Citat:
Ursprungligen postat av
Krakatoa
För mycket text för mig men om man vill kan man förkovra sig här.
Verkar hyfsat aktuell. Uppdaterad den här månaden:
https://influencermarketinghub.com/h...outubers-make/
A YouTuber earns around $0.018 for each view, which amounts to $18 for every 1,000 views.
However, this figure isn't set in stone. The earning potential differs across niches, geographical regions, and account sizes.
Ad Revenue: Average CPM ranges from $2 to $10 (although it depends on the industry), with creators keeping 55% of the revenue.
De 55%:en får han ju.
Sponsorships: Brands typically pay $10 to $30 per 1,000 views for sponsored content.
Det har han inget.
Merchandise Sales: Selling branded products can add thousands of dollars to your monthly income.
Det har han inget, så vitt jag vet. Han hade väl t-shirts förut?
Affiliate Marketing: Commission rates range from 5% to 50% per sale.
Det har han inget, så vitt jag vet.
Super Chats & Memberships: Additional income streams during live streams and through channel
memberships, with YouTube taking a 30% cut.
Det fick han på liven väl? Superchats?
EDIT:
De skriver även "Earnings on YouTube can vary widely depending on factors like audience size, engagement, and the monetization strategies used"
Han ligger på 25k visningar i snitt med 160000 följare. Det är ju inte så bra engagemang kan man tycka men vi vet ju att de flesta av följarna är köpta. Så om det är så att ju mer interaktion från din tittare, desto mer pengar så blir det inte många extra ören.
Jag kan också tänka mig att om han inte hade gjort bort sig och sumpat sin 100k-skylt så hade han nog haft större inkomst. Fan vad bitter han måste vara fortfarande för att han inte fick den

Vad roligt, jag gjorde en post på exakt samma tema, men jag råkade kryssa rutan. Typiskt. Men universum ville tydligen ha svar på vad Rask kan tjäna.
Skummade igenom ditt inlägg och det du skriver verkar vara ungefär vad kreatörer jag såg kom fram till.
Länkar videon jag citerade och analyserade.
https://youtu.be/oPtsrBJ8CVc?si=VE-D4lS-L27O7Sl1
Kort beror intäkter per 1000 wievs, eller 1000 wievs av en annons egentligen på din CPM. CPM är vad
en annonsör betalar för att annonsen visas 1000 gånger hos sig och det värdet beror i stort på vad du har för innehåll och vad du lockar för följare. Kreatörer med köpatarka tittare premieras.
Felix, som har rätt nicsh och rätt tittare hade ungefär 150kr i CPM. Rask är sannolikt inte i närheten av den summan.
RPM är i sin tur vad du får behålla efter att youtube tagit sitt, vad det innebär vet jag inte exakt. Felix fick behålla 52-54% av dom summor han visade i sin video.
Den summan berodde i sin tur också på om man tar ut pengarna till till konto eller ett aktiebolag.
Men om jag förstod det rätt så kan man i video som är längre än 8 minuter klämma in flera annonser och eftersom CPM är per annons visad 1000 gånger borde en video med säg 10 annonser ge en intäkt långt över din CPM per 1000 tittare är, för den specifika videon då.
Din RPM, pengarna du får ut, grundar sig på din CPM, om du tar ut pengarna till lönekonto eller aktiebolag och antalet visade annonser, inte endast tittare per video.
Chrippa tog en period efter näringsförbudet in YouTubes lön på Jocke & Jonna AB och nu förstår jag varför.
Med Rasks väldigt långa videos med fler annonser kan det antas att han tjänar långt över CPM per tusen tittare.
Av det jag har läst är det min slutsats.
Tessan bör bli fri
minst 100k av skulderna redan i nu i september.