Citat:
Ursprungligen postat av
Sir89
Och wow vad säkrade pensionen är med den summan. Han har väll gjort allt för att kunna plocka ut dom pengarna redan också? Tur att dom är låsta och säkrade.
Ja, hur mycket kan en sån där försäkring växa egentligen? Antar några procent på kapitalet varje år. Sedan blir beloppet större tack vare räntan, och så blir det ränta på det. Men kan det överhuvudtaget fördubblas på 30 år?
Inte ens om han fördubblade beloppet hade det varit något att leva flott på för resten av sitt liv som pensionär. Men visst, han kommer väl antagligen ha en garantipension utöver. Förstår Baronen själv att han inte har speciellt mycket pengar? Det hade för all del varit en skaplig summa att få in på kontot, som hade kunnat dra runt honom i ca ett år. Men inte så mycket mer. Det är inget man lutar sig tillbaka med och tror att allting är löst.
Sedan gissar jag att den där försäkringen inte är så låst som Baronen försöker göra sken av. Om Baronen drog på sig skulder han inte kunde betala exempelvis, då tror jag kronofogden hade kunnat utmäta den genom tvång. Om Baronen någon gång skulle behöva leva på försörjningsstöd, då tror jag inte att kommunen hade gått med på att han hade 400 000 undansparat som han lämnade orörda innan han började leva på skattebetalarna.
Det låter helt enkelt som en alldeles för stor inskränkning i äganderätten att ett bolag skulle kunna förhindra någon från att ta del av sina pengar på det där sättet. Jag tror Baronen kommer bli tvungen att lägga vantarna på dem långt innan pensionsåldern. Kanske redan om något år?