• 1
  • 2
2018-01-13, 16:14
Medlem
TJA!

Jag har funderat ganska länge på det här med CSN lån. Att ta full lån i dagsläget ger en ränta på 0.13 % vilket nästan är inget. Oavsett om jag gillar lån eller inte så måste jag ta det men dock inte 100% klarar mig på mycket mindre då jag också sparat en buffert.

SÅ min fråga till er lyder: Bör jag ta lån ja eller nej samt en kort förklaringar till varför ni har svarat som ni gjort.

Skulle uppskattas rejält då jag funderar mycket.

Tack på förhand
Citera
2018-01-13, 16:20
Medlem
Du ska naturligtvis inte låna mer än vad du har behov av.
Citera
2018-01-13, 16:20
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theboss141
TJA!

Jag har funderat ganska länge på det här med CSN lån. Att ta full lån i dagsläget ger en ränta på 0.13 % vilket nästan är inget. Oavsett om jag gillar lån eller inte så måste jag ta det men dock inte 100% klarar mig på mycket mindre då jag också sparat en buffert.

SÅ min fråga till er lyder: Bör jag ta lån ja eller nej samt en kort förklaringar till varför ni har svarat som ni gjort.

Skulle uppskattas rejält då jag funderar mycket.

Tack på förhand

Med tanke på hur fördelaktig ränta det är på csn lån så hade jag tagit Max och sedan sparat pengarna och använt dem senare efter studier som en kontantinsats till bostadslån.
Citera
2018-01-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Med tanke på hur fördelaktig ränta det är på csn lån så hade jag tagit Max och sedan sparat pengarna och använt dem senare efter studier som en kontantinsats till bostadslån.

Precis så tänker jag! Det är en mycket fördelaktig ränta. istället för att ta 3-6 % i framtiden har jag denna förmånliga ränta. Dessutom äter inflationen upp lånen desto mer man dröjer ut på det.
Citera
2018-01-13, 16:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94

Låter onekligen som en vettig plan, 0.13%.. Sätta in pengarna på högräntekonto hos aktörer med insättningsgarantin borde generera åtminstone 0.7% minus skatt och 0.13% = 0.36% i handen som betalning för att ha hållit i pengarna åt svenska folket?
Citera
2018-01-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Låter onekligen som en vettig plan, 0.13%.. Sätta in pengarna på högräntekonto hos aktörer med insättningsgarantin borde generera åtminstone 0.7% minus skatt och 0.13% = 0.36% i handen som betalning för att ha hållit i pengarna åt svenska folket?

Tänkte mer fonder på ett ISK konto. Med en avkastning på 20% om året förhoppningsvis.
Citera
2018-01-13, 16:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tänkte mer fonder på ett ISK konto. Med en avkastning på 20% om året förhoppningsvis.

Absolut, tänk bara på att risk och avkastning brukar hänga intimt ihop - dvs det kan sluta med att du förlorar på affären, risken är låg men inte obefintlig.
Citera
2018-01-13, 17:29
Medlem
Citat:
Absolut, tänk bara på att risk och avkastning brukar hänga intimt ihop - dvs det kan sluta med att du förlorar på affären, risken är låg men inte obefintlig.

Absolut men en index fond är det "säkraste".
Citera
2018-01-13, 17:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Absolut men en index fond är det "säkraste".

Hade du sagt räntefond så hade jag hållit med dig, indexfond innebär inte på något vis lägre risk, allra helst om den är 100% inne i aktier. Går börsen ner så går fonden ner.
Citera
2018-01-13, 18:55
Medlem
Segments avatar
Citat:

Om du med säkerhet kan få en avkastning om 20% på året så behöver du inte plugga utan kan skapa en egen hedge fond istället.
Citera
2018-01-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Om du med säkerhet kan få en avkastning om 20% på året så behöver du inte plugga utan kan skapa en egen hedge fond istället.

Det är en tanke efter plugget!
Citera
2018-01-13, 19:35
Medlem
Citat:
Hade du sagt räntefond så hade jag hållit med dig, indexfond innebär inte på något vis lägre risk, allra helst om den är 100% inne i aktier. Går börsen ner så går fonden ner.

Menar inte riskmässigt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in