Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-25, 10:43
  #25
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Löjeväckande generalisering. Varför skulle alla som jobbar i butik vara slödder?

Det är ett värdelöst jobb, så det är bara värdelösa människor som söker sig dit.
Citera
2018-01-28, 01:24
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är ett värdelöst jobb, så det är bara värdelösa människor som söker sig dit.

Haha, jo den synen kan man ju också ha på icke akademiker..
Citera
2018-01-31, 11:15
  #27
Medlem
trafiknolls avatar
För att kunder i Sverige är spydiga och otrevliga och tror att de kan bete sig hur som helst i butiker och mot butikspersonal. Jag har jobbat i butik i flera år innan jag började studera och man blir i mångt och mycket behandlad som smuts av de flesta kunderna.

Sen tror jag också som nån nämnde här innan att det handlar mycket om att det är unga och oerfarna människor som anställs i butik (de flesta under 25 för att hålla lönen nere). Stämningen på arbetsplatsen är ofta mycket stressad, en hel del skeva arbetspass/tider, inte mycket utbildning om service osv, vilket såklart inte ökar motivationen till att ge bättre service.
Citera
2018-02-08, 23:44
  #28
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafiknoll
För att kunder i Sverige är spydiga och otrevliga och tror att de kan bete sig hur som helst i butiker och mot butikspersonal. Jag har jobbat i butik i flera år innan jag började studera och man blir i mångt och mycket behandlad som smuts av de flesta kunderna.

Sen tror jag också som nån nämnde här innan att det handlar mycket om att det är unga och oerfarna människor som anställs i butik (de flesta under 25 för att hålla lönen nere). Stämningen på arbetsplatsen är ofta mycket stressad, en hel del skeva arbetspass/tider, inte mycket utbildning om service osv, vilket såklart inte ökar motivationen till att ge bättre service.

Kan det vara för att ni ser ut som deprimerade och tråkiga. Om det är nån som visar hänsyn till en kund så tror jag de får mycket tillbaka.

Men det bästa svensk personal kan göra är att säga.

HEEJ med ett smile.

- Then what mothafucker?

Fortsätt prata. Försök gå in i kundens hjärna och locka fram ett samtalsämne som kommer göra att du säljer nått eller erbjuder bra service.

Folk bits inte.

Får ni inte utbildning, slå upp en video på YouTube och lär dig, det är ditt egna ansvar.
Citera
2018-02-09, 08:50
  #29
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Kan det vara för att ni ser ut som deprimerade och tråkiga. Om det är nån som visar hänsyn till en kund så tror jag de får mycket tillbaka.

Men det bästa svensk personal kan göra är att säga.

HEEJ med ett smile.

- Then what mothafucker?

Fortsätt prata. Försök gå in i kundens hjärna och locka fram ett samtalsämne som kommer göra att du säljer nått eller erbjuder bra service.

Folk bits inte.

Får ni inte utbildning, slå upp en video på YouTube och lär dig, det är ditt egna ansvar.

Det har länge varit kutym att inte kräva lismande uppassning. I och med det sönderslagna klassamhället har uppkomlingar med tarvlig bakgrund fått en fäbless för kuvad lydnad och inställsamhet. De tror felaktigt att butiksbiträdet ska slicka deras rövhål skinande rent bara för att de kan köpa dyrare kläder. Dessa människor tillhör dräggfolket.

Ett butiksbiträde ska inte vara påflugen, utan respektera kunden. Butiksbiträdet ska hälsa vänligt för att sedan dra sig undan tills kunden påkallar handräckning. Butiksbiträdet ska endast språka med kunden om det är kunden som har startat konversationen. Självklart finns det också motbjudande butiksbiträden, men dit räknas också de inställsamma butiksbiträdena.
Citera
2024-02-20, 05:13
  #30
Medlem
Rasande-Roses avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-inga-robotar

Håller i stora drag med Anna här. Vad gäller butikspersonals påstådda spydighet så skulle jag snarare säga att det ligger i den svenska folksjälen och kulturen att inte vara särskilt trevlig eller gästvänlig. Men det är sällan jag upplevt butikspersonal som uttalat otrevliga eller spydiga. Visst, leenden och vänliga hälsningar är ganska ovanligt, men antalet gånger jag varit med om regelrätt otrevlig personal kan jag nog räkna på en hand.

