2018-01-29, 15:44
Citat:
Ursprungligen postat av Sirartuur
Det kommer bli svårt för resturang ägaren att tilllämpa detta.
Tror att förslaget inte heller går igenom!

Om lagen går igenom kommer det nog försvinna lika snabbt som när rökförbudet inomhus infördes, själv avskyr jag att andas in rök när man sitter och äter, längtar till lagen går igenom.
Citera
2018-01-29, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sirartuur
Det kommer bli svårt för resturang ägaren att tilllämpa detta.
Tror att förslaget inte heller går igenom!
Ja det blir nog mycket svårt att åtfölja nya förbudet för krogägaren.

Lika svårt som förbudet att röka inne i restaurangen.

Har du inga vettiga argument - skriv inget.
Citera
2018-01-29, 16:32
Brydde man sig om svenskarnas hälsa på riktigt skulle man höja skatten på cigaretter ytterligare (för att dessutom kunna finansiera sjukvårdsbelastningen som rökningen ger) och istället subventionera snus och e-cigaretter för att uppmuntra till betydligt lindrigare alternativ.
Citera
2018-01-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Brydde man sig om svenskarnas hälsa på riktigt skulle man höja skatten på cigaretter ytterligare (för att dessutom kunna finansiera sjukvårdsbelastningen som rökningen ger) och istället subventionera snus och e-cigaretter för att uppmuntra till betydligt lindrigare alternativ.

Det är en balansgång, man kan inte höja skatten på cigg hur mycket som helst därför att ju mer man höjer skatten desto mer lönsamt blir det att sälja smuggelcigg.

Skatten på snus är för hög och skatten på cigg är för låg men det är svårt att göra på något annat sätt.
Citera
2018-01-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega

Lite fakta, för det verkar ju så svårt för dig att leta rätt på det själv...

För VARJE cigarett man köper så betalar man 1,52 kr i tobaksskatt. Det är ett fast pris.
Om jag köper ett paket för 56 kr så betalar alltså jag 1,52 * 20 kr i tobaksskatt = 30,4 kr.
Paketet som sådant kostar alltså (MED MOMS) endast 25,6 kr men så slänger dom på skatt på detta som ligger på 218% (!) och dessa skatter skall redan gå till just sjukvårdsbelastningen.

Så om jag röker ett paket om dagen så betalar jag 56*365 kr per år, dvs 20 440 kr årligen.
Varav 11 096 kr är tobaksskatt.
Eftersom jag har rökt i 20 år nu så (ignorerar tidigare skattehöjningar och inflation) har jag betalat in 221 920 kr till sjukvården. Och jag har belastat dom med exakt NOLL kronor vad det gäller mitt rökande.
Lika så mina vänner, mina föräldrar, mina mor och farföräldrar och ALLA jag känner till som röker... Har kostat sjukvården 0 kr för deras tobaksbrukande.

Det är nämligen inte en garanti att man får cancer, impotens, bla bla bla av att röka utan det ökar risken från säg 0.01% till 0.03%. (Nej, inte grävt i en forskarrapport om det)
Vi kan avrunda samtliga som röker som jag känner till en jämn siffra på 100 personer. Under 20 år har dom betalat in mer än 220 MILJONER kr till staten/sjukvården och dom har kostat exakt noll kr så långt.
Du kan vårda många rökare på den summan. Fast nu går den summan inte till sjukvården dock, utan rakt ner i fickan på politikerna.

Men som sagt, det är 218% skatt på cigg redan. Snus har LÄGRE skatt än cigg.
Du kanske skall tänka innan du skriver?
Citera
2018-01-29, 17:29
Medlem
pearsons avatar
Jag tycker det är bra att man för dessa lagar. Ska vi icke-rökare även betala för WT-rökares vård sedan när de får cancer, kol och annat så ska vi även ha rätt att stifta lagar som gör det svårare för dom att ta livet av sig.

Jag förstår faktiskt inte hur man fortfarande kan röka år 2018. Finns väl inget som är så ute och förknippat med ointelligenta WT som kedjeröker röd prins under spisfläkten samtidigt som de fyller i blanketten för sjukpension till försäkringskassan som rökning.
Citera
2018-01-29, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Lite fakta, för det verkar ju så svårt för dig att leta rätt på det själv...

