Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-21, 12:15
  #1
Medlem
Q1986s avatar
Hej Experter.

I somras började jag att "spara på riktigt" och bestämde mig då att gå till Swedbank för att få hjälp med pensionen. Då var jag inte så påläst som jag är nu och nu när jag går igenom vad de valde så valde de "Swedbank Robur Transfer 80". 1000kr dras automatiskt varje månad till denna fond.

Vad tycker ni om det? Det måste finnas bättre fonder att spara i? Hur ska jag tänka här egentligen?

Mitt kortsiktiga sparande har jag hos Avanza och där har jag själv valt mina fonder. Jag känner mig bekväm i det valet men när det kommer till Pension-fonden är jag som ett stort frågetecken.

Stort tack.
Citera
2018-01-22, 02:49
  #2
Medlem
Q1986s avatar
Glömde också att skriva detta.

Kan jag öppna ytterligare ett ISK-KONTO på Avanza och göra ytterligare en fond portfölj för min pension?
Citera
2018-01-22, 08:00
  #3
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q1986
Glömde också att skriva detta.

Kan jag öppna ytterligare ett ISK-KONTO på Avanza och göra ytterligare en fond portfölj för min pension?
Du kan ha hur många ISK som helst, finns inga gränser där.

Swedbanks transferfonder är blandfonder. Med nuvarande ränteläge är blandfonder ungefär som att bara investera en del av sitt kapital och låta resten ligga utan avkastning. En mix av aktiefonder med olika inriktning brukar ge bättre resultat än en blandfond.
Citera
2018-01-22, 10:58
  #4
Medlem
Q1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du kan ha hur många ISK som helst, finns inga gränser där.

Swedbanks transferfonder är blandfonder. Med nuvarande ränteläge är blandfonder ungefär som att bara investera en del av sitt kapital och låta resten ligga utan avkastning. En mix av aktiefonder med olika inriktning brukar ge bättre resultat än en blandfond.

Tack för svaret
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback