• 1
  • 2
2006-01-21, 10:55
Medlem
vad tycker ni som läst den .själv tycker jag att den var mycke läsvärd det blev många skratt när man läste den.
Citera
2006-01-21, 10:59
Medlem
Tribals avatar
Finns en del att anmärka på i ditt inlägg, trodde dom som läste böcker stavade lite bättre faktiskt

Har själv inte läst den men titeln känns trevlig!
Citera
2006-01-21, 11:16
Medlem
blaus avatar
Shit Tribal, kanske dagens mest onödiga inlägg?

Jag läste A Confederacy of Dunces för ganska länge sedan och måste hålla med dig om att den är oerhört kul.
Även historien bakom boken är anmärkningsvärd. Tooles skrev manuskriptet i unga år och blev deprimerad för att han aldrig fick det publicerat. Det slutade med att han begick självmord. Tooles mor hittade sedan manuskriptet i en byrålåda och insåg att hennes son hade skrivit en fantastisk bok, så hon fick den publicerad.
Det är i alla fall vad min litteraturlärare lärde mig
Citera
2006-01-21, 11:43
Medlem
Instämmer i att det är en fantastisk bok. Speciellt som stöd i dem mörka stunder då man börjar misstänka att alla omkring en är idioter som dessutom jobbar på någonslags svårdefinierad sammansvärjning emot en. Då kan man luta sig tillbaka på Ignatius (hette han så?) erfarenheter, och konstatera att han hade det värre. Tyvärr har jag lånat ut mitt ex till en tjej som verkar ha försnillat det.
Han har också skrivit en bok som heter Neonbibeln (el. dyl.), men den är inte lika bra. (skrevs i sexton- sjuttonårsåldern, tror jag)
Även jag har läst det där om att han tog livet av sig och morsan fick boken publicerad. Det är en sjuk värld, med tanke på att den ligger på tio-i-topp i världslitteraturen.
Citera
2006-01-21, 11:48
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Tooles skrev manuskriptet i unga år och blev deprimerad för att han aldrig fick det publicerat. Det slutade med att han begick självmord. Tooles mor hittade sedan manuskriptet i en byrålåda och insåg att hennes son hade skrivit en fantastisk bok, så hon fick den publicerad.
Det är i alla fall vad min litteraturlärare lärde mig

Nu är det väl tveksamt om det verkligen var den uteblivna publikationen som drev han till självmord, men typ så ja.
Min åsikt är att det är en av de bästa böcker jag läst, inte den bästa men iaf topp 10, topp 20.
Ruskigt bra alltså.
Citera
2006-01-21, 11:53
Medlem
Lesseitss avatar
Jag har aldrig någonsin skrattat så mycket när jag läst en bok som när jag läste Dumskallarnas sammansvärjning. Ignatius är helt underbart akademiskt dryg och otrevlig Jag läste den bla på några tåg och bussar och jag kunde inte låta bli att upprepade gånger skratta högt för mig själv. Undrar vad medpassagerarna egentligen trodde om mig.

Den ligger helt självklart på min topp 10 lista. Tom god kandidat till bästa bok jag läst någonsin.
Citera
2006-01-21, 11:55
Medlem
blaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Nu är det väl tveksamt om det verkligen var den uteblivna publikationen som drev han till självmord, men typ så ja.
Min åsikt är att det är en av de bästa böcker jag läst, inte den bästa men iaf topp 10, topp 20.
Ruskigt bra alltså.

Anledningen till att han begick självmord kan man ju alltid diskutera, är väl egentligen ingen förutom Toole själv som vet.
Det man vet är att han fick flera avslag och det kan ju knappast ha stärkt hans självkänsla så det ligger ju nära till hands att tro att så är fallet.
Citera
2006-01-21, 12:11
Medlem
Cohibas avatar
Ogillade öppningen och jag förstår att den blev refuserad, eftersom lektörer väl sällan läser hela böcker, men sen tog den sig rejält och blev snart grisrolig. En höjdare! Helt klart har Ignatius en nischstaty i mitt Pantheon av litterära hjältar.
Citera
2006-01-21, 14:13
Medlem
kom ut 81 och fick pulitzerpriset postumt.det var den värd
Citera
2006-01-21, 14:28
Medlem
skumrasks avatar
Jag är nog den ende vite medelkassman i västvärlden som inte tycker att denna bok var särskilt rolig, vilket är lite märkligt med tanke på att jag skrattat hejdlöst åt liknande böcker i genren.
Citera
2006-01-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Jag är nog den ende vite medelkassman i västvärlden som inte tycker att denna bok var särskilt rolig, vilket är lite märkligt med tanke på att jag skrattat hejdlöst åt liknande böcker i genren.

Vad skulle du då se som liknande böcker i genren? Jag har alltid sett den som one-of-a-kind, men jag tar gärna emot lästips.
Citera
2006-01-21, 15:16
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe987
Vad skulle du då se som liknande böcker i genren? Jag har alltid sett den som one-of-a-kind, men jag tar gärna emot lästips.
Jag vet inte vilken genre skumrask tänkte på, men personligen tror jag att folk som gillar Dumskallarnas sammansvärjning även skulle gilla Flann O'Brien. Hans mest kända bok är Sanning är ett udda tal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in