2025-05-31, 00:31
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Du ifrågasätter ju det jag skriver?

Haha, nä.

Jag preciserar.

Kallar jag bara Rask för idiot, förtalsbaronen, parasit och lite sånt där, inget allmänt åtal.

Börjar jag däremot kalla honom narkoman och våldtäktsman, och Rask anmäler det, skulle jag inte känna mig lika säker även om polis och åklagare är bra på att lägga ner saker.
Citera
2025-05-31, 01:13
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damien-
Att fru Medvikt i hemlighet skulle vara kär i BajsBaronen är något han intalat sig själv, ett patetiskt fantasiscenario som han klamrar sig fast vid. Baronen är missunnsam, avundsjuk och har alltid drömt om en flickvän med alternativ stil, liknande musiksmak och ett vackert utseende. Istället fick han Therese, ett intellektuellt vakuum som lyssnar på Rix FM och har ett vokabulär som ett dagisbarn.

Trrruuuee!
Citera
2025-05-31, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmysdiktator
Det är ju det jag skriver?

Citat:
Du ifrågasätter ju det jag skriver?

Snillen spekulerar, med vissa kommunikationssvårigheter
Citera
2025-05-31, 02:13
Medlem
Citat:
Att fru Medvikt i hemlighet skulle vara kär i BajsBaronen är något han intalat sig själv, ett patetiskt fantasiscenario som han klamrar sig fast vid. Baronen är missunnsam, avundsjuk och har alltid drömt om en flickvän med alternativ stil, liknande musiksmak och ett vackert utseende. Istället fick han Therese, ett intellektuellt vakuum som lyssnar på Rix FM och har ett vokabulär som ett dagisbarn.

Att fru Medvikt avskyr den narcissistiska Baronen som pesten är något han vägrar förstå. Det är bekvämare för den mycket störda byfånen att leva i sin fantasivärld där han är Trosas Casanova.

Hahaha fantastisk summering av Therese Rask. Har aldrig träffat på en människa som lämnar lika lite avtryck av mänskligheten som just hon. Kanske hennes tjocka gamla "bästa kompis" som kanske är snäppet gråare än Therese Rask herself 😂😂
Citera
2025-05-31, 02:22
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Haha, nä.

Jag preciserar.

Kallar jag bara Rask för idiot, förtalsbaronen, parasit och lite sånt där, inget allmänt åtal.

Börjar jag däremot kalla honom narkoman och våldtäktsman, och Rask anmäler det, skulle jag inte känna mig lika säker även om polis och åklagare är bra på att lägga ner saker.

Okej, men även när det kommer till tex narkoman så skulle det inte vara trovärdigt att en åklagare driver detta vidare. Det är som sagt extremt ovanligt att man driver förtal som allmänt åtal. Det finns som sagt undantag som du är inne på.

Men oftast handlar det om personer som är i utsatta situationer, tex barn, någon med skyddade person uppgifter. Om förtalet får spridning i tex massmedia osv.

Om du kallar Rask för våldtäktsman och narkoman så tror jag fortfarande inte en åklagare kommer driva det som ett allmänt åtal, däremot kanske du ligger illa till om han driver det civilrättsligt, dock så känns det som att Rask är för korkad och lat för att driva ett civilrättsligt mål, och om han skulle förlora så måste han pröjsa hela rättegångs kostnaden.

Oavsett vad så vet Rask inte ens om att detta, han verkar lite efterbliven. Eller så gick han aldrig ut skolan.
Citera
2025-05-31, 03:06
Medlem
PeterJihadis avatar
Vet inte om det är länkat här, men Brott och Blandat har släppt en ny video.

https://youtu.be/G0VFIDDYgU8?si=XAEQzxyFS7yUDsEF
Senast redigerad av PeterJihadi 2025-05-31 kl. 03:11.
Citera
2025-05-31, 03:09
Citat:
Okej, men även när det kommer till tex narkoman så skulle det inte vara trovärdigt att en åklagare driver detta vidare. Det är som sagt extremt ovanligt att man driver förtal som allmänt åtal. Det finns som sagt undantag som du är inne på.

Men oftast handlar det om personer som är i utsatta situationer, tex barn, någon med skyddade person uppgifter. Om förtalet får spridning i tex massmedia osv.

Om du kallar Rask för våldtäktsman och narkoman så tror jag fortfarande inte en åklagare kommer driva det som ett allmänt åtal, ......

