2018-01-22, 10:26
Medlem
moongoats avatar
Vi har en demokratur i Sverige. Dessutom har vi inte yttrandefrihet mer än på pappret och då blir det så här.
Du är varken den första eller sista som blir behandlad som om du befann dig i ett kommunistisk diktaktur.
Citera
2018-01-22, 10:27
Medlem
DRD4s avatar
Emigrera bara, masspsykosen pågår innanför Sveriges gränser.
Citera
2018-01-22, 10:28
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
På grund av diverse artiklar på nätet har jag fått något som kan liknas vid sparken från mitt jobb (dom har blivit av med mig) och jag kommer inte kunna få något jobb alls i Sverige, i vart fall inte de närmaste åren. Vissa säger att det inte förhåller sig på det viset men jag vet att det är så (har fått det bekräftat flera gånger i olika situationer). Detta gäller även jobb i privat sektor då arbetsgivare är extremt nojiga och då det finns angiveriverksamheter (jag finns t.ex. på #jagärhär:s radar).

Citat:
Doktor, samhällsvetenskap.

(Min fetning). Bör man tolkade den fetade delen som att du rent tekniskt fortfarande har kvar din anställning, du är bara 'svartlistad' inom lärosätet eller någonting i den stilen?
Erhåller du en inkomst ifrån dem?

Har du försökt att skaffa anställning inom ditt fält vid en annan plats? Även om det troligen inte lär bli lätt om ditt namn direkt sammankopplas med regim-kritik så går det kanske att hitta NÅGON som inte googlar ditt namn eller så. Har du försökt och har dem berättat varför du blivit nekad?

Jag rekommenderar att spela in dessa eventuella intervjuer, möjligen kan du DO-anmäla dem eller någonting sådant om de säger rätt ut att det är åsikts-grundat, jag vet inte...
Försök åtminstone innan du bestämmer dig för att det inte går, under antagandet att du ej försökt redan vill säga.

Lycka till iaf, och undvik att dricka för ofta. Alkohol har vid daglig användning avsevärt större beroendepotential än många föreställer sig, så var försiktig...

Att idealismen försvagas och cynismen sakta tar över tror jag dock är svårt att undvika i dagens Sverige, det är då ingenting jag lyckats förhindra och då har jag inte ens likvärdig personlig kostnad som du har som konsekvens av tokigheterna i Sverige...
Citera
2018-01-22, 11:18
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
(Min fetning). Bör man tolkade den fetade delen som att du rent tekniskt fortfarande har kvar din anställning, du är bara 'svartlistad' inom lärosätet eller någonting i den stilen?
Erhåller du en inkomst ifrån dem?

Har du försökt att skaffa anställning inom ditt fält vid en annan plats? Även om det troligen inte lär bli lätt om ditt namn direkt sammankopplas med regim-kritik så går det kanske att hitta NÅGON som inte googlar ditt namn eller så. Har du försökt och har dem berättat varför du blivit nekad?

Jag rekommenderar att spela in dessa eventuella intervjuer, möjligen kan du DO-anmäla dem eller någonting sådant om de säger rätt ut att det är åsikts-grundat, jag vet inte...
Försök åtminstone innan du bestämmer dig för att det inte går, under antagandet att du ej försökt redan vill säga.

Lycka till iaf, och undvik att dricka för ofta. Alkohol har vid daglig användning avsevärt större beroendepotential än många föreställer sig, så var försiktig...

Att idealismen försvagas och cynismen sakta tar över tror jag dock är svårt att undvika i dagens Sverige, det är då ingenting jag lyckats förhindra och då har jag inte ens likvärdig personlig kostnad som du har som konsekvens av tokigheterna i Sverige...

Soppan är redan avklarad sedan en tid tillbaka. Jag har en inspelning, och ja det var politiskt grundat. Finns dock inte så mycket att gå vidare med då inga formella fel begåtts. Dessutom har jag släppt det där, eller i alla fall försökt.

Problemet är inte det tidigare jobbet utan framtida jobb. Har såklart försökt söka och får inga intervjuer. Blev faktiskt inbjuden att hålla en föreläsning för ett tag sedan (inte relaterat till regimkritik) vilket var oväntat. Den blev till och med av, men fick veta att någon batikhäxa på kommunen hört av sig och "varnat".

Det mest akuta problemet just nu är dock min nattsvarta syn och förmodade depression.
Senast redigerad av Hejsvej 2018-01-22 kl. 11:28.
Citera
2018-01-25, 14:52
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Soppan är redan avklarad sedan en tid tillbaka. Jag har en inspelning, och ja det var politiskt grundat. Finns dock inte så mycket att gå vidare med då inga formella fel begåtts. Dessutom har jag släppt det där, eller i alla fall försökt.

Problemet är inte det tidigare jobbet utan framtida jobb. Har såklart försökt söka och får inga intervjuer. Blev faktiskt inbjuden att hålla en föreläsning för ett tag sedan (inte relaterat till regimkritik) vilket var oväntat. Den blev till och med av, men fick veta att någon batikhäxa på kommunen hört av sig och "varnat".

Det mest akuta problemet just nu är dock min nattsvarta syn och förmodade depression.
Har du sökt hjälp för depressionen ännu?
Citera
2018-01-25, 16:11
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Har du sökt hjälp för depressionen ännu?

