2018-01-15, 22:56
Medlem
Klurar på en sak och tar gärna hjälp och perspektiv över följande:
Är determinism (mjuk) förenlig med likhetsfeminism?

Vad talar för?
Vad talar mot?
Under vilka premisser då?

(Valde mellan att posta här eller i feminismforum, men det senare kändes för mycket dogmatisk sandlåda)
Citera
2018-01-15, 23:11
Medlem
Jo... jag hade väl inte antagit att likhetsfeminism förutsätter existensen av fri vilja, så rimligtvis är de kompatibla. Hur kommer det sig ens att du ställeer dig frågan?
Citera
2018-01-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
Klurar på en sak och tar gärna hjälp och perspektiv över följande:
Är determinism (mjuk) förenlig med likhetsfeminism?

Vad talar för?
Vad talar mot?
Under vilka premisser då?

(Valde mellan att posta här eller i feminismforum, men det senare kändes för mycket dogmatisk sandlåda)

Nej - Feminism är inte en genomtänkt filosofi. Det är samhällsnedbrytande aktivism.
Citera
2018-01-16, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jo... jag hade väl inte antagit att likhetsfeminism förutsätter existensen av fri vilja, så rimligtvis är de kompatibla. Hur kommer det sig ens att du ställeer dig frågan?

Ungefär kort och ounderbyggt;
Determinismen intimt förknippad med människors beskaffenhet som ju varierar inom vissa ramar (arv o miljö).
Likhetsfeminism postulerar miljö och förkastar arv.
Citera
2018-01-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
Ungefär kort och ounderbyggt;
Determinismen intimt förknippad med människors beskaffenhet som ju varierar inom vissa ramar (arv o miljö).
Likhetsfeminism postulerar miljö och förkastar arv.
Nja, en förenkling av likhetsfeminism, men det kan vi lämna därhän. Determinist är man så länge man menar att människors val är resultat av kausala processer. Om dessa kausala processer sedan involverar genetik, miljöpåverkan, eller en Gud som väljer vägen åt oss, är egentligen inte viktigt - man är fortfarande determinist. Således ser jag inte att det skulle finnas någon motsättning likt den du talar om.
Citera
2018-01-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nja, en förenkling av likhetsfeminism, men det kan vi lämna därhän. Determinist är man så länge man menar att människors val är resultat av kausala processer. Om dessa kausala processer sedan involverar genetik, miljöpåverkan, eller en Gud som väljer vägen åt oss, är egentligen inte viktigt - man är fortfarande determinist. Således ser jag inte att det skulle finnas någon motsättning likt den du talar om.

Mmm. Kanske likhetsfeminism jag inte greppat ordentligt. Fick för mig (just nu vet jag inte hur) att likhetsfeminismen var en hård ståndpunkt mot arvsmässiga/ hormonuppsättningsmässiga förutsättningar i avseendet genusrelaterade beteendeskillnader.

Ser inte längre motsättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in