2024-09-24, 12:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Jag kan också tänka mig att om han inte hade gjort bort sig och sumpat sin 100k-skylt så hade han nog haft större inkomst. Fan vad bitter han måste vara fortfarande för att han inte fick den

Här ger han en kommentar om det själv, där under det episka Baron-året 2019

https://youtu.be/uiugH7UkgHU?t=805

Uppenbart att han är väldigt bitter över att han inte har en sådan tavla. Det är liksom ett viktighetsmärke för Carl-Fredrik. Det finns massa Youtube-kanaler, men att ha en tavla bevisar att man är något extraordinärt, och det smärtar att han inte kan visa upp att han är det. När han faktiskt ÄR det, och SÅ ÄR DET!

Det är mannen som betalade 175000 för att kunna flexa med över 100 k följare, trots att de flesta utgörs av döda konton. Han är besatt av statistik. Så givetvis har han inte släppt det där än.
Citera
2024-09-24, 13:34
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Här ger han en kommentar om det själv, där under det episka Baron-året 2019

https://youtu.be/uiugH7UkgHU?t=805

Uppenbart att han är väldigt bitter över att han inte har en sådan tavla. Det är liksom ett viktighetsmärke för Carl-Fredrik. Det finns massa Youtube-kanaler, men att ha en tavla bevisar att man är något extraordinärt, och det smärtar att han inte kan visa upp att han är det. När han faktiskt ÄR det, och SÅ ÄR DET!

Det är mannen som betalade 175000 för att kunna flexa med över 100 k följare, trots att de flesta utgörs av döda konton. Han är besatt av statistik. Så givetvis har han inte släppt det där än.

Hahaha! Åååh vad arg han var där! Pratar om Flashback också 😆😆
Citera
2024-09-24, 13:51
Medlem
Pallals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
För mycket text för mig men om man vill kan man förkovra sig här.
Verkar hyfsat aktuell. Uppdaterad den här månaden:

https://influencermarketinghub.com/h...outubers-make/

A YouTuber earns around $0.018 for each view, which amounts to $18 for every 1,000 views.

However, this figure isn't set in stone. The earning potential differs across niches, geographical regions, and account sizes.

Ad Revenue: Average CPM ranges from $2 to $10 (although it depends on the industry), with creators keeping 55% of the revenue.

De 55%:en får han ju.

Sponsorships: Brands typically pay $10 to $30 per 1,000 views for sponsored content.

Det har han inget.

Merchandise Sales: Selling branded products can add thousands of dollars to your monthly income.

Det har han inget, så vitt jag vet. Han hade väl t-shirts förut?

Affiliate Marketing: Commission rates range from 5% to 50% per sale.

Det har han inget, så vitt jag vet.

Super Chats & Memberships: Additional income streams during live streams and through channel
memberships, with YouTube taking a 30% cut.

Det fick han på liven väl? Superchats?

EDIT:

De skriver även "Earnings on YouTube can vary widely depending on factors like audience size, engagement, and the monetization strategies used"

Han ligger på 25k visningar i snitt med 160000 följare. Det är ju inte så bra engagemang kan man tycka men vi vet ju att de flesta av följarna är köpta. Så om det är så att ju mer interaktion från din tittare, desto mer pengar så blir det inte många extra ören.

Jag kan också tänka mig att om han inte hade gjort bort sig och sumpat sin 100k-skylt så hade han nog haft större inkomst. Fan vad bitter han måste vara fortfarande för att han inte fick den
Vad roligt, jag gjorde en post på exakt samma tema, men jag råkade kryssa rutan. Typiskt. Men universum ville tydligen ha svar på vad Rask kan tjäna.

Skummade igenom ditt inlägg och det du skriver verkar vara ungefär vad kreatörer jag såg kom fram till.

Länkar videon jag citerade och analyserade. https://youtu.be/oPtsrBJ8CVc?si=VE-D4lS-L27O7Sl1

Kort beror intäkter per 1000 wievs, eller 1000 wievs av en annons egentligen på din CPM. CPM är vad en annonsör betalar för att annonsen visas 1000 gånger hos sig och det värdet beror i stort på vad du har för innehåll och vad du lockar för följare. Kreatörer med köpatarka tittare premieras.

Felix, som har rätt nicsh och rätt tittare hade ungefär 150kr i CPM. Rask är sannolikt inte i närheten av den summan.

RPM är i sin tur vad du får behålla efter att youtube tagit sitt, vad det innebär vet jag inte exakt. Felix fick behålla 52-54% av dom summor han visade i sin video.

Den summan berodde i sin tur också på om man tar ut pengarna till till konto eller ett aktiebolag.

Men om jag förstod det rätt så kan man i video som är längre än 8 minuter klämma in flera annonser och eftersom CPM är per annons visad 1000 gånger borde en video med säg 10 annonser ge en intäkt långt över din CPM per 1000 tittare är, för den specifika videon då.

Din RPM, pengarna du får ut, grundar sig på din CPM, om du tar ut pengarna till lönekonto eller aktiebolag och antalet visade annonser, inte endast tittare per video.

Chrippa tog en period efter näringsförbudet in YouTubes lön på Jocke & Jonna AB och nu förstår jag varför.

Med Rasks väldigt långa videos med fler annonser kan det antas att han tjänar långt över CPM per tusen tittare.

Av det jag har läst är det min slutsats.

