2018-01-14, 22:57
Medlem
Lek med tanken. Person X är 18-25 år och ska köpa bostadsrätt. X är student och blir därför inte beviljad bolån på egen hand. Däremot med sin mamma/pappa/farfar/younameit som medlåntagare går det bättre, eftersom denne medlåntagare har en tillräckligt hög inkomst (lön eller pension).

Vet att det nya amorteringskravet om 3 procent amortering istället för 2, gäller för de med bolån högre än 4,5 x årsinkomsten. Men vad gäller när en medlåntagare står med på lånet. Är det båda personernas sammanlagda inkomst, eller hur räknar man ut det?
Citera
2018-01-14, 23:38
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Lek med tanken. Person X är 18-25 år och ska köpa bostadsrätt. X är student och blir därför inte beviljad bolån på egen hand. Däremot med sin mamma/pappa/farfar/younameit som medlåntagare går det bättre, eftersom denne medlåntagare har en tillräckligt hög inkomst (lön eller pension).

Vet att det nya amorteringskravet om 3 procent amortering istället för 2, gäller för de med bolån högre än 4,5 x årsinkomsten. Men vad gäller när en medlåntagare står med på lånet. Är det båda personernas sammanlagda inkomst, eller hur räknar man ut det?

Det är självklart den sammanlagda årsinkomsten av de personer som står på lånet.

Dock räknas ju även tidigare bolån in i kalkylen om det är så att den ena personen redan har ett bolån på en annan fastighet.

Förövrigt var det ett väldigt dumt förslag. Man har knappt hunnit se effekterna av det första amorteringskravet innan regeringen går emot oppisitionen och vill införa ytterliggare ett.
Citera
2018-01-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det är självklart den sammanlagda årsinkomsten av de personer som står på lånet.

Dock räknas ju även tidigare bolån in i kalkylen om det är så att den ena personen redan har ett bolån på en annan fastighet.

Jag förstår givetvis att bolånet räknas in kalkylen för om medlåntagaren ska bli godkänd eller inte att bli just medlåntagare.

Men räknas det också in på något vis så det kan påverka just om man blir drabbad utav det nya amorteringskravet eller inte?

Hoppas du förstod min fråga, annars förtydligar jag den.
Citera
2018-01-15, 00:02
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Jag förstår givetvis att bolånet räknas in kalkylen för om medlåntagaren ska bli godkänd eller inte att bli just medlåntagare.

Men räknas det också in på något vis så det kan påverka just om man blir drabbad utav det nya amorteringskravet eller inte?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/s...morteringskrav
Det är bara de som tar nya bolån som det drabbar, om man får tro den här artikeln i alla fall.

https://www.konsumenternas.se/aktuel...morteringskrav
Medlåntagarens inkomst räknas också in, kan man läsa här.
Senast redigerad av TheRiddle- 2018-01-15 kl. 00:11.
Citera
2018-01-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/s...morteringskrav
Det är bara de som tar nya bolån som det drabbar, om man får tro den här artikeln i alla fall.

Absolut, det stämmer, så långt är jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
https://www.konsumenternas.se/aktuel...morteringskrav
Medlåntagarens inkomst räknas också in, kan man läsa här.

Ska läsa!
Citera
2018-01-15, 00:31
Medlem
VemBudars avatar
Så man kan alltså med ganska enkla medel runda amorteringskraven?
Citera
2018-01-15, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Så man kan alltså med ganska enkla medel runda amorteringskraven?

Du förstår alltså varför jag undrar...
Citera
2018-01-15, 01:22
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

Amorteringskravet gäller endast nya lån men om du t.ex vill öka ditt bolån och därmed går över 4,5 x hushållets års inkomster så kommer även du omfattad av bestämmelsen dock bara det nya lånet.

Det gamla lånet tas med i beräkningen om 4,5 gånger inkomsterna men du behöver endast amortera på den nya delen av lånet och inte den gamla delen.
Citera
2018-01-15, 01:59
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Förövrigt var det ett väldigt dumt förslag. Man har knappt hunnit se effekterna av det första amorteringskravet innan regeringen går emot oppisitionen och vill införa ytterliggare ett.
Håller med. Jag förstår tanken hos regeringen, men för mig personligen blir det att jag kommer behöva amortera 2%, fram tills att min inkomst ökas, då behöver jag bara amortera 1%. Låg inkomst => hög amortering, hög inkomst => låg amortering. Blir i mitt fall minst sagt knasigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in