Däremot finns det tyvärr gott om folk bland "oss kunder" som verkligen beter sig som svin mot servicepersonal, oavsett om det är mot biträdet på ICA eller rumsstädaren på Scandic. Oerhört märkligt beteende tycker jag hur folk helt öppet kan stå och ta ut sina aggressioner mot servicepersonal, fattar inte vad den där märkliga uppfattningen kommer ifrån att man skulle ha frikort att kränka och förstöra dagen för någon bara för att denne är "på jobbet" och har som yrke att ge en service. Blir man så jävla kränkt av att ett paket flingor går sönder i kassan, ja då borde man nog söka vård...för det är inte friskt att bli aggressiv över vardagliga små olyckor.
Citera
2024-02-20, 09:16
  #31
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
När jag går in i en dyrare butik förväntar jag mig om något BÄTTRE service och inte sämre än vanliga butiker. Det sjuka är att åker man utomlands till USA eller övriga Europa får man genast utmärkt service och blir behandlad som kunglighet.

Detta anknyter till en större fråga, nämligen varför rikedom och asshole-beteende är så intimt förknippat i Sverige. Svenskar som kommer upp sig lite blir väldigt fort besatta av vilka som är "drägg" och inte, dvs vilka man ens nedlåter sig till att tilltala eller hälsa på. Det är väl den attityden som smittar av sig på högstatusbutikerna. Posh = otrevlig, snorkig.

Man brukar prata om vilka hemska "klass-samhällen" t ex Storbritannien och Frankrike är, men där verkar det finnas en helt annan folkgemenskap. I Sverige är det som att rika människor inte längre tycker att de är del av det vanliga samhället.
Citera
2024-02-20, 10:07
  #32
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
Varje gång jag besöker Stockholm i jobbet brukar jag försöka ta en liten sväng in på NK och går då bland annat in på klockavdelningen för att spana lite.

På senaste fem, sex gångerna har jag blivit tilltalad EN gång - trots att det alltid finns personal som ser till synes ser lediga ut och det är rätt tomt sådär kvällstid.

Förstår inte att dom inte försöker kränga mer.
Gör lite samma som dig men jag tycker personligen det är skönt att inte personal genast kommer fram och börjar vilja hjälpa till. Jag vill ofta kika lite i fred och behöver jag hjälp eller undrar något så frågar jag. Verkar dock som att många här inne vill bli påhoppade av personalen direkt. Tycker det är riktigt obekvämt. Däremot håller jag med om att de kan ha en jävla attityd i finare butiker.

Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Det har länge varit kutym att inte kräva lismande uppassning. I och med det sönderslagna klassamhället har uppkomlingar med tarvlig bakgrund fått en fäbless för kuvad lydnad och inställsamhet. De tror felaktigt att butiksbiträdet ska slicka deras rövhål skinande rent bara för att de kan köpa dyrare kläder. Dessa människor tillhör dräggfolket.

Ett butiksbiträde ska inte vara påflugen, utan respektera kunden. Butiksbiträdet ska hälsa vänligt för att sedan dra sig undan tills kunden påkallar handräckning. Butiksbiträdet ska endast språka med kunden om det är kunden som har startat konversationen. Självklart finns det också motbjudande butiksbiträden, men dit räknas också de inställsamma butiksbiträdena.
Skillnaden är att överklass beter sig korrekt och artigt, varför uppkomlingar har ett behov av att trycka ner är däremot konstigt men tror det har att göra med deras dåliga självförtroende och att de behöver känna sig viktiga. Något tex överklassen vet utan att behöva framhärda det hela tiden.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback