• 1
  • 2
2018-01-14, 17:41
Medlem
Förresten, apropå min tråd här: (FB) Vad skulle ni göra med 1,5 milj.? - tänkte köpa bostad men.. Saknar kanske några 100T att köpa något vettigt inom Sthlm.
Men pg av låg inkomst alla banker nekar mig. Trots att jag kan spotta ut 1,5 milj och vill låna runt 400T.

Kontantinsats är alltså 75% och de nekar mig. Vilka s**t de är. Vad kan man göra?
Citera
2018-01-14, 17:45
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumSierra
Förresten, apropå min tråd här: (FB) Vad skulle ni göra med 1,5 milj.? - tänkte köpa bostad men.. Saknar kanske några 100T att köpa något vettigt inom Sthlm.
Men pg av låg inkomst alla banker nekar mig. Trots att jag kan spotta ut 1,5 milj och vill låna runt 400T.

Kontantinsats är alltså 75% och de nekar mig. Vilka s**t de är. Vad kan man göra?

Banklån är ingen rättighet, du får vända dig till andra banker och se vad dom säger. Eller ta ett blancolån med svinhög ränta.

Men prova boka in ett möte med en banktjänsteman, det brukar göra det lättare i alla fall.
Citera
2018-01-14, 18:12
Medlem
franges avatar
På vilka grunder nekar de dig lånet? Har du betalningsanmärkningar eller gamla skulder? Fast anställning?
Citera
2018-01-14, 18:29
Medlem
PeppsOddss avatar
Citat:

Testa fler banker?
Sedan vet jag inte varför du skulle vilja lägga så mycket i bostaden, det är enligt mig bättre att faktiskt tjäna pengar på dina pengar.. du bör kunna få en avkastning på över 6-7% efter 30 minuters googlande.

/PO
Citera
2018-01-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Banklån är ingen rättighet,
Klart med det.

Jag har en riktigt dålig inkomst. Därför tycker de att det inte är rimligt, de flesta jag kontaktat via nätet. Man fyller i online formulär osv..

Jag bor i en hyres med 9000kr/må. Att köpa en bostad med låg utgift är väl någon typ av sparandet, eller hur?
Senast redigerad av QuantumSierra 2018-01-14 kl. 18:53.
Citera
2018-01-14, 18:57
Medlem
Bankerna tjänar inte pengar på din insats utan din möjlighet att betala tillbaka det du lånar.

Du verkar ha en väldigt låg lön så då ser de dig som en osäkerhet i längden.
Om du nu även lägger in din "buffert" på 1.5 miljoner så blir du mer ekonomisk svag för en bank.
Citera
2018-01-14, 19:08
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Klart med det.

Jag har en riktigt dålig inkomst. Därför tycker de att det inte är rimligt, de flesta jag kontaktat via nätet. Man fyller i online formulär osv..

Jag bor i en hyres med 9000kr/må. Att köpa en bostad med låg utgift är väl någon typ av sparandet, eller hur?

Din situation med en så pass hög insats men så pass låg inkomst är ju inte helt vanlig, så det kan vara att onlineformulär och automatiska beräkningar inte riktigt vet hur dom ska hantera det. den stora insatsen är ju i sig en garanti för banken utöver din inkomst, då dom i ett worst-case scenario kan räkna med att få tillbaka sina 400 000 vid exekutiv auktion, oavsett om bostadsmarknaden droppat 50% vid det tillfället.

Hade jag varit du hade jag ringt istället och förklarat din situation.
Citera
2018-01-14, 19:56
Medlem
SophieNeveus avatar
Desto mer pengar du behöver låna av banken desto mer tjänar också banken. Får jag fråga hur låg inkomst du har? Har du tidigare haft betalningsanmärkningar osv?
Citera
2018-01-14, 20:01
Medlem
Mr.Swedens avatar
Att TS kan snyta fram 1,5 mille imponerar inte direkt på banken. Med de låga inkomsterna frågar de sig i stället var pengarna kommer ifrån. Antagligen därför han ansöker online i ställer för att boka tid.
Citera
2018-01-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Eller ta ett blancolån med svinhög ränta.
Om TS inte får låna med säkerhet hur tror du då att TS skulle få göra det utan säkerhet? Borde vara helt utesluten!

Ett problem som jag kan se med TS är att även om TS har säkerhet så tror jag att banken(?) ser betalningsförmågan så svag och man vill inte gärna behöva sätta någon på bar backe. TS kan alltid prova med andra som ger bostadslån och det finns ju t.o.m. de som skryter att de även lånar ut till folk med betalningsanmärkning. Räntan blir dock högre, men allt går att förhandla.
Citera
2018-01-14, 20:38
Medlem
happilappis avatar
Det borde finnas hur många banker som helst som accepterar detta. Bara testa nästa.
Citera
2018-01-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Det borde finnas hur många banker som helst som accepterar detta. Bara testa nästa.

Ja det är i princip helt riskfritt. Ska man vara helt cynisk borde TS vara bankens bästa kund egentligen, särskilt om det är anmärkningar eller slarv i bakgrunden. Påminnelseavgifter och dylikt är ren vinst som snabbt kan läggas på varandra - precis så som kortföretagen tjänar pengar - och därutöver är investeringen riskfri om det stoppas in ett stort belopp i bostaden som banken har första tjing på om något händer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in