: Förresten har ju nämnda Forex också ett kort, det har uttagsavgift inom EU men inte utanför, vet dock inte om de har något prova på erbjudande...

Santander hade förr de bästa resekorten men dessa ges inte längre ut tyvärr.

Att ha ett Visa och ett MasterCard är en bra idé, ibland strejkar ett kort utan förklaring.
Senast redigerad av Floridasidan 2018-01-25 kl. 13:40.
Citera
2019-02-06, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Ja, Forex är svindyra, undvik som pesten ;-)

Det enda kort jag känner till som är vettigt med 0 valutapåslag och 0 uttagsavgift (lokal avgift tillkommer och är 0 och uppåt) är just Coop Mer. Du kan ha det gratis ett år om du inte vill fortsätta med det.

Edit: Förresten har ju nämnda Forex också ett kort, det har uttagsavgift inom EU men inte utanför, vet dock inte om de har något prova på erbjudande...

Santander hade förr de bästa resekorten men dessa ges inte längre ut tyvärr.

Att ha ett Visa och ett MasterCard är en bra idé, ibland strejkar ett kort utan förklaring.

Coop Mer ändrar sina villkor den 5 mars 2019 till det sämre. Santander har inget valutapåslag men utagsavgift. Ferratum Bank har ett debetkort, Mastercard, utan uttagsavgifter och valutapåslag. Men det är ett debetkort så pengarna måste finnas på kontot i förväg.
Citera
2019-02-06, 10:28
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Builder123
Coop Mer ändrar sina villkor den 5 mars 2019 till det sämre. Santander har inget valutapåslag men utagsavgift. Ferratum Bank har ett debetkort, Mastercard, utan uttagsavgifter och valutapåslag. Men det är ett debetkort så pengarna måste finnas på kontot i förväg.
Vill du gärna ha kredit så finns Klarna också utan avgifter eller valutapåslag som förmodligen har bättre kurs än den Ferratum Bank brukar ha.
Citera
2019-02-06, 10:43
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Builder123

Du citerar ett ett år gammalt inlägg.
Villkoren ändras ständigt kort kommer, kort går. Tråden handlar ju om Kreditkort och när det t.ex. gäller köp av resor har det ganska stor betydelse att man just betalar med ett sådant. Bäst är nog att ha en kombo, ett par olika kreditkort och kanske något annat som komplement.....

Har själv försökt göra en sammanställning av (främst kredit)kort med framförallt tanke på resor. http://www.floridasidan.se/kreditkort.php

En annan tjänst som kan vara intressant är denna typ https://www.curve.app/en/cards
Senast redigerad av Floridasidan 2019-02-06 kl. 10:45. Anledning: Tillägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in