Citat:
Ursprungligen postat av
tgbtgb
Du vet inte vad du pratar om! Jag vet MINST en läkare i Sverige som skriver ut Elvanse mot hetsätning. Tycker inte att du ska uttala dig när du uppenbarligen inte har en aning vad du pratar om!
Tro knappast att SBU hade skrivit att Elvanse är godkänd för hetsätning i Sverige om den inte vore det.
Det är otroligt störande när folk ska kommentera trådar med felaktiga svar.
Eftersom du fortfarande insisterar, klipper jag in en mening från rapporten du själv hänvisar till, se första stycket på sida 31:
"Inget av de inkluderade läkemedlen är för närvarande godkänt för behandling
av hetsätningsstörning i Sverige, men amerikanska läkemedelsverket godkände
2015 lisdexamfetamin för behandling av hetsätningsstörning."
Och så här står det i sammanfattningen:
"Patientens valmöjligheter kan vara begränsad eftersom tillgången till en viss behandling varierar i olika delar av landet. Ytterligare inskränkningar är dels att förskrivningsmöjligheten för lisdexamfetamin är begränsad i nuläget..."
Du har träffat EN läkare som du skriver, vad jag försöker att få dig att förstå är att läkare som den du träffade är oerhört få till antalet (varken jag eller någon av mina kolleger skulle göra det). Anledningen är att riskerna från mitt perspektiv som läkare är för stora, och det betyder inte att jag förringar ditt lidande, Det betyder bara att alla andra alternativ ska vara uttömda på riktigt, innan elvanse blir ett reellt alternativ.