2018-01-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyPonny
Hej, jag funderar på att köpa en motorsåg och börja åka runt och såga ner träd som sedan kan säljas som ved. Frågan är hur mycket det går att tjäna på det?

Åker man runt nattetid och stannar till vid en ödslig skog och sågar ner ett träd, lastar på stockarna som sedan hemma kapas och klyvs till ved. Jag menar, vad skulle kunna gå fel? ingen kan säga att trädet jag har på släpet är stulet.

Tjuvandet av träd sker nattetid och ingen märker efteråt om ett enstaka träd är borta.

Frågan är ju hur lönsamt det är?

Vad tror ni om denna idé?

Förstår inte problemet. Folk vill alltid bli av med en massa träd som står olämpligt. Så du måste inte vara kriminell. Det svåra är att hitta nån som vill ha veden. Den ska torkas och du får en massa myrstackar.
Hur stor ljuddämpare har du på motorsågen? Folk är inte döva!
Citera
2018-01-12, 22:41
Medlem
frdks avatar
kutum bland markägare brukar vara jobb för virke när det gäller vindfällor och då normalt mellan personer på byn. Avverkningsföretag betalar en bra summa till markägaren om de får rulla in sina maskiner, men då pratar vi om större arealer som sopas rent på bara ett par minuter utan någon direkt personalkostnad, de tar sällan mindre ytor eller selektiva träd, då de tjänar för lite på såna jobb.

Sen tror jag du blir förvånad hur bra koll markägare har på sin skog, flesta bor i närheten och grannskapet vet exakt när en utomstående rullar in, speciellt om det är fel tid på dygnet eller till synes utan anledning, allt diskuteras i byn, så jag ger dig kort karriär innan du åker dit, alltid nån som noterat något när det uppdagas. Själva jobbet tar rätt lång tid också, ska du inte underskatta, och risken är alltid att nån kommer på dig in action, motorsågen är inte tyst och flisor och dragspår syns vida omkring, även om du tror du är i no-mans-land så märks ändringar väldigt lätt, alla vägar har ögon.
Citera
2018-01-12, 22:47
Medlem
Kanske du kan ta hjälp av eu-migranter och papperslösa som inte får någon hjälp från samhället?

Om vi nu säger att en kubikmeter kan säljas för 600 sek så kan varje person som du anställer klyva en kubikmeter per arbetspass, tar du 100 sek av vinsten och 100 i utgifter och ger resten i lön så får personen en timlön på 50 sek. Blir ändå 8000 och då får dom en ok lön för att överleva iaf.

Och du får in 100 per skalle och om vi säger att du har 25 personer som fixar en kubikmeter åt dig per dag blir det 100*20= 2000*25=50 000 i månaden skattefritt helt enkelt, då kan du luta dig tillbaka och njuta av livet. Tar du sen 50 personer så får du ut 100 000 i månaden och kan bli miljonär på ett år. Detä r få förunnat som kan det. Du gör en god gärning och du tjänar pengar.
Citera
2018-01-12, 22:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
kutum bland markägare brukar vara jobb för virke när det gäller vindfällor och då normalt mellan personer på byn. Avverkningsföretag betalar en bra summa till markägaren om de får rulla in sina maskiner, men då pratar vi om större arealer som sopas rent på bara ett par minuter utan någon direkt personalkostnad, de tar sällan mindre ytor eller selektiva träd, då de tjänar för lite på såna jobb.

Sen tror jag du blir förvånad hur bra koll markägare har på sin skog, flesta bor i närheten och grannskapet vet exakt när en utomstående rullar in, speciellt om det är fel tid på dygnet eller till synes utan anledning, allt diskuteras i byn, så jag ger dig kort karriär innan du åker dit, alltid nån som noterat något när det uppdagas. Själva jobbet tar rätt lång tid också, ska du inte underskatta, och risken är alltid att nån kommer på dig in action, motorsågen är inte tyst och flisor och dragspår syns vida omkring, även om du tror du är i no-mans-land så märks ändringar väldigt lätt, alla vägar har ögon.
Den korta karriären håller jag med om .. när han kvistat sitt första träd så kommer han inte alls se det han trodde "var gratis" ... sen skall trät kapas och klyvas
Citera
2018-01-12, 23:51
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aner0990
Sno färdigt virke istället mycket bättre profit.
Detta är nog den bästa lösningen. I så fall är inte idén helt idiotisk under rätt förutsättningar. Rätt förutsättningar är dock att man bor på landet, är jordbrukare eller åtminstone hobbyjordbrukare med lite egen skog. Därtill bör man gärna ha en skåpbil.
Jag tittade lite i denna tråd också.
https://www.byggahus.se/forum/threads/pris-kubik-foer-kluven-ved.98916/

