• 1
  • 2
2018-01-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Klart du kan, vilken konstig fråga
nej det är inte en konstig fråga.
Citera
2018-01-24, 19:33
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
vad menas?
Att bankerna tar ut en avgift för att du byter din utländska valuta mot svenska kronor. Avgifter brukar ligga någonstans på 1-3% beroende på vilken bank du har.
För att jag är hyfsat säker på att du inte kommer att få din lön i svenska kronor. Denna avgiften skulle du även fått betala om du hade betalat dina svenska räkningar direkt från ditt utländska konto också.
Det kan även hända att banken har någon mer avgift på att flytta pengar utomlands.
Citera
2018-01-24, 19:36
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
nej det är inte en konstig fråga.

Klart det är, räkningar är inte synonymt med fotbojor och utreseförbud, du kan betala dina räkningar var som helst i världen om du har internet.
Citera
2018-01-25, 16:06
Medlem
HBTKuks avatar
En ganska rejält skuldsatt kompis till mig flyttade från Sverige till Norge och han fick en hutlös(verkligen) överföringskostnad av något slag, bara för att "skicka" fakturan från Sverige till Norge.

En skuld på nån tusenlapp blev direkt på många tusenlappar. Och detta var då en(1) räkning.
Citera
2018-01-26, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
En ganska rejält skuldsatt kompis till mig flyttade från Sverige till Norge och han fick en hutlös(verkligen) överföringskostnad av något slag, bara för att "skicka" fakturan från Sverige till Norge.

En skuld på nån tusenlapp blev direkt på många tusenlappar. Och detta var då en(1) räkning.
vadå skicka fakturan mellan länderna? fick inte hen fakturan online
Citera
2018-01-26, 03:03
Medlem
MrBulldoggs avatar
Enkelt. Lägg som sagts innan ett autogiro från lönekontot i Sverige innan du åker. Sen lägger du upp en automatisk månatlig överföring från ditt nya, utländska konto till det svenska lönekontot några dagar före autogirodragningen. Eller en större klump t.ex. var tredje månad (om du kan) så sparar du några hundringar i överföringskostnad. Men se för fanken till att behålla bankdosa och BankID så du kan göra ändringar från ditt nya hem.
Citera
2018-01-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Enkelt. Lägg som sagts innan ett autogiro från lönekontot i Sverige innan du åker. Sen lägger du upp en automatisk månatlig överföring från ditt nya, utländska konto till det svenska lönekontot några dagar före autogirodragningen. Eller en större klump t.ex. var tredje månad (om du kan) så sparar du några hundringar i överföringskostnad. Men se för fanken till att behålla bankdosa och BankID så du kan göra ändringar från ditt nya hem.
om jag en månad ska betala tillexempel 2000 kr och det inte finns 2000 på kortet vad händer då? det är inte som att de kan skicka faktura hem till mig. går det till kronofogden då eller
Citera
2018-01-26, 14:02
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
om jag en månad ska betala tillexempel 2000 kr och det inte finns 2000 på kortet vad händer då? det är inte som att de kan skicka faktura hem till mig. går det till kronofogden då eller

Det fina i kråksången med upplägget ovan är att det är helt automatiskt. Genom att ha gjort upp om en bestämd, månatlig summa i förväg så blir det ingen variation. Det är alltid, säg 2000. Och det har alltid täckning, eftersom 2000 flyttas till det svenska kontot några dagar innan dragning. Det enda som kan sabotera upplägget är om du saknar täckning för överföringen på ditt utländska konto, så var noga med att hålla koll på detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in