Citat:
Ursprungligen postat av
crownoise
Hej alla!
Rörigt inlägg, det verkar som du har flera frågeställningar samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
crownoise
när jag har överkryddat maten bara en aning (vilket ofta händer när maten för koka ihop lite) och vill sedan komma tillbaks från där jag var med maten och väljer då ofta att tillsätta smör tex eller olja,
Om du kokat ihop maten för mycket (läs reducerat) tillsätter du vatten för det är vatten som försvunnit när du kokat ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av
crownoise
men senast jag lagade mat så gjorde jag en pasta med sås, när jag lagt i pastan i såsen så fick den koka ihop lite för mycket och gjorde att jag ställdes inför valet att späda ut med mera grädde och förstöra konsistensen (det blir ju mindre tjockt när man lägger till grädde och även pastan kan komma att bli sladdrig om den får gå för länge), eller att få för salt mat.
Maten blir inte för salt för att du reducerar såsen till rätt konsistens, den blir för salt för att du saltade för mycket. Mitt tips är helt enkelt att du smakar av maten. Salta, smaka, salta.
Citat:
Ursprungligen postat av
crownoise
Kom då på att det borde finnas någon produkt på marknaden som bara adderar en tjock vätska (som de finns olika tjockleks-alternativ att välja mellan) som inte smakar någonting men som jämnar ut smakerna så man kan komma tillbaka till där man ville vara utan att förstöra maten. Finns det någon sådan produkt (om inte kanske man borde göra en för att hjälpa stackars konstnärs-själar och tjäna pengar på kuppen), kanske till och med finns något pulver som tar bort salt, borde väl vara kemiskt möjligt rent teoretiskt. Tack för svar!!!
Nej det finns ingen generell produkt som räddar en felaktig kryddning. Däremot så finns det en massa knep beroende på vad som gått fel med kryddningen. Om maten t.ex är för salt späder du ut med vatten, är det för mycket chili kan du runda av med något fett, t.ex grädde eller kokosmjölk.
Men återigen så är mitt tips att du lär dig att smaka av. Krydda lite, smaka av, krydda eventuellt mer, smaka av...