2018-01-12, 19:40
Medlem
Hej! Undrar hur ni resonerar kring sanningsteorier. Vilken av korrespondensteorin, koherensteorin, pragmatiskt teori samt konstruktivism anser ni är bäst? Motivera gärna.
Citera
2018-01-12, 20:48
Medlem
Vilket är bäst: en spik, ett äpple, ett snöre eller ett verb? Litetgrann samma typ av fråga...

Observera att koherensteorin skiljer ut sig från de övriga därigenom att den har sin tillämpning uteslutande på satsfunktioner (inte på satser)!
Citera
2018-01-12, 21:12
Medlem
Okej, kan man omformulera frågan; vilken är rimligast? Eller beror det helt på påståendet?
Citera
2018-01-12, 21:24
Medlem
Nej, snarare på sammanhanget. Jag vill till exempel påstå att frågan "vem var USA:s förste demokratiskt valde president?" faktiskt har ett svar (inklusive det tänkbara svaret: "ingen sådan har hittills funnits"), men frågan är oklar på grund av vaga definitioner.
Citera
2018-01-12, 21:32
Medlem
Okej. Har alltså en skoluppgift där jag ska motivera vilken sanningsteori jag anser är "bäst" och vet inte riktigt hur jag ska kunna ge ett bra svar på frågan.
Citera
2018-01-15, 10:28
Medlem
Massajens avatar
Ett enkelt svar på frågan är att det beror på sammanhanget. Vill jag veta att något är sant?

Koherensteorin tillämpar jag när jag ska bedöma sanningshalten i en vetenskaplig artikel av något slag. Är det som skrivs där logiskt förenligt med andra förhållanden som jag utgår från är sanna? En som påstår att stenar kan falla uppåt är inte förenligt med det jag vet om gravitation, t ex.

Korrespondensteorin använder jag när jag genomför en undersökning, experiment, observation, etc. Mitt påstående om att skator lägger x antal ägg överensstämmer eller korresponderar med observationen av äggen i skatbon.

Pragmatisk sanningsteori använder jag i första hand när jag vill att något ska fungera. Bygger jag ett modellplan av trä så bekräftas de aerodynamiska beskrivningarna i handboken av att jag får planet att flyga.

Den konstruktivistiska sanningsteorin är mer knepig, men jag kanske skulle utgå från ett förhållande som definieras av en social överenskommelse eller konvention. Är det sant att X är gift? Ja, för oss är det sant om hen genomgått en vigselakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in