2018-01-24, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti

Citat:
At least at luxury stores, the ruder the sales staff, the better for sales, according to new research from the University of British Columbia’s Sauder School of Business. The study found snobby associates reinforce the reputation of high-end, posh labels as privileged for the social elite.

http://www.retailwire.com/discussion...luxury-stores/

Vad stört... Rätt åt de rika snobbarna då, de vill ju tydligen själva ha det så.
Citera
2018-01-24, 15:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Håller med om att servicen generellt är otroligt dålig i Sverige men i finare butiker i synnerhet. Jag brukar alltid reflektera över hur konstigt det är när folk är snobbiga i dessa butiker. Jag tänker alltid att det är komiskt hur folk kan stå i kassan och försöka spela förmer än andra. De jobbar för fan i kassan. Det är ett sommarjobb i gymnasiet. Inte sällan är biträdena dock betydligt äldre.
Citera
2018-01-24, 15:43
Avstängd
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Ursäktar om jag har postat denna fråga lite fel men hittade inget mer lämpligt ställe.

Varför känns det som en scen ur "pretty woman" varje gång man går in i en dyrare butik, t ex en dyrare klockbutik eller vilken annan dyrare butik.

Jag klär mig propert och gör inget ohyfsat, ändå så är servicen helt värdelös. Man får blickar direkt när man går in och får knappt ett hej. Ställer man frågor så är det korta och spydiga i svaren som de vill att man ska lämna direkt.

När jag går in i en dyrare butik förväntar jag mig om något BÄTTRE service och inte sämre än vanliga butiker. Det sjuka är att åker man utomlands till USA eller övriga Europa får man genast utmärkt service och blir behandlad som kunglighet.

Vilka jävla kunder förväntar de sig, jag kommer in i snygg rock, en kavaj som kostar 10 lax och välputsade skor och ändå blir behandlad som något jävla slödder.

Så jäkla trött på Svenska butiker, ska börja säga att det är dålig service framöver om jag upplever det mer.

Jag har sällan upplevt det själv, men troligen är de som jobbar där medelklass som tror att de är överklass för att de jobbar i en fin butik. Hade de verkligen varit överklass så hade de inte varit spydiga. Högst troligt hade de heller inte jobbat där.
Citera
2018-01-24, 17:04
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Håller med om att servicen generellt är otroligt dålig i Sverige men i finare butiker i synnerhet. Jag brukar alltid reflektera över hur konstigt det är när folk är snobbiga i dessa butiker. Jag tänker alltid att det är komiskt hur folk kan stå i kassan och försöka spela förmer än andra. De jobbar för fan i kassan. Det är ett sommarjobb i gymnasiet. Inte sällan är biträdena dock betydligt äldre.

Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Jag har sällan upplevt det själv, men troligen är de som jobbar där medelklass som tror att de är överklass för att de jobbar i en fin butik. Hade de verkligen varit överklass så hade de inte varit spydiga. Högst troligt hade de heller inte jobbat där.

Exakt, tror ni är inne på rätt spår. Känns som sagt komiskt när de själva drar in kanske 25 i månaden..
Citera
2018-01-24, 17:25
Medlem
Celticos avatar
Service och Sverige får inte ihop, om det inte är nått kommunalt, statsanställd, vård.

Det är ägarnas uppgift att lära upp som personal, efter alla år av dålig service tror jag inte mycket görs för att förbättra det.

En stor anledning till att jag handlar 95% på nätet och inte av butiker som har en fysisk butik.
Citera
2018-01-25, 02:08
Medlem
fsdfsdfs avatar
Varje gång jag besöker Stockholm i jobbet brukar jag försöka ta en liten sväng in på NK och går då bland annat in på klockavdelningen för att spana lite.

På senaste fem, sex gångerna har jag blivit tilltalad EN gång - trots att det alltid finns personal som ser till synes ser lediga ut och det är rätt tomt sådär kvällstid.

Förstår inte att dom inte försöker kränga mer.
Citera
2018-01-25, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Ursäktar om jag har postat denna fråga lite fel men hittade inget mer lämpligt ställe.

Varför känns det som en scen ur "pretty woman" varje gång man går in i en dyrare butik, t ex en dyrare klockbutik eller vilken annan dyrare butik.

Jag klär mig propert och gör inget ohyfsat, ändå så är servicen helt värdelös. Man får blickar direkt när man går in och får knappt ett hej. Ställer man frågor så är det korta och spydiga i svaren som de vill att man ska lämna direkt.

När jag går in i en dyrare butik förväntar jag mig om något BÄTTRE service och inte sämre än vanliga butiker. Det sjuka är att åker man utomlands till USA eller övriga Europa får man genast utmärkt service och blir behandlad som kunglighet.

