Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-01-20, 05:54
  #49
Medlem
wodelars avatar
Jag har alltid handvaxat bilen en gång per år. Det brukar räcka.
Citera
2018-01-20, 10:35
  #50
Medlem
pantywankers avatar
Tvättar sällan. Bor 5 km in på en grusväg. Inte ofta bilen får vara ren med dessa förhållanden
Citera
2018-01-20, 12:40
  #51
Medlem
l150s avatar
Finns det redan rost på bilen så blir det snabbt mycket värre om man inte tvättar bort salt och skit.
Haft en gammal A6:a med rostiga skärmar och baklucka som jag struntade blankt i.
Den blev fan knäckebröd efter en vinter.
Sedan en i stort sett identisk A6:a som jag tvättade ofta. Den klarade sig fint.
Citera
2018-01-20, 16:08
  #52
Medlem
Under nästan alla nya bilar så sitter en plastkåpa som skydd.
Där tränger saltvattnet in och där blir det också kvar och rostar sönder underredet.

En dag upptäcker du att bromsarna helt plötsligt slutar att fungera, för att bromsrören har rostat sönder.
Citera
2018-01-20, 16:29
  #53
Medlem
Tvättar min bil typ 4 gånger om året, har inte börjat rosta ännu
Citera
2018-01-20, 17:21
  #54
Medlem
Jag handtvättar min bil en gång i veckan under vinterhalvåret samt låter den vara parkerad utomhus.
Har ställt samma fråga som dig angående vad som är bäst för bilen och det råder delade meningar om det. Jag tycker i alla fall att det är skönt att få bort saltet från bilen med jämna mellanrum.
Citera
2018-01-20, 19:41
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Untilted
Det är givetvis helt meningslöst att tvätta bilen om det är dåligt väder så den direkt blir smutsig igen. Följ din instinkt.
Att tvätta bilen för att den ska se rent ut? Ovärt

Att tvätta bilen för att skydda från rost och skydda lacken från kemiska reaktioner och nedbrytning som kan orsakas av alla kemikalier, olja, bensin, fågelbajs, salt osv som hela tiden fastnar på din bil från diverse olika källor?
Det säger väl sig själv att det inte är hälsosamt för lacken att låta sånt sitta fast i flera månader, så om man vill att bilen ska hålla sig fin är det ju lämpligt att man tvättar ofta, året runt.
Citera
2018-01-20, 20:19
  #56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Tvättar sällan. Bor 5 km in på en grusväg. Inte ofta bilen får vara ren med dessa förhållanden

Då bor du garanterat i eget hus/gård eller stuga, och har egen grusplan eller gräsmatta där du kan tvätta bilen.
Det är bara att dra fram vattenslangen, en spann med vatten, bilschampoo och en tvättsvamp.
Det tar 10-15 minuter att göra en snabbtvätt på bilen, det är något du bör kunna göra varannan dag utan större problem.
Citera
2018-01-21, 22:05
  #57
Medlem
nittontrettons avatar
Aldrig på vintern. Mer än om det blir en resa efter saltade motorvägar. Då är man illa tvungen att spola av saltet... Skönt man bor och verkar i Inlandet med osaltade landsvägar.

På sommarn blir det mycket grusvägar, men spolar bilen när man har tid . Kanske 1 gång i månaden från Maj-Oktober. Sen förblir den otvättad till Maj igen.

Kör en -14 Vw.

Lacken bryr jag mig inte så mycket om, vaxar eller rubbar gör jag aldrig.
Citera
2018-01-21, 22:23
  #58
Medlem
Underredet har jag aldrig tvättat. Med alla skrymslen och vrån där vatten och skit kan åka in så låter jag bli helt enkelt. Det skulle inte förvåna mig om det bara blir värre av det. Hjulhus, etc. är en sak fast att köra in bilen i en automattvätt där vattnet spolas upp under högt tryck kan ju inte vara bra öht. Skyddet från början finns där av en anledning och ska stå emot rostbildning. Är skyddet undermåligt så kan du tvätta bilen varje dag med en tandborste och skurduk och ändå få rost höger till vänster. En 1 år gammal bil kan ha lika mycket rost undertill som en 10-15 år gammal bil. Kör man begagnat, t.ex. 5-10 eller så år och rosten inte finns mer än här och där, dvs, normala "fläckar", så varför oroa sig.
Citera
2018-01-21, 23:08
  #59
Medlem
Fotbollspucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Då bor du garanterat i eget hus/gård eller stuga, och har egen grusplan eller gräsmatta där du kan tvätta bilen.
Det är bara att dra fram vattenslangen, en spann med vatten, bilschampoo och en tvättsvamp.
Det tar 10-15 minuter att göra en snabbtvätt på bilen, det är något du bör kunna göra varannan dag utan större problem.

Vafan har du inget liv eller tvätta bilen varannan dag jo jo, folk har bättre saker för sig en att stå och gno på en jävla bil.
Citera
2018-01-21, 23:21
  #60
Medlem
Tarstans avatar
Bilen ser så ful ut efter ett tag, enda anledningen till att jag tvättar på vintern egentligen, plus att rutor och lampor blir rena.
Så trist att åka runt i en skitig bil. Tvättar alltid på mack med borstar, men har en gammal bil.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback