2018-01-22, 10:59
Medlem
Artygs avatar
Hej, jag gjorde ett lånelöfte online nyligen för bolån där jag fyllde i en generell månadsavgift på 3500kr.
Jag fick ett lånelöfte på 1.8MKr vilket är under 4.5 i skuldkvot. Har inga betalningsanmärkningar eller skulder. Fast inkomst och är 30 år.

Jag hittade en lägenhet där jag behöver låna 1.7Mkr, men den har 4900kr i månadsavgift. Kommer lånelöftebeloppet att vara ogiltigt då?

Ifall banken godkänner ovanstående lägenhet med månadsavgift på 4900kr, är det då inte möjligt att låna 2.1-2.2Mkr och ha en månadsavgift runt 3000kr?

Det är ca 1000kr/månad billigare för mig att köpa en lägenhet för ca 2.5Mkr och med en månadsavgift på ca 3000kr än en för 2Mkr med 4900kr i månadsavgift.

Hur kan jag få banken att höja lånebeloppet? Vad är era tips?

Jag har ett möte med banken om några dagar och uppskattar era tips för at höja beloppet!
Senast redigerad av Artyg 2018-01-22 kl. 11:01.
Citera
2018-01-22, 21:38
Medlem
SophieNeveus avatar
Så länge du har pengar till insats på 15% så ser jag inte hur detta skulle vara ett problem. Däremot vet jag inte om banken gillar att låna ut mer pengar än vad lägenheten är värd om du inte har någon annan form av säkerhet.

Varför behöver du mer pengar än vad lägenheten är värd? Om det ska användas till renovering brukar banken kunna gå med på att låna ut, men om det är pengar som du ska konsumera för vet jag inte.
Citera
2018-01-23, 05:43
Medlem
Du lär ju inte få ett bolån på mer än 85% av vad bostadsrätten kostar. Det strider väl tom mot lagen?

Vill du låna mer så blir det i form av ett blancolån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in