Vilka jävla kunder förväntar de sig, jag kommer in i snygg rock, en kavaj som kostar 10 lax och välputsade skor och ändå blir behandlad som något jävla slödder.

Så jäkla trött på Svenska butiker, ska börja säga att det är dålig service framöver om jag upplever det mer.

anledningen till detta är att man inte fått sitt jobb på meriter uan vem man blivit påknullad av eller sugit. Om man blir anställ på meriter så vet man vad det kostar i slit att få sitt jobb. Därför är det skillnad mellan den servicen du upplever utomlands och i Sverige. Därför ska du inte handla i Sverige, du ska handla till ett lägre pris och där du blir uppsjattad som kund och du ska aldrig handla där det jobbar svartingar, muslimer eller där man har zigenare sittandes utanför butiken. De med låg intelligens ska få känna på att det svider till.
Citera
2018-01-25, 02:32
Medlem
Kumabjorns avatar
Hehe, den här tråden påminde mig om när jag kom hem från Japan efter att ha studerat där i två år. Japan är lite av ett paradis när det gäller servicenäringar. De är oerhört artiga och hjälpsamma, springer och hämtar nytt, bugar och bockar, talar väldigt artigt och är måna om att kunden skall gå ifrån butiken nöjd, även om de inte inhandlat något. Dags för lite omvänd kulturchock efter hemkomsten.

Trots all artighet hade jag inte kunnat köpa några jeans i Japan, de var alltid för korta i benlängden. Så väl tillbaka i Lund var det dags att inhandla två par Levi's. Gick in i en centralt belägen butik (före köpcentra hade etablerats, Lund var sena med det) som hade gott renommé och stort utbud. Gick runt lite och tittade på de olika modellerna. Efter en liten stund var jag redo att ställa några frågor och ta med mig några till provrummet. Letade efter en expedit. Såg ingen. Började gå runt och leta. Hittade honom, den ende i butiken verkade det som, involverad i något som helt klart var ett privat telefonsamtal. Kallade honom till mig med en handgest. Han tittade bort mot mig och såg irriterad ut. Gjorde om gesten, han höll upp handen för att säga "vänta!". Jag skakade på huvudet och gjorde nu en större tydligare gest att han skulle komma, han snurrade runt ett halvt varv så han skulle slippa se mig. Jag lämnade butiken och åkte in till Malmö för att handla istället.

Två dagar senare gick jag till butiken och möttes av en kvinnlig expedit. Frågade om ägaren var inne, hon undrade vad det gällde. Jag framförde att det var en sak mellan ägaren och mig, hon påstod då att butiken var hennes som hon drev tillsammans med en väninna. Jag beskrev händelseförloppet ovan och nämnde nog också att det var första gången jag besökt en butik som inte var intresserad av att sälja men väl att personalen skulle ha det mysigt och tid för sina privata samtal. Hon blev högröd i huvudet, men vad som hände sedan vet jag inte. Jag gick nämligen aldrig in i butiken igen.
Citera
2018-01-25, 09:47
Medlem
Babianens avatar
Det är inte att de tror att du är slödder. Det är slödder som jobbar i butik. Vem tror du jobbar som butikspersonal? De är inte bättre för att de jobbar i en bättre butik, det är samma sak. Ta ett flyg till vilket annat europeiskt land som helst och handla där.
Citera
2018-01-25, 10:01
Medlem
Vi stopper der med drittkasting på butikkspersonal, ett jobb er ett jobb og i modern tid i en era under "generasjon-krenkt" der fler og fler heller vil leve på NAV, støtte, eller a-kasse så skall vi være glad at slike tar kassajobb og kan hjelpe andre når de handler . Finnes ikke noe statusjobb i 2018 .

Ellers

Servicen er ræva dårlig i de fleste butikker da lønnene er lave og lave lønninger får du gjerne unge eller studenter. Kassapersonale er som regel før den omotiverte mennesken som ikke orket studere eller lignenes og dette speiler seg i insatsen på jobben også. Butikksjobb i Sverige/Norge er bare ett jobb , drar du f eks til Frankrike eller Italien da er det status, DER får du service om noe !
Citera
2018-01-25, 10:19
Medlem
gulguls avatar
Ett oönskat intresse från de anställda är fäaktigt. Personligen vill jag inte språka med butiksbiträdet överhuvudtaget. De ska dock svara sakligt och kortfattat på mina eventuella frågor. Däremot ska de inte söka upp mig i butiken och fjäska omkring.
Citera
2018-01-25, 10:24
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är inte att de tror att du är slödder. Det är slödder som jobbar i butik. Vem tror du jobbar som butikspersonal? De är inte bättre för att de jobbar i en bättre butik, det är samma sak. Ta ett flyg till vilket annat europeiskt land som helst och handla där.

Löjeväckande generalisering. Varför skulle alla som jobbar i butik vara slödder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in