Jo, fått tid om 3 veckor.
Citera
2018-01-25, 21:58
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jo, fått tid om 3 veckor.
Utmärkt.
Citera
2018-01-25, 22:53
Medlem
Nu vet jag ju inte vad du framför för åsikter som föreläsare eller driver för teser i din forskning -
men så länge dessa är underbyggda av fakta, tycker jag inte att du ska oroa dig så mycket.
Samhällsklimatet har ju tinat upp rätt mycket senaste året, och både forskare och journalister har börjat skriva om samhällsfrågor som tidigare var minerad mark. Så mitt råd till dig är att inte låta din "nattsvarta syn och depression" lura dig att tro att du är utestängd från den akademiska världen för alltid - troligtvis är det bara just det lärosätet du befinner dig på, eller en övergående fas.
Det är säkert inte så illa som den bild dina tankar målar upp. Ge aldrig upp hoppet. Vare sig om dig själv eller Sverige.
Citera
2018-01-25, 23:46
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKant
Nu vet jag ju inte vad du framför för åsikter som föreläsare eller driver för teser i din forskning -
men så länge dessa är underbyggda av fakta, tycker jag inte att du ska oroa dig så mycket.
Samhällsklimatet har ju tinat upp rätt mycket senaste året, och både forskare och journalister har börjat skriva om samhällsfrågor som tidigare var minerad mark. Så mitt råd till dig är att inte låta din "nattsvarta syn och depression" lura dig att tro att du är utestängd från den akademiska världen för alltid - troligtvis är det bara just det lärosätet du befinner dig på, eller en övergående fas.
Det är säkert inte så illa som den bild dina tankar målar upp. Ge aldrig upp hoppet. Vare sig om dig själv eller Sverige.

Från den akademiska världen i Sverige är jag definitivt utestängd. Det behöver inte vara för alltid men i alla fall de närmaste fem åren, minst. Till och med sociologen Göran Adamsson fick sparken för sin bok om universitetets mångfaldspolicy. Han har förvisso fått en ny anställning men då är också kritiken som han framfört väldigt mild.

Saker har kanske "tinat upp" men den djupa staten, dvs. alla chefer inom myndighetssverige, är en mycket seg struktur. Dessutom har man börjat eftersöka en helt annan mentalitet hos de universitetsanställda. Som Svante Nordin påpekat i en intervju så var en professor tidigare någon med en annan mening, numera är en professor någon med samma mening.

Finns extremt mycket jag ogillar med universiteten. Inte minst det att universitetens verksamhet idag i stor utsträckning går ut på att legitimera de politiska makthavarnas ideologi. Dess funktion som debattforum och gynnandet av ett intellektuellt klimat är helt obefintlig.

Då universiteten mer eller mindre havererat vad gäller humaniora och samhällsvetenskap så är det inte säkert att det är ett givande jobb ändå.

Det jag ville peka på med den här tråden var mer att utsikterna för anställning är obefintliga inom alla områden inom offentlig sektor om man har kritiserat makten. Det är så dom jobbar. Det gäller inte bara för mig utan för många andra. Jag blev såklart varnad från flera håll att det skulle bli såhär men jag tyckte, och tycker fortfarande, att dom kunde dra åt helvete med sina varningar eftersom det råder yttrandefrihet i det här landet (eller hur?).

Visst, jag är extremt bitter just nu. Det kanske blir bättre framöver men är inte säkert. Dessutom kommer situationen att kvarstå under lång tid.
Senast redigerad av Hejsvej 2018-01-25 kl. 23:50.
Citera
2018-01-26, 15:15
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKant
Samhällsklimatet har ju tinat upp rätt mycket senaste året, och både forskare och journalister har börjat skriva om samhällsfrågor som tidigare var minerad mark.

Jag håller dessutom inte med om din analys. Samhällsklimatet har inte alls tinat upp utan hårdnat, och det kommer att bli mycket värre innan det _eventuellt_ blir bättre. Det som hänt är att den sittande makten på allvar börjat oroa sig för sin ställning och då ökar de repressiva åtgärderna.
Citera
2018-01-26, 15:47
Medlem
https://www.poets.org/poetsorg/poem/...tle-good-night

Även om denna kanske framför allt handlar om att leva. Så tycker jag du har gått allt för stillsamt till din egna undergång, utan någons om helst protest. Du har inte utnyttjat verktygen som står till ditt förfogande inom modern media eller kontaktat personer som sympatiserar med vad du gjort. Klart du blir deprimerad om du inte kämpar för din rätt, ilska är vad du behöver, inte apati.

Det finns gott om media utomlands som är intresserade av att höra vad som försiggår i experimentet Sverige och särskilt inom universitetsvärlden. Utöver det har vi även press inom Danmark och England som gärna skriver om det, för att inte nämna alla konservativa youtube-profiler som gärna bidrar till #Sverigebilden.

Det är en sak att ducka innan de förstört ditt liv, men nu har de fattat beslutet åt dig så det finns inte längre någon poäng med att ducka längre. Slipa dina argument och gå till attack, vad har du kvar att förlora?

Är dock nyfiken om du åkt dit på samma grunder som i programmet Trolljägarna? Om så förstår jag kanske varför du hellre ser att det hela blåser förbi
Senast redigerad av har 2018-01-26 kl. 16:09.
Citera
2018-01-26, 16:29
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Är dock nyfiken om du åkt dit på samma grunder som i programmet Trolljägarna? Om så förstår jag kanske varför du hellre ser att det hela blåser förbi

Vilka grunder syftar du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in