Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-21, 00:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Ja datorn kommer bli långsammare men du bör uppgradera ändå.

Problemet är verkligt och information har hämtas bl.a. med hjälp av JavaScript.

Meltdown är patchat i operativsystemet.
Nuvarande Spectrepatching görs genom microkod och operativsystemet. Utan den förstnämnda har du inte fullt skydd.
Jag tror det var så att retpoline inte behöver microkoden men kanske undviker det att slösa ner av den ändå. Retpoline skall ha minimal prestandaförlust.

Om du uppgraderar till Windows 10 så kommer du påverkas mindre då fler delar har flyttats ut från kärnan där.

Appropå toppen av ett isberg är väl påståendena vad gäller prestanda att det kommer bli bättre snarare än sämre framöver. Just nu är allt bandagerat på ett sätt för att slippa problemet men i framtiden kan man anpassa enstaka delar för att minska prestandaförlusten.
Google upplevde inga större prestandaförlusten och rekommenderar retpoline för alla men jag antar att det inte är lösningen som används i Windows just nu.

https://newsroom.intel.com/news/firm...enter-systems/
SYSmark 14 SE responsiveness är värsta testet här: http://www.tomshardware.com/news/int...rks,36317.html
600p är en rätt trött SSD men med HDD är skillnaden i princip noll för HDDs är ändå så långsamma i sig.
Intressant i just det testet iofs att Sky lake drabbades 21% med Windows 10 men bara 11% med Windows 7 ..
Intressant, men kan du förklara vad retpoline är för oss oinsatta? Är det en alternativ lösning?
Citera
2018-01-21, 12:18
  #14
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Intressant, men kan du förklara vad retpoline är för oss oinsatta? Är det en alternativ lösning?
Jag är inte tillräckligt insatt. Det går att söka på men har man inte skaplig koll på programmering / assembler så kanske det inte säger så mycket.

Eftersom jag inte heller vet hur man nyttjar attacken blir det än sämre.

Attack två verkar kunna handla om att man kan få ett program att hoppa till fel ställe i minnet genom att i ett annat program göra hopp som processorn lär sig och sedan chansar på att den skall göra även i det andra programmets kod. När det visar sig vara fel kommer det ju att ångras men uppenbarligen lämnar sådana förfaranden viss data kvar / påverkar tiden det tar att köra koden vilket läcker information. Retpoline skall vara någon kodningsteknik där man använder sig av någon loop som aldrig kommer köras på riktigt men som på något vis skyddar emot de här attackerna. Eller så är det något helt annat. Jag är inte tillräckligt kunnig på det. Lösningen med retpoline kräver hur som helst att man använde är den tekniken i alla program man vill skydda emot angrepp. D.v.s. hela systemet blir inte skyddat rakt av utan man får ändra program till att utnyttja det och får sedan kanske mindre prestandapåverkan när det väl är gjort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback