2018-01-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
En annan lösning är att du tar över lånet på 600 tkr samt lånar ytterligare pengar så att du kan betala din förälders skatt som uppkommer pga det blandade fånget. I framtiden får du ju den skatten tillgodo om du säljer lägenheten.

Jag hänger inte riktigt med här. Kan du förklara det lite mer. Gärna med siffror som exempel tack!
Citera
2018-01-23, 22:12
Medlem
Citat:
Såg just att du skrev att den inte är belånad i nuläget. Men har inte din förälder ett lån på 600 tkr med brf:en som säkerhet?

Se tidigare svar. Är osäker på detta som sagt.
Citera
2018-01-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusdarsko
Se tidigare svar. Är osäker på detta som sagt.

Med dina senaste inlägg har du ju förändrat förutsättningarna totalt. Jag vet inte längre om det är meningsfullt att fortsätta diskussionen med dig.
Citera
2018-01-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Du har fått den som gåva, skatteplikten förs över på dig istället för dina föräldrar när en senare försäljning kommer ske (om det blir vinst).

Bara ta ett lån med insatts på lägenheten, förvarna banken om att en överföring kommer ske för att lösa föräldrarnas lån.

Easy peace.

http://www.lawline.se/answers/skatt-vid-gava-av-lagenhet
http://www.lawline.se/answers/skatt-vid-gava-av-bostadsratt

Upprepar:
INGEN blir skatteskyldig tills bostadsrätten säljs, då blir det DU som blir skatteskyldig.

Har läst genom båda länkarna.
I det första fallet så ges ena parterns del av lägenheten som gåva. Dvs ingen försäljning. Ingen skatt. Det finns dock inbakat latent skuld som skattas först när lägenheten säljs av den som äger den till 100%.

I det andra fallet så har ingen försäljning skett. Inga transaktioner har gjorts. Ingen skatt. Allt är en gåva. Den latenta skulden betalas först nör lägenheten säljs.

I mitt fall så blir det väl ju blandat fång och då beskattas "försäljningsdelen" nu och resterande som är gåva blir en latent skuld som skattas först när jag säljer lägenheten.

Men om jag förstår det rätt så spelat det ingen roll då jag skattar för försäljningsdelen nu och resten när jag säljer. Det blir väl ingen dubbelbeskattning?
Citera
2018-01-24, 20:31
Medlem
Citat:
I lawlined svar var givaren inte den som lånen stod på. Här är en ytterligare länk som stämmer bättre. http://www.lawline.se/answers/6888

Detta stämmer helt överens med mitt fall!

Dock verkar både parterna behöva skatta för sin del. Räkneexemplet är dock lite snårigt.

Kan någon hjälpa mig att räkna ut hur det blir för min och förälderns del?
Helst vill jag skatta allt själv när bostadsrätten säljs och undvika att föräldern ska beskatta "sin del" nu.
Citera
2018-01-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
rent skattemässigt så har det ju varit bättre att du köpt lägenheten.

men du har ju redan trillat dit och inte fått hjälp av någon att undvika
betala onödig skatt.

Har nu fått svar från juristen.

Hon säger att lägenheten gavs förra året utan att jag betalade något vederlag.
Föräldern stod kvar på lånet.
Gåva deklareras inte.
Bostadsrättsföreningen har meddelat skatteverket att ägarbyte har skett.
Jag kan nu ta ett nytt lån på bostadsrätten och ge pengarna som gåva.

Det jag funderar på om banken meddelar skatteverket att ett lån har tagits på lägenheten och då ser skatteverket att transaktionen till föräldern har skett och att lånet är löst?
Denna fråga har jag bollat tillbaka till juristen. Inväntar svar
Citera
2018-01-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Inte riktigt i samma situation, vårt syfte var att skjuta på skatten, man blir inte av med den, man bara skjuter den framför sig, ett slags räntefritt uppskov. Det är viktigt att förstå att diskutionen i tråden inte handlar om att bli av med skatten, det blir bara ett uppskov utan ränta.
Problemet är att du inte vet hur skatten beräknas den dagen du själv säljer. Om det finns flera syskon, då är det viktigt att ta hänsyn till den latenta skatteskulden när man skall räkna ut hur mycket var och en har fått

Ok. Så totala skatten som ska betalas i slutändan är oförändrat? Så vid blandad fång så beskattas skuldövertagandet direkt och gåvodelen beskattas vid försäljning?
Om jag förstår det så betalar föräldern skatt på skuldövertagandet och jag betalar skatt på gåvodelen när jag väl säljer?

