• 1
  • 2
2018-01-18, 22:19
Medlem
Harry_s avatar
och när ska man ha vad?

någon som vet?
Citera
2018-01-18, 22:23
Medlem
Trolltestets avatar
Efter vad jag lyckades läsa mig till så verkar personskyddsautomat endast skydda enskilda kretsar medan en jordfelsbrytare skyddar hela systemet?
Citera
2018-01-18, 22:49
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Efter vad jag lyckades läsa mig till så verkar personskyddsautomat endast skydda enskilda kretsar medan en jordfelsbrytare skyddar hela systemet?

personskyddsautomat är mkt dyrare än jordfelsbrytare
varför ska man välja då personskyddsautomat ?
Citera
2018-01-18, 22:52
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Det beror ju på hur man kopplar dem. Vad är förresten en krets?

För att svara på frågan så beror det på vilket behov man har. Det finns så många olika varianter på elektriska normapparater och varje har sitt eget användningsområde. Elektrikern kopplar in den som passar bäst för behovet. Man ska bara ställa upp rätt kravspec. Det finns några rekommendationer man kan ge.
Citera
2018-01-18, 22:56
Medlem
Revejs avatar
Personskyddsbrytare = Jordfelsbrytare + dvärgbrytare

Ofta kan man ha en eller fler jordfelsbrytare för att skydda hela huset, man kan skydda vissa utsatta kretsar med personskyddsbrytare som löser för lägre felström, till exempel 10mA, kan vara badrum eller trädgård. Den fungerar då också som en vanlig dvärgbrytare och bryter för exempelvis 10A.

Det är vanligt med trefasig jordfelsbrytare medan personskyddsbrytare är vanligare med enfas.
Citera
2018-01-18, 23:03
Medlem
Bongomans avatar
Hager har trollat ihop en rätt spännande produkt.

https://www.hager.se/e-katalog/elcen...nect/22403.htm
Citera
2018-01-19, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
och när ska man ha vad?

någon som vet?

har för mig jordfelsbrytare löser vid 30mA vilket är tillräckligt högt för att orsaka hjärtstillestånd. En personskyddsautomat (vilket även den är en jordfelsbrytare) löser vid 10mA om jag minns rätt.
Lägre ström leder till att den löser snabbare i många situationer.

rätta mig om jag har fel.
Citera
2018-01-19, 05:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
har för mig jordfelsbrytare löser vid 30mA vilket är tillräckligt högt för att orsaka hjärtstillestånd. En personskyddsautomat (vilket även den är en jordfelsbrytare) löser vid 10mA om jag minns rätt.
Lägre ström leder till att den löser snabbare i många situationer.

rätta mig om jag har fel.

Du har fel. Man kan inte säga att det ena löser vid si eller så eftersom såväl jordfelsbrytare som personskyddsautomater finns för olika jordfelsströmmar beroende på användningsområde.

En personskyddsautomat (som för övrigt är en kombinerad dvärgbrytare och jordfelsbrytare som tidigare nämnts och som är svaret på TS fråga) finns t.ex. för såväl 10 mA som 30 mA. 30 mA är högsta värdet för personskydd.

En jordfelsbrytare finns för 10 mA, 30 mA, 100 mA, 300 mA... Återigen beroende på användningsområde. 30 mA är som sagt max för personskydd, varför det är det vanligaste värdet.

300 mA används mest för brandskydd, men även 100 mA blir vanligare och vanligare.

Det är också fel att säga att en jordfelsbrytare på 30 mA löser vid 30 mA jordfelsström då den egentligen löser långt tidigare, men det är överkurs här.
Citera
2018-01-19, 10:05
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du har fel. Man kan inte säga att det ena löser vid si eller så eftersom såväl jordfelsbrytare som personskyddsautomater finns för olika jordfelsströmmar beroende på användningsområde.

En personskyddsautomat (som för övrigt är en kombinerad dvärgbrytare och jordfelsbrytare som tidigare nämnts och som är svaret på TS fråga) finns t.ex. för såväl 10 mA som 30 mA. 30 mA är högsta värdet för personskydd.

En jordfelsbrytare finns för 10 mA, 30 mA, 100 mA, 300 mA... Återigen beroende på användningsområde. 30 mA är som sagt max för personskydd, varför det är det vanligaste värdet.

300 mA används mest för brandskydd, men även 100 mA blir vanligare och vanligare.

Det är också fel att säga att en jordfelsbrytare på 30 mA löser vid 30 mA jordfelsström då den egentligen löser långt tidigare, men det är överkurs här.

så man kan koppla dvärgbrytare + jfb och göra "egen" personskyddsbrytare
största skillnaden då blir att den tar extra platsen?

badrummet = personskyddsbrytare
köket/trädgård/resten av huset = jordfelsbrytare
eller?
Citera
2018-01-19, 10:15
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
så man kan koppla dvärgbrytare + jfb och göra "egen" personskyddsbrytare
största skillnaden då blir att den tar extra platsen?

badrummet = personskyddsbrytare
köket/trädgård/resten av huset = jordfelsbrytare
eller?

Nej. Så var det förr men man har tänkt om lite.

Trädgården sätter man på en egen PSA. Trevligt om man slipper släcka hela huset om det regnar häftigt.

Värmepannan, en PSA om det går men oftast vill man ha 300 mA där.

Sedan rekommenderas det att man sektionerar upp övervåning/undervåning med två olika JFB. Få gör det men är det ett större hus så är det ett bra tänk.

Badrummet klarar sig på husets JFB om man inte vill ha super-extra-säkerhet med 10 mA.

Ska du byta central själv?
Citera
2018-01-19, 10:40
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej. Så var det förr men man har tänkt om lite.

Trädgården sätter man på en egen PSA. Trevligt om man slipper släcka hela huset om det regnar häftigt.

Värmepannan, en PSA om det går men oftast vill man ha 300 mA där.

Sedan rekommenderas det att man sektionerar upp övervåning/undervåning med två olika JFB. Få gör det men är det ett större hus så är det ett bra tänk.

Badrummet klarar sig på husets JFB om man inte vill ha super-extra-säkerhet med 10 mA.

Ska du byta central själv?

tackar
nä det var mer snack med en polare om skillnaderna

vad rekommenderar du om det är lägenhet
typ en 3-4a ?

badrum/toa
kök
då eller ?
Senast redigerad av Harry_ 2018-01-19 kl. 10:46.
Citera
2018-01-19, 10:53
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
tackar
nä det var mer snack med en polare om skillnaderna

vad rekommenderar du om det är lägenhet
typ en 3-4a ?

badrum/toa
kök
då eller ?

Nej. Räcker med en för hela. Uttaget på balkongen kan man överväga att lägga på en egen PSA. Knappast nödvändigt dock men har man extra cash och balkongen är i utsatt läge för salta vindar, kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in