Citat:
Ursprungligen postat av
obisvenkanobi
har för mig jordfelsbrytare löser vid 30mA vilket är tillräckligt högt för att orsaka hjärtstillestånd. En personskyddsautomat (vilket även den är en jordfelsbrytare) löser vid 10mA om jag minns rätt.
Lägre ström leder till att den löser snabbare i många situationer.
rätta mig om jag har fel.
Du har fel. Man kan inte säga att det ena löser vid si eller så eftersom såväl jordfelsbrytare som personskyddsautomater finns för olika jordfelsströmmar beroende på användningsområde.
En personskyddsautomat (som för övrigt är en kombinerad dvärgbrytare och jordfelsbrytare som tidigare nämnts och som är svaret på TS fråga) finns t.ex. för såväl 10 mA som 30 mA. 30 mA är högsta värdet för personskydd.
En jordfelsbrytare finns för 10 mA, 30 mA, 100 mA, 300 mA... Återigen beroende på användningsområde. 30 mA är som sagt max för personskydd, varför det är det vanligaste värdet.
300 mA används mest för brandskydd, men även 100 mA blir vanligare och vanligare.
Det är också fel att säga att en jordfelsbrytare på 30 mA löser vid 30 mA jordfelsström då den egentligen löser långt tidigare, men det är överkurs här.