2018-01-18, 13:56
Medlem
Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla detta. Ätstörning vet jag inte om det passar in för hon äter ju. Det är bara det att om det är folk runt oss så kan hon inte äta har jag märkt. Är man med henne själv hemma så slänger hon i sig vad som helst.

Om vi ska äta någonstans, låt oss säga på Burger King så frågar hon om vi ska äta i bilen på parkeringen istället. Hon är väldigt noga med att man inte spiller i hennes bil så det är ganska konstigt att hon vill äta där, plus att det finns ju bord och stolar inne på resturangen som det är skönare att sitta i.

I skolan är det också konstigt. Maten vi får där är väldigt bra och det är oftast goda rätter.
De dagar som vi gå hela dagar, då hon inte kan äta hemma så tar hon jättelite mat i skolan. Det är typ en liten barnportion.
Om vi slutar före lunch och det tar ett tag innan hennes buss kommer så vill hon hellre gå till ica och köpa med mat hem.
Ibland börjar vi ganska sent i skolan, vi kan ha vår första lektionen vid 1 och ibland så kommer hon så tidigt så att hon hinner äta lunch med oss men hon äter hemma ändå.

Känner ni igen det här och vad är det för beteende?
Kan tillägga att hon inte är smal utan lite smått överviktig, det har hon alltid varit. Vi har väldigt olika kroppsformer i vår kompiskrets så hon borde inte skämmas över kroppen.
Senast redigerad av Salzar 2018-01-18 kl. 14:02.
Citera
2018-01-18, 14:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Alla är inte bekväma med att äta inför andra, inget direkt konstigt med alla är olika.
Citera
2018-01-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Alla är inte bekväma med att äta inför andra, inget direkt konstigt med alla är olika.

Normalt skulle jag inte kalla det.
Och varför blev hon så helt plötsligt?
Citera
2018-01-18, 14:39
Medlem
Samma för mig, jag klarar inte av att äta framför andra, det tar bara stopp, funkar bara med närmsta familjen och vänner, har vart så i ca 20 år. Normalt vette fan om det är, men det skiter jag i, får väl vara lite muppig då.

Om din vän inte lider av det så vad spelar det för roll?
Citera
2018-01-18, 14:56
Medlem
insidelights avatar
Även jag är precis lika. Tror det är ganska vanligt. Det tar tvärstopp och jag blir illamående om jag trycker ner det. Funkar bra med nära vänner och familj, men med typ kolleger. Nej fy fan. Känner mig på nått konstigt sätt iakttagen, så kroppen ställer liksom in sig på "fokus" mer än slappna av och njut av maten.
Citera
2018-01-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantgubbe
Samma för mig, jag klarar inte av att äta framför andra, det tar bara stopp, funkar bara med närmsta familjen och vänner, har vart så i ca 20 år. Normalt vette fan om det är, men det skiter jag i, får väl vara lite muppig då.

Om din vän inte lider av det så vad spelar det för roll?

Det är väl något man borde lida av? Verkar ju skit jobbigt.
Citera
2018-01-18, 16:46
Medlem
Vissa har problem med att äta inför andra, som en sorts social fobi. Jag hade en vän i gymnasiet som sa att hon inte vågade äta inför sin pojkvän. Det är nog ändå hyfsat vanligt, men förhoppningsvis övergående.
Citera
2018-01-18, 17:33
Medlem
shadow666s avatar
kan också ha svårt att äta inför andra, men då gäller det bara om jag sitter vid ett bord med 2+ andra personer som sitter och tittar på mig.. men om alla sitter och äter samtidigt känns det inte alls konstigt.
Citera
2018-01-19, 00:19
Medlem
Det är inte så ovanligt att folk känner visst obehag när de ska äta bland andra människor. För vissa går det dock lite längre och leder till stark ångest och tydligt undvikande av såna situationer. Jag kan inte uttala mig säkert om din vän, men det är ett väldigt vanligt förekommande symptom hos personer med social fobi.
Citera
2018-01-19, 11:05
Medlem
raggarsvins avatar
Om hon har svårt att äta inför andra, hur kommer det sig att hon äter inför andra, men bara tar lite mat? Borde hon inte äta alls i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in