Det finns folk som dömts för brott när de pekat ut verkliga våldtäktsmän på facebook, andra när de klistrat upp bilder på stan, och såna mål har drivits av åklagare, så jag ser inte riktigt varför det skulle skitas i bara för att det är Rask?

Extremt ovanligt, nej. Ovanligt, ja.

7 st domar i brottmål i år gällande förtal på Craime.se och jag tror att varenda ett av dem handlar om vuxna.

Några domar från Lexbase:

Citat:
En person dömdes i Falu tingsrätt den 17 februari 2025 för grovt förtal efter att ha spridit uppgifter om målsäganden på Facebook. Tingsrätten fann att inlägget, där målsäganden pekades ut som pedofil, var förtalsgrundande och inte försvarligt med hänsyn till uppgiftens allvar och spridning.

Citat:
Förtal i Facebookgrupp i Kalmar
2025-04-30 | Kalmar tingsrätt

Ärekränkning
Förtal i Facebookgrupp i Kalmar
En person döms till dagsböter för förtal sedan hen i en kommentar i en offentlig Facebookgrupp pekat ut en annan individ som dömd för brott.

Jag kan fortsätta och mata dig med mål av denna typ?

Går man över den gränsen då åklagare väcker allmänt åtal så kommer det inte hjälpa att det är en jobbig youtuber-idiot man har förtalat.
Citera
2025-05-31, 04:02
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Det finns folk som dömts för brott när de pekat ut verkliga våldtäktsmän på facebook, andra när de klistrat upp bilder på stan, och såna mål har drivits av åklagare, så jag ser inte riktigt varför det skulle skitas i bara för att det är Rask?

7 st domar i brottmål i år gällande förtal på Craime.se och jag tror att varenda ett av dem handlar om vuxna.

Går man över den gränsen då åklagare väcker allmänt åtal så kommer det inte hjälpa att det är en jobbig youtuber-idiot man har förtalat.

Skulle definitivt säga att det är extremt ovanligt ja. Med tanke på hur många tiotusentals förtals anmälningar det görs per år så pratar vi om någon mikroskopisk promille om ens det.
Citera
2025-05-31, 05:12
Medlem
Citat:

Varför Rask är mindre skyddsvärd beror på att han är en offentlig person, som då förväntas tåla mer än någon random. Det Rask utpekas för är dessutom inte på samma nivå som i fallen du hänvisar till. Att bli utpekad som pedofil inför ett stort antal människor innebär betydligt större konsekvenser på det personliga planet för den utpekade än det gör att bli framställd som någon som vänsterprasslar. Det förstnämnda är betydligt mer stigmatiserat bland allmänheten. Det kan till och med innebära risker för personens liv och hälsa.

Carl-Fredrik är inte skyddsvärd överhuvudtaget från det allmännas ögon. Man måste även väga in en yttrandefrihetsaspekt i det här. Där det faktiskt är rimligt att ”kändisar” ska tåla att bli granskade, även om informationen i och för sig skulle kunna vara förtalsgrundande.
Citera
2025-05-31, 05:16
Medlem
RumpTrollets avatar
Citat:

Att fru Medvikt avskyr den narcissistiska Baronen som pesten är något han vägrar förstå. Det är bekvämare för den mycket störda byfånen att leva i sin fantasivärld där han är Trosas Casanova.

Spot ON på precis ALLT.

Rix-Fm-Baronessan!
Citera
2025-05-31, 06:00
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Varför Rask är mindre skyddsvärd beror på att han är en offentlig person, som då förväntas tåla mer än någon random. Det Rask utpekas för är dessutom inte på samma nivå som i fallen du hänvisar till. Att bli utpekad som pedofil inför ett stort antal människor innebär betydligt större konsekvenser på det personliga planet för den utpekade än det gör att bli framställd som någon som vänsterprasslar. Det förstnämnda är betydligt mer stigmatiserat bland allmänheten. Det kan till och med innebära risker för personens liv och hälsa.

Carl-Fredrik är inte skyddsvärd överhuvudtaget från det allmännas ögon. Man måste även väga in en yttrandefrihetsaspekt i det här. Där det faktiskt är rimligt att ”kändisar” ska tåla att bli granskade, även om informationen i och för sig skulle kunna vara förtalsgrundande.

Jag håller med, men samtidigt: Patrik Sjöberg blev uthängd som sexköpare, och fick hela 7500 kr i skadestånd. Allmänt åtal, brottmål.

Rasks otrohet kommer såklart inte bli allmänt åtal.
Citera
2025-05-31, 07:11
Kritiserar anjo rask i sin video?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in