Citat:
Ursprungligen postat av
fiskoega
Brydde man sig om svenskarnas hälsa på riktigt skulle man höja skatten på cigaretter ytterligare (för att dessutom kunna finansiera sjukvårdsbelastningen som rökningen ger) och istället subventionera snus och e-cigaretter för att uppmuntra till betydligt lindrigare alternativ.
Lite fakta, för det verkar ju så svårt för dig att leta rätt på det själv...
För VARJE cigarett man köper så betalar man 1,52 kr i tobaksskatt. Det är ett fast pris.
Om jag köper ett paket för 56 kr så betalar alltså jag 1,52 * 20 kr i tobaksskatt = 30,4 kr.
Paketet som sådant kostar alltså (MED MOMS) endast 25,6 kr men så slänger dom på skatt på detta som ligger på 218%
(!) och dessa skatter skall redan gå till just sjukvårdsbelastningen.
Så om jag röker ett paket om dagen så betalar jag 56*365 kr per år, dvs 20 440 kr årligen.
Varav 11 096 kr är tobaksskatt.
Eftersom jag har rökt i 20 år nu så (ignorerar tidigare skattehöjningar och inflation) har jag betalat in 221 920 kr till sjukvården. Och jag har belastat dom med exakt NOLL kronor vad det gäller mitt rökande.
Lika så mina vänner, mina föräldrar, mina mor och farföräldrar och ALLA jag känner till som röker... Har kostat sjukvården 0 kr för deras tobaksbrukande.
Det är nämligen inte en garanti att man får cancer, impotens, bla bla bla av att röka utan det ökar risken från säg 0.01% till 0.03%. (Nej, inte grävt i en forskarrapport om det)
Vi kan avrunda samtliga som röker som jag känner till en jämn siffra på 100 personer. Under 20 år har dom betalat in mer än 220 MILJONER kr till staten/sjukvården och dom har kostat exakt noll kr så långt.
Du kan vårda många rökare på den summan. Fast nu går den summan inte till sjukvården dock, utan rakt ner i fickan på politikerna.
Men som sagt, det är 218% skatt på cigg redan. Snus har LÄGRE skatt än cigg.
Du kanske skall tänka innan du skriver?