2018-01-14, 03:22
Medlem
area50s avatar
Tja.
Jag undrar lite snabbt hur man på bästa sätt skulle kunna investera ca 400.000 (eller delar av det)?
(Jag är relativt ung & är inte super insatt i detta ämne)
Investera det på aktier? Köpa fastighet för att sedan hyra ut? Kryptovalutor?
Citera
2018-01-14, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Tja.
Jag undrar lite snabbt hur man på bästa sätt skulle kunna investera ca 400.000 (eller delar av det)?
(Jag är relativt ung & är inte super insatt i detta ämne)
Investera det på aktier? Köpa fastighet för att sedan hyra ut? Kryptovalutor?

Ja precis
Citera
2018-01-14, 09:08
Medlem
Har du kollat i andra trådar?
Citera
2018-01-14, 09:12
Medlem
Centauris avatar
Några tips:

Investera endast så mycket du är villig att förlora.

Kryptovalutor är extremt riskabelt.

Aktier: investera i stabila bolag med ökande utdelning.

Fastigheter: att hyra ut i Sverige är bökigt.
Citera
2018-01-14, 09:25
Medlem
sebastian66s avatar
Är du som du säger ung och oerfaren skit i att investera du har lyckas spara ihop 400.000-
Det är mer än vad många ens kommer att få ihop på hela sin livstid.
Det finns absolut inga garantier på att du vinner eller får tillbaka du investerar idag.
Med flyt ökar du dom 400 K,med otur tappar du en del av dom.
Gå på magkänsla investera en liten del i något du tror på.
fråga dig själv vad vill du få tillbaka om du investerar 100.000 tex på 1 år.
Citera
2018-01-14, 09:35
Medlem
Spara på Isk investeringssparkonto på nordnet eller avanza. ANvänder själv nordnet och tycker jag lärt lite av shareville.

Jag skippar aktier då ej kunnig nog. Fonder är enklare och de kan du köpa och sälja hur lätt som helst.
Citera
2018-01-14, 09:42
Medlem
Skippa fastigheter och kryptovalutor. Skippa även aktier och kör fonder istället om du är nybörjare.

Allt handlar dock om hur lång tid det är kvar tills dina pengar ska användas. Ska du använda pengarna snart så ska du inte köpa fonder, utan bara ha pengarna på ett sparkonto. Ska du däremot spara på lång sikt så ska du köpa fonder för allt. En bra tumregel är att ha 10 procentenheter aktiefonder för varje år det är kvar tills pengarna ska användas. Ska du använda pengarna om 3 år så kan du alltså ha runt 30% i aktiefonder och resten på sparkonto.

Vilken bank? Nordnet eller Avanza, båda är bra och vilken du väljer är en smaksak
Kontotyp? ISK (Investeringssparkonto). Googla om du vill veta varför, för långt för att skriva här
Vilka fonder? Avanza Zero eller Nordnet Superfonden Sverige och någon billig globalfond
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in