Varför bestrider han inte fakturan om han anser att den är felaktig? Herregud, Carl Fredrik är helt jävla handlingsförlamad! Finns det något han klarar av förutom att runka och skicka dickpics till medelålders kvinnor?
Han har väl bestridit den och blivit överkörd och är nu utan livlinor
Han har väl bestridit den och blivit överkörd och är nu utan livlinor
Men min erfarenhet säger mig att om han bestridit den efter att han blivit delgiven och kan skriva sakligt vad man anser är fel så brukar gärna Hyresbolagen gå med på en deal eftersom det annars går till rättegång och det kostar både pengar, tid och stress för alla parter. Men att Rask skulle kunna hålla sig saklig är väl när jag tänker efter ganska långsökt…
Men herregud hur ska karln orka det när han åker på aktivitet med ungarna som har skolplikt på dagarna, och så ska han orka umgås med Therese på kvällarna och se på serier. Hur kan du begära att han ska orka vara vuxen och ta ansvar. Tänk på att han också ska orka shuffla en låt på Spotify och spela den på sitt trumset utan att öva innan.
Du har rätt! Vi kan såklart inte kräva för mycket av Carl Fredrik. Han är trots allt en hårt arbetande familjefar som sliter dag och natt för att dra in deg till hushållet. Att bestrida fakturor finns det inte tid till.
I senaste videon så spelar han återigen på sina plasttrummor och låtsas kunna musik. Han ser mer löjlig ut som trummis än i klänningarna här om dagen. Vad fan försöker han med ens? "Wow AI har skrivit en låt, jag lattjar lite på ett trumset så att det ser ut som att jag spelar!"
I senaste videon så spelar han återigen på sina plasttrummor och låtsas kunna musik. Han ser mer löjlig ut som trummis än i klänningarna här om dagen. Vad fan försöker han med ens? "Wow AI har skrivit en låt, jag lattjar lite på ett trumset så att det ser ut som att jag spelar!"
Han är totalt slut nu..
Vad händer med Trobofakturan nu?
svärfadern står väl bara som borgenär för det nya hyreskontraktet? dvs han blir inte drabbad av fakturan för slitaget från den gamla lägenheten? eller hur funkar det där.
Vad händer med Trobofakturan nu?
svärfadern står väl bara som borgenär för det nya hyreskontraktet? dvs han blir inte drabbad av fakturan för slitaget från den gamla lägenheten? eller hur funkar det där.
Det stämmer, så jag tror att vid betalningsproblem vid nya lägenheten så är hans senaste parasitoffer den som blir betalningsskyldig, alltså svärfar. Men den förra lägenheten som han kvaddat, den behöver han eller Therese stå för. Rask står såklart på sig och säger att han inte tänker betala eftersom alla instanser har missförstått, och han verkar tro att det som kvarstår att göra är att Rask ska visa sina youtube-videos där man ser att förra lägenheten var fin och den nya var ful. Han verkar ha missat att dom är långt förbi det stadiet och det som står på tur är utmätning av värdesaker.
Kommer svärfar redan att få lida för att ha gått i borgen för sin totalt odugliga svärson? Blir han involverad i ärendet hos kfm sas?
Kan absolut ingenting om det det, jag har aldrig behövt någon borgensman eller hamnat hos KFM
MEN, om jag får killgissa så ja, betalas inte fakturan av Baronen så måste borgensmannen gå in och betala. Någon annan får jättegärna rätta mig om jag har fel.
Videon är en fortsättning på Rasks tidigare klagomål mot det kommunala bostadsbolaget Trobo AB. Han går igenom kommentarer från sin publik, men videon utvecklas till ännu en lång utläggning om:
Fakturan på ca 60 000 kr han fått efter utflytt, som han bestridit.
Att han under två månader också fick betala dubbla hyror på ca 50 000 kr. Totalt menar han att Trobo försökt få ut 110 000 kr på några månader.
Skicket på både den gamla och den nya lägenheten. Den gamla anses av honom vara i bättre skick än den nya, men ändå får han fakturan.
Klagomål på sanitär olägenhet i nuvarande boende: hål i golvet, kyla, spindlar och andra kryp.
Misstro mot hyresgästföreningen och kronofogden, samt uppmaning om att andra hyresgäster ska kontakta honom för att organisera sig.
Sidospår: hans hobbyer (trummor, musik), egna diagnosfunderingar (ADD/Asperger), misstänksamhet mot Trobos ekonomi och kommunpolitik i Trosa.
2. Upprepningar, motsägelser och ironiska detaljer
Upprepningar:
Han upprepar ofta summan “60.000” och totalbeloppet “110.000” för dramatisk effekt.
Många meningar cirklar runt samma poäng: “varför får inte den förra hyresgästen betala när jag får?”
Flera gånger beskriver han golvet, hålet, insekter, kylan – ibland nästan ordagrant.
Motsägelser:
Han säger att han “trivs jättebra” i nya lägenheten och är “supernöjd” – samtidigt beskriver han den som en sanitär olägenhet full av kryp och hål i golvet.
Han erkänner vissa skador som Astrid ritat på väggarna men förklarar ändå att summan är helt orimlig.
Han säger att han inte vill gnälla, men nästan hela videon är gnäll på detaljer.
Ironiska / absurda inslag:
Hans starka känslor för de skator som bodde i ett träd som fälldes – han matade dem med falukorv och funderar på om de minns honom.
Avstickaren om att det enda alternativet till att bestrida fakturan vore att “gå in med en strumpa på huvudet” (dvs råna en bank).
Han blandar in sexskämt, korruptionsbilder och buksvåger-politik i Trosa med räkluktande politiker.
Dramatiska liknelser: “det här är inte en lägenhet utan en olägenhet”.
3. Juridisk granskning – gråzoner och ev. brott
Hyresjuridik:
Han har rätt i att hyresvärden måste tillhandahålla en lägenhet i fullt brukbart skick. Hål i golv, kyla och insektsproblem kan räknas som “brist i lägenheten” och kan ge rätt till nedsättning av hyra.
Bestridandet av fakturan är korrekt. Hyresvärden måste kunna visa tydliga underlag (arbetsorder, kvitton, protokoll). Att fakturan är slarvigt gjord kan användas emot dem i domstol.
Frågan om RUT-avdrag för flyttstäd: här verkar han ha fel. Eftersom Trobo är beställaren är avdraget inte möjligt, även om kostnaden läggs på honom i efterhand.
Gråzoner:
Han antyder korruption, svågerpolitik och strategiska beslut mot honom personligen. Det kan ses som förtal om han pekar ut enskilda personer – men här nämns mest “kommunpampar” generellt.
Hans uttryck om att råna (“gå in med strumpa på huvudet”) är humoristiskt sagt men ligger nära hotfull retorik. Juridiskt inget brott eftersom det inte är riktat mot någon.
Potentiella brott:
Om Trobo verkligen fakturerat för städning som gjorts efter renovering kan det betraktas som bedrägligt agerande, men det krävs bevis.
Om kommunen eller Trobo felaktigt särbehandlar hyresgäster kan det falla under otillbörlig myndighetsutövning eller civilrättsliga skadeståndskrav, men inte nödvändigtvis brott i straffrättslig mening.
👉 Sammantaget: Videon är mer en känslostorm än ett juridiskt resonemang. Den är full av upprepningar och ironiska sidospår, men i kärnan finns en möjlig juridisk poäng: fakturan kan vara bristfällig och lägenhetens skick kan ge honom rätt i tingsrätt.
Vi får väl se om han får rätt
Det fetade tyckte jag var roligt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!