Tessan bör bli fri minst 100k av skulderna redan i nu i september.
Senast redigerad av Pallal 2024-09-24 kl. 14:11.
Citera
2024-09-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
In tycka vi samlar ihop pengar till Fredde och stöttar han!

Tänk så skoj vi hade kunnat ha ett par månader. Vi får han till att börja med youtube, där HAN hänger ut sin son. Om allt det sjuka han gjort och hur han förstörde för hela familjen under sin uppväxt.

Fredrik Rask - Sveriges stora youtuber!

Givetvis kommer det inte hända. Men en insamling till gubben, för allt skit han blir utsatthet, all uthängning och alla slantar hans vidriga son tjänat på han.

Ja jag vet att det är en utopi och bespara mig att han kommer knarka upp pengarna.
Men snacka om att lille rask hade ballt ur.

Känns som ett starkare drag vore om någon kan få kontakt med Fredrik och få honom att anmäla Alex för alla förtal och förolämpningar han utsatt honom för. Samt att man finns där och stöttar honom genom detta.
För det är ju sjukt hur Alexander tillåts hålla på som han gör och vore ju guld om man kan hjälpa Fredrik att få frid från denna vidriga människa.
Citera
2024-09-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noclue90
Känns som ett starkare drag vore om någon kan få kontakt med Fredrik och få honom att anmäla Alex för alla förtal och förolämpningar han utsatt honom för. Samt att man finns där och stöttar honom genom detta.
För det är ju sjukt hur Alexander tillåts hålla på som han gör och vore ju guld om man kan hjälpa Fredrik att få frid från denna vidriga människa.
Det här håller jag med om till 100%
Det hade varit fantastiskt om han fick upprättelse för åratal av uthängningar/kränkningar/förtal och missaktning.

Även missbrukare har ett värde och har rätt att få upprättelse, även om Rasken inte tycker det.
Citera
2024-09-24, 15:31
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noclue90
Så länge Fredrik missbrukar som han gör så har inte han förmåga att driva anmälan - och polisen kommer inte lägga några stora utredningsresurser på en person som skulle ändra sig för en liten slant eller liknande.
Om han ens skulle vilja anmäla - jag tror inte han vill det.
Citera
2024-09-24, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så länge Fredrik missbrukar som han gör så har inte han förmåga att driva anmälan - och polisen kommer inte lägga några stora utredningsresurser på en person som skulle ändra sig för en liten slant eller liknande.
Om han ens skulle vilja anmäla - jag tror inte han vill det.

Jag förstår att han antagligen inte har den förmågan och det var därför jag skrev att man borde hjälpa honom att påbörja samt sedan även stötta under processen.
Nu ligger ju allt ute öppet på bland annat youtube så materialet är ju lättillgängligt för polisen att gå igenom och det går ju inte att inte se problemet och storleken på det ;hur mycket Alex hävt ur sig.
Att han är en missbrukare i detta fallet när han utsätts för så mycket han gör är ju inte direkt en ursäkt att inte ta det på allvar.

Men tror nog ändå han skulle vilja slippa alla påhopp och anklagelser Alex kastar ur sig. Och skulle han på det eventuellt kunna få skadestånd som skulle kunna betala av hans skulder litegrann så kanske det också vore något.
Citera
2024-09-24, 16:03
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forlatforatt
ser mer framemot när den nya generationen rasks börjar med youtube och rapporterar om sin far

Det hade varit något. Då kan Rask sitta och göra försvarsvideos mot sina egna söner.
En 55 årig Rask sitter och raljerar

"Edward fick faktiskt en räkmacka en sommar, jag var visst en kickass pappish"
Citera
2024-09-24, 16:14
Medlem
Kickassfarsans avatar
Tycker det är hemskt att Carl utnyttjar pappan för att slippa skaffa ett jobb (han överlever ju ändå inte).

Han gör liksom allt man inte ska göra för att hjälpa en medmänniska i missbruk. Han stampar på en som ligger ner och vägrar låta Freddan träffa barnen.

Alla som vet något om missbruk är att botemedlet är gemenskap. Varför ska han hålla sig nykter när han inte ens får träffa sin familj? Tycker så synd om honom men då har jag ju en empatisk förmåga också.
Citera
2024-09-24, 18:15
Medlem
Rask och hans bror måste ju lurat deras pappa fullständigt med arvet efter farfar. Pappan skulle ju ha hälften av arvet och Rask och hans bror 25% var, då hade ju pappan varit skuldfri och pengar över.

Rask verkar väldigt otacksam för det han fått, som han egentligen arvsmässigt inte skulle ha.
Citera
2024-09-24, 18:41
Medlem
Dopys avatar
Någon som vet när Olof åker till Usa?
Så man vet när rask kan släppa sina bevis mot cluee?
Citera
2024-09-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roaster66
Rask och hans bror måste ju lurat deras pappa fullständigt med arvet efter farfar. Pappan skulle ju ha hälften av arvet och Rask och hans bror 25% var, då hade ju pappan varit skuldfri och pengar över.

Rask verkar väldigt otacksam för det han fått, som han egentligen arvsmässigt inte skulle ha.
Ja Rask tyckte det var onödigt att betala av pappans skulder. Så de kom överens om att Fredrik skulle få pengar under bordet istället för att kronokalle skulle få något.
Men när det väl var påskrivet och klart, så fick Fredrik inte vad han blivit lovad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in