• 1
  • 2
2018-01-14, 17:47
Medlem
4yoonlys avatar
Finns det något tips på detta ämne? Om man råkat krydda lite för mycket och vad det går att göra åt det? Nu var detta en soppa där jag hackade chili's (som jag inte smakade på och aldrig använt förut) och det blev alldeles för starkt. Soppan var helt, ta vad jag har i kylskåpet i princip så inget recept.

Min första idé var dra i lite tomatpure då tomat brukar ta bort en del styrka. Detta gjorde ingenting i princip... Det slutade med att jag gjorde en ny soppa som jag inte kryddade alls och blandade dessa två för att få ner styrkan.

Men finns något annat tips? fet (grädde/gräddfil, creme fraiche osv) tar väl också bort en del av styrkan men ville inte ha något sådant i min soppa...
Citera
2018-01-14, 17:56
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Finns det något tips på detta ämne? Om man råkat krydda lite för mycket och vad det går att göra åt det? Nu var detta en soppa där jag hackade chili's (som jag inte smakade på och aldrig använt förut) och det blev alldeles för starkt. Soppan var helt, ta vad jag har i kylskåpet i princip så inget recept.

Min första idé var dra i lite tomatpure då tomat brukar ta bort en del styrka. Detta gjorde ingenting i princip... Det slutade med att jag gjorde en ny soppa som jag inte kryddade alls och blandade dessa två för att få ner styrkan.

Men finns något annat tips? fet (grädde/gräddfil, creme fraiche osv) tar väl också bort en del av styrkan men ville inte ha något sådant i min soppa...
Det lättaste är bara att hälla i mer vatten eller vin.
Citera
2018-01-14, 17:58
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Släng in en råpotatis och lite grönsaker.
Citera
2018-01-14, 18:05
Avstängd
ruttenfimps avatar
Vatten eller grädde, mjölk? Beror ju helt på vilken soppa du gör.. Släng ner en klick äppelmos o lite extra grönsaker eller rotfrukter om du har det brukar göra susen!
Citera
2018-01-14, 18:08
Medlem
franges avatar
Som sagt så beror det ju på vad för soppa det är. Jag gör själv aldrig soppa men har råkat ut för liknande "incidenter" både vid stroganoff och chili. Då brukar jag lösa det med mer tomater samt mjölk/grädde/creme fraiche.

Mjölk är ju absolut bäst och "neutraliserande" vid extremt starka maträtter, iallafall om det brinner ur käften på en efter provsmakning
Citera
2018-01-14, 18:09
Medlem
Fet mjölk, gärna 4,5% eller mer.
Citera
2018-01-14, 18:12
Medlem
Mackan52s avatar
Använder grädde, mer grädde gör ändå bara allt godare
Citera
2018-01-14, 18:34
Bannlyst
Du tänkte helt rätt när du förlängde soppan.
Det är det enda som verkligen funkar.
Det finns inga universalknep för att tvätta bort "red noise", särskilt inte om det är färsk chili du har använt.
Så igen, du har redan fattat hur du ska göra.
Citera
2018-01-14, 18:47
Medlem
FETochFULs avatar
Smetana
Citera
2018-01-14, 18:48
Medlem
Kalashs avatar
Som andra sagt, fet mjölk/grädde samt förlänga soppan.

Ett annat tips ska tydligen vara socker. Snackade med en gammal kinesisk gubbe med många års erfarenhet som kock på diverse kinarestauranger. Han sa att blir det för starkt så är det kutym i Kina, iaf den delen han kom ifrån, att sockra för att motverka hettan. Huruvida det faktiskt fungerar kan jag dock inte svära på
Citera
2018-01-14, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalash
Som andra sagt, fet mjölk/grädde samt förlänga soppan.

Ett annat tips ska tydligen vara socker. Snackade med en gammal kinesisk gubbe med många års erfarenhet som kock på diverse kinarestauranger. Han sa att blir det för starkt så är det kutym i Kina, iaf den delen han kom ifrån, att sockra för att motverka hettan. Huruvida det faktiskt fungerar kan jag dock inte svära på

Socker kan balansera en viss hetta, men börjar man sockra maten blir det ju en helt annan maträtt än det var tänkt.
Förmodligen också ganska äcklig.
Citera
2018-01-14, 19:03
Medlem
Kalashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Socker kan balansera en viss hetta, men börjar man sockra maten blir det ju en helt annan maträtt än det var tänkt.
Förmodligen också ganska äcklig.

Med andra ord kinamat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här