Har ett syskon. Men jag har fått hela lägenheten.dvs ingen latent skatteskuld för det andra syskonet. Detta enligt gåvobrev
Senast redigerad av gusdarsko 2018-01-24 kl. 21:05.
Citera
2018-01-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
BRF skall skicka kontrolluppgift på överlåtelsen, men inte på kvarvarande lånet.
Står det något om lånet i gåvobrevet? Ni kan glömma bort att ta upp lånet i gåvobrevet. Om ett år löser du mammas kvarvarande lån.
Räkna ut vad skatten blir om ni betalar den nu, äldre damer kan få dålig nattsömn av ”skattekrångel”, kanske inte värt all osäkerhet. Du har trots allt fått en gåva med ett betydande värde.

Helt korrekt att brf meddelat skv om ägarbyte!
Står inget om lån på gåvobrevet. Detta var juristens argument. Lägenheten gavs helt som gåva 6 mån sen. Nu skall jag ta ett lån på min bostadsrätt, ger pengarna till föräldern som gåva. Ingen skatt. Det låter väldigt enkelt men jag jag antar att skatteverket kommer att se denna stora transaktion och plussa ihop 1+1?

Om pengar förs över nu så kanske det inte anses vara en försäljning efter ägarbytr skedde förra skatteåret?
Citera
2018-01-24, 21:04
Medlem
Citat:
Med dina senaste inlägg har du ju förändrat förutsättningarna totalt. Jag vet inte längre om det är meningsfullt att fortsätta diskussionen med dig.

När jag var hos min bank sa han att bostadsrätt inte är belånad. Lånet har ju inte "hängt med" i samband med ägarbyte. I gåvobrevet står inget att jag ska ta över något lån.
Så lånet som nu finns är väl "personligt" bunden till föräldern. Jag skulle gissa att den är bunden till förälderns nuvarande hus. Vilket inte borde vara något problem då huset är sen tidigare helt avbetald och värderad till ca 7 miljoner. Så föräldern är solid.
Citera
2018-01-24, 21:53
Medlem
Ursäkta mig om detta varit uppe tidigare
men
vad jag läst på nätet angående gåva och testamente så är det mycket viktigt att man anger att en gåva inte skall vara förtida uttag av arv för då kommer gåvan att arvsbeskattas.
Jo jag vet, vi har ingen arvsskatt ....nu
men
jag är gammal i gården och historien säger vad socialdemokrater och 7K vill göra för oss svenska skattebetalare.

Arvsskatt kommer, var så säkra, det är bara en tidsfråga för Sveriges pensionsräddare som kom 2015-16 inklusive anhöriga kommer innebära kostnader på över 1400 miljarder om det räcker med samma kostnader som Norge har för sina pensionsräddare eller vad de nu kallas i Norge !!!!
Citera
2018-01-25, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Ursäkta mig om detta varit uppe tidigare
men
vad jag läst på nätet angående gåva och testamente så är det mycket viktigt att man anger att en gåva inte skall vara förtida uttag av arv för då kommer gåvan att arvsbeskattas.
Jo jag vet, vi har ingen arvsskatt ....nu
men
jag är gammal i gården och historien säger vad socialdemokrater och 7K vill göra för oss svenska skattebetalare.

Arvsskatt kommer, var så säkra, det är bara en tidsfråga för Sveriges pensionsräddare som kom 2015-16 inklusive anhöriga kommer innebära kostnader på över 1400 miljarder om det räcker med samma kostnader som Norge har för sina pensionsräddare eller vad de nu kallas i Norge !!!!

Invandringsfrågan har inget samband med trådens frågeställning.
Hur blandad fång ska beskattas idag sker enligt gällande lagar.
Hur/om reglerna ändras framöver är en annan fråga.
Citera
2018-01-25, 20:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusdarsko
Har nu fått svar från juristen.

Hon säger att lägenheten gavs förra året utan att jag betalade något vederlag.
Föräldern stod kvar på lånet.
Gåva deklareras inte.
Bostadsrättsföreningen har meddelat skatteverket att ägarbyte har skett.
Jag kan nu ta ett nytt lån på bostadsrätten och ge pengarna som gåva.

Det jag funderar på om banken meddelar skatteverket att ett lån har tagits på lägenheten och då ser skatteverket att transaktionen till föräldern har skett och att lånet är löst?
Denna fråga har jag bollat tillbaka till juristen. Inväntar svar

Banken har ingen som helst anledning att meddela Skatteverket om lånet och du har dessutom rätt att ge din mamma en gåva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in