• 2
  • 3
2018-01-15, 21:27
Medlem
Skitass avatar
Väldigt många missuppfattningar.

- Du blir INTE automatisk nekad av banken för att du har en betalningsanmärkning. Detta beror helt på bank, inkomster, övrig ekonomi och varför du har en anmärkning. I regel hänger anmärkningar ihop med dålig ekonomi och det är därför de flesta inte får lån. Kan du bevisa motsatsen kan vissa banker hjälpa till.

- Som svar på TS fråga; Banken vill ha två säkerheter av dig för att bevilja bolån.

1. Säkerhet i objekten. I detta fall går du in med 75% i kontantinsats vilket gör att banken har en god säkerhet i objekten även om marknaden går ned. Bock på den!

2. Din återbetalningsförmåga. Precis som flera i tråden redan skrivit är det här det faller. Banken räknar en kalkyl där du ska klara att leva på ett visst belopp varje månad EFTER att boendekostnader är betalda. Har du 10 000kr netto är det för lågt. Du ska ungefär (beroende på bank) ha 7500kr - 9000kr kvar att leva på EFTER att ränta, amortering och boendekostnader är betalda. De beräknar att du ska klara deras kalkylränta på 6-8%. Här märker du direkt att det faller baserat på din inkomst.

Anledningen är att banken förlorar pengar på att skicka inkasso, kronofogden och sedan tvångsförsälja din bostad om du inte klarar lånen ifall räntan går upp.
Citera
2018-01-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumSierra
Förresten, apropå min tråd här: (FB) Vad skulle ni göra med 1,5 milj.? - tänkte köpa bostad men.. Saknar kanske några 100T att köpa något vettigt inom Sthlm.
Men pg av låg inkomst alla banker nekar mig. Trots att jag kan spotta ut 1,5 milj och vill låna runt 400T.

Kontantinsats är alltså 75% och de nekar mig. Vilka s**t de är. Vad kan man göra?

Köp det du har råd med, finns lägenheter du kan få för 1,5 miljoner. Satsa gärna på renoveringsobjekt.
Citera
2018-01-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Många som anser att lånet TS vill ta är 100% säkert för banken då belåningen är låg. Det stämmer men som ett par andra har nämnt. Banken ser det inte så. Nu arbetar jag inte på bank men jag kan tänka mig att de inte vill ha de problem som en som inte betalar för med sig. Det är alltid en kostnad och arbete att driva ett ärende till kronofogden. Än mer arbete och tid att tvinga till sig en tvångsförsäljning.

Av erfarenhet med fastigheter och hyresgäster som inte betalar och som ska vräkas. Som hyresvärd är du en stor förlorare. Både tids-/arbets- och kostnadsmässigt.

Med den marginal bankerna har idag och det de kommer att tjäna på att ge TS lån på 400 tkr, jämfört med den risk som finns med låg inkomst och de kostnader det KAN medföra, har jag full förståelse att bankerna är restriktiva. Jag hade inte heller gett TS ett lån.

// CC
ok. det låter som ett vettigt svar.
Citera
2018-01-17, 08:15
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Många som anser att lånet TS vill ta är 100% säkert för banken då belåningen är låg. Det stämmer men som ett par andra har nämnt. Banken ser det inte så. Nu arbetar jag inte på bank men jag kan tänka mig att de inte vill ha de problem som en som inte betalar för med sig. Det är alltid en kostnad och arbete att driva ett ärende till kronofogden. Än mer arbete och tid att tvinga till sig en tvångsförsäljning.

Av erfarenhet med fastigheter och hyresgäster som inte betalar och som ska vräkas. Som hyresvärd är du en stor förlorare. Både tids-/arbets- och kostnadsmässigt.

Med den marginal bankerna har idag och det de kommer att tjäna på att ge TS lån på 400 tkr, jämfört med den risk som finns med låg inkomst och de kostnader det KAN medföra, har jag full förståelse att bankerna är restriktiva. Jag hade inte heller gett TS ett lån.

// CC

Citat:
ok. det låter som ett vettigt svar.

Jag tror alltför många stirrar sig blinda på den "säkerhet" man har och tror att det är "good enough" men det är inte det. "Skitas" nämner i sitt inlägg ovan de två benen "säkerhet" och "återbetalningsförmåga". Av dessa två ben är idag den sista den absolut viktigaste. Det är enormt viktigt idag att ha ett "bra record" tillsammans med stadig inkomst. Rena papper under en lång period som visar att man alltid gör rätt för sig. Har man det ser banken en bra kund (i mening som de kan tjäna mycket pengar på samtidigt som risken är låg).

Jag tror inte många idag förstår vilken uppförsbacke man hamnar i om man inte alltid gör rätt för sig. Dels ska man komma tillrätta med sina egna problem (som gjorde att man hamnade i skiten) som i sig kan vara enormt jobbigt. Dels måste man kämpa mot "samhället" för man ses inte som en likvärdig medborgare. Man får betala "mer" tvingas kämpa ännu mer för att komma på fötter. Detta under en lång tid. Vi talar om många år.

// CC
Citera
2018-01-17, 15:02
Medlem
Citat:
Delar bostad nu med min kvinna.
10T bara lön. Jag har 0 skulder. 0 CSN. 0 lån. 0 anmärkningar.

Kan inte hon gå i borgen (om ni inte vill strula med ägandet), då lär den slinka igenom.

Troligen snavar du på hushållskalkylen, som nämnts tidigare.
Citera
2018-01-17, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitas
Väldigt många missuppfattningar.

- Du blir INTE automatisk nekad av banken för att du har en betalningsanmärkning. Detta beror helt på bank, inkomster, övrig ekonomi och varför du har en anmärkning. I regel hänger anmärkningar ihop med dålig ekonomi och det är därför de flesta inte får lån. Kan du bevisa motsatsen kan vissa banker hjälpa till.

- Som svar på TS fråga; Banken vill ha två säkerheter av dig för att bevilja bolån.

1. Säkerhet i objekten. I detta fall går du in med 75% i kontantinsats vilket gör att banken har en god säkerhet i objekten även om marknaden går ned. Bock på den!

2. Din återbetalningsförmåga. Precis som flera i tråden redan skrivit är det här det faller. Banken räknar en kalkyl där du ska klara att leva på ett visst belopp varje månad EFTER att boendekostnader är betalda. Har du 10 000kr netto är det för lågt. Du ska ungefär (beroende på bank) ha 7500kr - 9000kr kvar att leva på EFTER att ränta, amortering och boendekostnader är betalda. De beräknar att du ska klara deras kalkylränta på 6-8%. Här märker du direkt att det faller baserat på din inkomst.

Anledningen är att banken förlorar pengar på att skicka inkasso, kronofogden och sedan tvångsförsälja din bostad om du inte klarar lånen ifall räntan går upp.

Dessutom är det lag på det, hushållskalkylen alltså.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in