Flashback bygger pepparkakshus!
2018-01-17, 10:44
Medlem
Knullkungens avatar
http://nsd.se/nyheter/lastbil-fastna...nm4742203.aspx

"Lastbil fastnade i mackens tak – som rasade

Jokkmokk En lastbil har kört in i bensinstationen Circle K i Jokkmokk och fastnat under ett tak."

Bild på det nedrivna taket finns i länken ovan.

Någon som missbedömt höjden rejält? Kommer chauffören att åtalas för något? Vem får betala för skadorna? Täcker någon försäkring detta?
Citera
2018-01-17, 10:52
Medlem
olasvenssons avatar
Detta hände mig också en gång. Jag släppte ut luften ur däcken och kom loss. Ett p-hus i GBG.
Citera
2018-01-17, 10:53
Medlem
Norskt åkeri med en billig chaufför från Bulgarien ? Eller vad skall man tro ?
Citera
2018-01-17, 10:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Åtal blir det nog inte men däremot försäkringsfråga, lastbilen har kört på ett stillastående objekt.
Citera
2018-01-17, 11:02
Medlem
Bongomans avatar
Jag fastnade under ett macktak. Bilen var 3,80 m och taket var skyltat 3,80, med en extremt liten skylt uppe under taket som inte syntes om man inte stod i en speciell vinkel. Men lite ny asfalt och några nya fina kameror gjorde att det saknades 3 cm. Det räckte. Bensinbolaget tog hela notan och skyltade om med skyltar enligt gällande regler. Tror till och med de höjde till 4,10.
Citera
2018-01-17, 11:12
Bannlyst
Fran hemsidan: "Vi har voksne og erfarne sjåfører"
Citera
2018-01-17, 12:01
Medlem
Lite märkligt. Förmodligen har det gått bra att köra in själva lastbilen inför tankningen men släpet var för högt. Sedan har föraren försökt backa ut efter avslutad tankning och då var olyckan ett faktum.
Så tolkar jag olycksförloppet eller tänker jag fel? Blev lastbilen plötsligt högre efter tankningen???

"– Olyckan inträffade när lastbilen skulle backa ut från macken och fastnade i taket, säger Thomas Andersson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...skt-pa-platsen
Senast redigerad av Konrad 2018-01-17 kl. 12:15.
Citera
2018-01-17, 12:20
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Lite märkligt. Förmodligen har det gått bra att köra in själva lastbilen inför tankningen men släpet var för högt. Sedan har föraren försökt backa ut efter avslutad tankning och då var olyckan var ett faktum.
Så tolkar jag olycksförloppet eller tänker jag fel? Blev lastbilen plötsligt högre efter tankningen???

"– Olyckan inträffade när lastbilen skulle backa ut från macken och fastnade i taket, säger Thomas Andersson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...skt-pa-platsen

Det är ett drygt år sedan sist jag var i Jokkmokk, så jag minns inte exakt hur det ser ut på Cirkle K, men jag drar en killgissning så får den som är bättre informerad sabla ned mig:

Drivmedelspump avsedd för lastbilar BRUKAR vara utanför skärmtaket, den Norsk-Bulgariske chauffören kanske har tankat på denna och sedan försökt backa till på nåt vis för att ta sig ut på vägen igen, då har han lyckats kila in släpet under skärmtaket, nivåregleringen i släpets luftfjädring uppfattar det som att lasten har ökat, blåser in mer luft i bälgarna och lyfter lös skärmtaket ännu mer, chaffisen får panik och försöker köra lös ekipaget och river ned taket.

Plausibelt?
Citera
2018-01-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det är ett drygt år sedan sist jag var i Jokkmokk, så jag minns inte exakt hur det ser ut på Cirkle K, men jag drar en killgissning så får den som är bättre informerad sabla ned mig:

Drivmedelspump avsedd för lastbilar BRUKAR vara utanför skärmtaket, den Norsk-Bulgariske chauffören kanske har tankat på denna och sedan försökt backa till på nåt vis för att ta sig ut på vägen igen, då har han lyckats kila in släpet under skärmtaket, nivåregleringen i släpets luftfjädring uppfattar det som att lasten har ökat, blåser in mer luft i bälgarna och lyfter lös skärmtaket ännu mer, chaffisen får panik och försöker köra lös ekipaget och river ned taket.

Plausibelt?

Inte helt otroligt fast det verkar vara relativt gott om utrymme mellan lastbilspumparna och själva taket. Ser väl ungefär ut som det brukar på sådana där stationer. Varma däck och halt som har fått släpet att glida in under taket under själva tankningensförloppet? Kanske en liten naturlig terränglutning också?

https://www.google.se/maps/uv?hl=sv&...99BW0QoioIbTAK

Vinterbilderna skiljer sig från sommarbilderna. Det verkar som utfarten varit ganska så trång vintertid. En massa elstolpar som inte verkar finnas på den tio år gamla sommarbilden. Föraren valde att backa ut då det skulle bli en alltför snäv sväng att försöka köra framåt?
Senast redigerad av Konrad 2018-01-17 kl. 12:41.
Citera
2018-01-17, 12:40
Medlem
Det får mig osökt att tänka på en gammal norsk historia, här i norrmännens tappning: https://www.youtube.com/watch?v=0QvXR5QzFNA

(maxhöjd 2,6 meter, lastbilen 4,2 meter, men ser ingen polis så dom kör ändå)

Alltså det är genomklantigt att köra fast under broar med lastbil, detta måste ju vara ännu klantigare.
Citera
2018-01-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Fran hemsidan: "Vi har voksne og erfarne sjåfører"
Klart som tusan att chaufförerna skall vara vuxna. Skit vore väl annat. :-)
Citera
2018-01-17, 12:53
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte helt otroligt fast det verkar vara relativt gott om utrymme mellan lastbilspumparna och själva taket. Ser väl ungefär ut som det brukar på sådana där stationer. Varma däck och halt som har fått släpet att glida in under taket under själva tankningensförloppet? Kanske en liten naturlig terränglutning också?

https://www.google.se/maps/uv?hl=sv&...99BW0QoioIbTAK

Vinterbilderna skiljer sig från sommarbilderna. Det verkar som utfarten varit ganska så trång vintertid. En massa elstolpar som inte verkar finnas på den tio år gamla sommarbilden. Föraren valde att backa ut då det skulle bli en alltför snäv sväng att försöka köra framåt?

Jag tänker så här:

Alla kan begå misstag, även den mest aktsamme föraren. En lastbil som har gått 100000 mil lär ha ett gäng mindre fenderbenders, repor osv.

Jag försöker bete mig moget och ta det försiktigt i trafiken, men så sent som i Måndags begick jag två stora misstag där mina med trafikanter fick rädda mig genom att ge företräde där jag inte skulle ha haft det.

När slutresultatet blev såhär in i bomben tokigt kan man dra slutsatsen att någon, i det här fallet troligtvis föraren, begått en hel räcka med fel och varit grovt oaktsam, gasat för mycket och inte sett sig för alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in