Citat:
Ursprungligen postat av
IKant
Nu vet jag ju inte vad du framför för åsikter som föreläsare eller driver för teser i din forskning -
men så länge dessa är underbyggda av fakta, tycker jag inte att du ska oroa dig så mycket.
Samhällsklimatet har ju tinat upp rätt mycket senaste året, och både forskare och journalister har börjat skriva om samhällsfrågor som tidigare var minerad mark. Så mitt råd till dig är att inte låta din "nattsvarta syn och depression" lura dig att tro att du är utestängd från den akademiska världen för alltid - troligtvis är det bara just det lärosätet du befinner dig på, eller en övergående fas.
Det är säkert inte så illa som den bild dina tankar målar upp. Ge aldrig upp hoppet. Vare sig om dig själv eller Sverige.
Från den akademiska världen i Sverige är jag definitivt utestängd. Det behöver inte vara för alltid men i alla fall de närmaste fem åren, minst. Till och med sociologen Göran Adamsson fick sparken för sin bok om universitetets mångfaldspolicy. Han har förvisso fått en ny anställning men då är också kritiken som han framfört väldigt mild.
Saker har kanske "tinat upp" men den djupa staten, dvs. alla chefer inom myndighetssverige, är en mycket seg struktur. Dessutom har man börjat eftersöka en helt annan mentalitet hos de universitetsanställda. Som Svante Nordin påpekat i en intervju så var en professor tidigare någon med en annan mening, numera är en professor någon med samma mening.
Finns extremt mycket jag ogillar med universiteten. Inte minst det att universitetens verksamhet idag i stor utsträckning går ut på att legitimera de politiska makthavarnas ideologi. Dess funktion som debattforum och gynnandet av ett intellektuellt klimat är helt obefintlig.
Då universiteten mer eller mindre havererat vad gäller humaniora och samhällsvetenskap så är det inte säkert att det är ett givande jobb ändå.
Det jag ville peka på med den här tråden var mer att utsikterna för anställning är obefintliga inom alla områden inom offentlig sektor om man har kritiserat makten. Det är så dom jobbar. Det gäller inte bara för mig utan för många andra. Jag blev såklart varnad från flera håll att det skulle bli såhär men jag tyckte, och tycker fortfarande, att dom kunde dra åt helvete med sina varningar eftersom det råder yttrandefrihet i det här landet (eller hur?).
Visst, jag är extremt bitter just nu. Det kanske blir bättre framöver men är inte säkert. Dessutom kommer situationen att kvarstå under lång tid.