För VARJE cigarett man köper så betalar man 1,52 kr i tobaksskatt. Det är ett fast pris.
Om jag köper ett paket för 56 kr så betalar alltså jag 1,52 * 20 kr i tobaksskatt = 30,4 kr.
Paketet som sådant kostar alltså (MED MOMS) endast 25,6 kr men så slänger dom på skatt på detta som ligger på 218% (!) och dessa skatter skall redan gå till just sjukvårdsbelastningen.

Så om jag röker ett paket om dagen så betalar jag 56*365 kr per år, dvs 20 440 kr årligen.
Varav 11 096 kr är tobaksskatt.
Eftersom jag har rökt i 20 år nu så (ignorerar tidigare skattehöjningar och inflation) har jag betalat in 221 920 kr till sjukvården. Och jag har belastat dom med exakt NOLL kronor vad det gäller mitt rökande.
Lika så mina vänner, mina föräldrar, mina mor och farföräldrar och ALLA jag känner till som röker... Har kostat sjukvården 0 kr för deras tobaksbrukande.

Det är nämligen inte en garanti att man får cancer, impotens, bla bla bla av att röka utan det ökar risken från säg 0.01% till 0.03%. (Nej, inte grävt i en forskarrapport om det)
Vi kan avrunda samtliga som röker som jag känner till en jämn siffra på 100 personer. Under 20 år har dom betalat in mer än 220 MILJONER kr till staten/sjukvården och dom har kostat exakt noll kr så långt.
Du kan vårda många rökare på den summan. Fast nu går den summan inte till sjukvården dock, utan rakt ner i fickan på politikerna.

Men som sagt, det är 218% skatt på cigg redan. Snus har LÄGRE skatt än cigg.
Du kanske skall tänka innan du skriver?
Fakta: "Myterna och fakta om tobaksskatter"
"Tobaksskatten (moms på tobak oräknat) innebär en inkomst för statskassan på för närsvarande drygt 11 mil-jarder kronor om året."

"Utfallet för 2017 beräknas till samma belopp, 11,7 miljarder."
http://www.tobaksfakta.se/wp-content...skatter-NY.pdf

"Rökning kostar samhället över 31 miljarder kronor varje år, visar en ny rapport."
https://www.cancerfonden.se/nyheter/...ngen-samhallet

Och återigen "Detta är endast samhällets ekonomiska kostnader inga mänskliga "individs-kostnader" nämns i siffran."

Edit: Om man tror att rökning är en ekonomisk plus-affär för samhället, ja då är man en .....!
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-29 kl. 18:34.
Citera
2018-01-29, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Hur mycket skit måste man äta för att kunna spy ut sig så här mycket oväsentliga dravel utan sammanhang? är det ett 1:1 förhållande? Eller finns det mer energi än så i skiten?

Måste vara något slags rekord i tillämpande av Goodwins lag. Jag tycker alltså att det är bra med ett rökförbud på allmän plats så att de som valt att inte röka slipper att gasas, och då vill jag alltså köra Hitler 2.0 och gasa alla? Inte helt genomtänkt va? Ska vi tillåta nazisterna att gasa lite här och var också bara för att undvika att bli fascistoida som inte vill låta allt vara fritt?

Det är bara gnällspikar som klagar över tobaksrök utomhus. Det är människor som inte har något bättre för sig än att lägga sig i vad andra gör.
Citera
2018-01-29, 18:31
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är bara gnällspikar som klagar över tobaksrök utomhus. Det är människor som inte har något bättre för sig än att lägga sig i vad andra gör.

Ja är benägen att hålla med dig och då är jag ändå en sån som inte gillar tobaksrök. Stör mig mycket mer på folk som pratar för högt i luren än på rökare.
Citera
2018-01-29, 18:33
Medlem
Var ska rökarna röka? Ser ju hellre att de röker utomhus än i trapphuset.
Röker inte själv men störs heller inte av rökare utomhus. Det är väl bara att flytta på sig.
Citera
2018-01-29, 18:36
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Om inte gnällspikarna känner stanken så behöver dom inte lägga sej i. Så rök inne i hemmet är det bästa då
Citera
2018-01-29, 18:39
Medlem
Vanvettsförslag från en sinnessvag regering.
Man får hoppas att idiotin inte går igenom.
Ett av alla hjärndöda kontinuerliga från svenska regeringar.Höj skatten på cigg och snus...snus som ingen på ett korrekt sätt lyckats vedergälla är något farligt alls.
Höj bensinskatten.Höj diverse elskatter.

Hjärndödsgrejer som regelmässigt röstas igenom av klåpare till politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in