Citat:
Ursprungligen postat av
TryggaRekan
En reflexmässig handling är i alla fall osjälvisk eftersom man inte hinner fundera på ens mående. Ett sådant exempel kan vara att man är på väg att se en människa ramla och man hindrar fallet utan att hinna tänka efter.
Vem är det som funderar på måendet? Självet som du föreställer det är en illusion. När vi pratar om självet på ett praktiskt sätt så pratar vi om personligheten, som i sin tur är minnen baserade på en massa skilda processer i hjärnan som spontant "agerar" och "reagerar" på omgivningen. Men något unisont själv finns inte. Så ur en praktisk synpunkt så är det ändå DU som agerar oavsett hur hjärnan tar dessa "beslut" eftersom hjärnan är du.
Är man uppmärksam dessutom så märker man att alla mentala event uppkommer spontant.
Just vår hjärna har utvecklats så att den ofta stimuleras positivt av att hjälpa andra i flocken. Det har blivit så att ett system som agerar för sin egennytta till viss del tagit andras välmående för sin egen. Det typet av system har evolverats med att vissa biologiska system började leva i grupper. Men det är i sig fortfarande just det, ett egennyttigt system.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bati
Det verkar som du inte vet vad en osjälvisk handling är. En osjälvisk handling är när man gör något gott för en annan person utan någon yttre belöning. Däremot kan man få en belöning genom att man inombords mår bra av det. Denna känsla av välmående är förstås vårt interna styrsystem som får oss att begå osjälviska handlingar. Det blir ett helt felaktigt resonemang när man påstår att en osjälvisk handling egentligen är självisk därför att vårt interna styrsystem fick oss att göra denna handling.
Definition:
"som enbart beaktar sina egna behov och önskningar, och som bara tänker på sig själv"
Ens egna behov kan vara att se någon annan må bra.
Att tänka på andra är att tänka på sig själv. Bara för att orden involverar "du och jag" betyder inte att aktionen plötsligt blir osjälvisk. Systemet (hjärnan) har utvecklats åt riktningen där fokusera på utomstående objekt främjar ens egen stabilitet. Men evolutionen provar sig fram, de egennyttiga system som råkade reagera bra nog för överlevnad bland faror och konkurrens fick sprida sina gener vidare. Prioriteten är alltid sin egen nytta. Det spelar ingen roll hur det verbala manifesteras i form av yttringar såsom "jag tänker på dig" eller "jag finns här för dig och förväntar mig inte nödvändigtvis något tillbaka". Det är i verkligheten ett system som mystiskt agerar i egennytta konstant.
Att det skulle vara osjälviskt är en i mitt tycke felaktig efterkonstruktion.
Men i den verbala världen kan man vrida och vända på ord hur som helst till att förklara i princip vad som helst och i detta fall kanske inte "mitt" sätt att se på det faller förnuftigt för dig.
Jag är öppen för att det kan finnas hål i mitt tänkande. Kanske kan vi nå någonting tillsammans.