1 fast m3 granved sägs inehålla 2022 kWh
Grovt sett tänker jag att man kan sälja ved till ett kwh-pris på 70 öre. Det betyder 1414 kr per fast m3, 900 kr per m3 travad granved, 500 kr per m3 stjälpt granved.
Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Volymenheter_inom_skogsn%C3%A4ringen så är 1 m3 travad ved = 0,64 fast m3, 1m3 stjälpt ved = 0,36 fast m3.

Om man hittar en virkeshög på lämpligt ställe är det bara att stanna och slänga in några klabbar. Troligtvis behöver de kapas för att rymmas in. Om man kapar 2 m långa med en medeldiameter på 15 cm (massaved) så går det 28 klabbar per m3. Ryms bra in i en skåpbil och överskrider ej maxlastvikten heller.
Ett par m3 i månaden kan man nog stjäla och få ett tillskott i kassan. Men någon speciellt bra timlön blir det ändå inte.
Citera
2018-01-13, 00:25
Medlem
Hegamons avatar
Jag har sett det här brottet utomlands. Då har det varit träd som gått använda inom exempelvis möbelindustrin. Värdet på ett träd har varit ganska mycket iaf. Där har tjuvarna åkt dit nattetid vid en bilväg, träden har stått precis bredvid vägen. Och kapat ner en 5 stycken. Särskilt öde skulle jag inte kalla det utan det har legat bondgårdar här och där.

En dag var träden borta och ingen hade sett något alls. Sjukt betraktades de som men det finns tjuvar till allt. I TS fall skulle jag nog välja att ta bort stubbar i folks trädgårdar lagligt. Jag tror att förtjänsten på det är 10X bättre i förhållande till tiden.
Citera
2018-01-13, 01:39
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyPonny
Vad tror ni om denna idé?

Googla vad solpaneler kostar, och räkna sedan ut hur många såna du får plats med i en vanlig Statoil flytt-lastbil.
Citera
2018-01-13, 01:48
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Faktum är att jag också gissar på det.
För hade han någon kunskap så hade han vetat att han knappast behövde "stjäla" träd, utan att det finns många som gärna gör bytet .. Du sköter nersågning och tar med dig skiten härifrån och jag slipper betala de dyra kostnader som det kostar att ta ner ett träd ...

Så nej, han är nog inte så kunnig på området. Kanske fick han en motorsåg i julklapp och nu försöker hitta ett användningsområde för den.. eller nåt...
Han behöver inte såga upp många kubik förrän han inser varför inte alla önskar sig sågar i julklapp.
Citera
2018-01-13, 02:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Han behöver inte såga upp många kubik förrän han inser varför inte alla önskar sig sågar i julklapp.
Nej det behöver han inte ..
Citera
2018-01-13, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Detta är nog den bästa lösningen. I så fall är inte idén helt idiotisk under rätt förutsättningar. Rätt förutsättningar är dock att man bor på landet, är jordbrukare eller åtminstone hobbyjordbrukare med lite egen skog. Därtill bör man gärna ha en skåpbil.
Jag tittade lite i denna tråd också.
https://www.byggahus.se/forum/threads/pris-kubik-foer-kluven-ved.98916/

1 fast m3 granved sägs inehålla 2022 kWh
Grovt sett tänker jag att man kan sälja ved till ett kwh-pris på 70 öre. Det betyder 1414 kr per fast m3, 900 kr per m3 travad granved, 500 kr per m3 stjälpt granved.
Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Volymenheter_inom_skogsn%C3%A4ringen så är 1 m3 travad ved = 0,64 fast m3, 1m3 stjälpt ved = 0,36 fast m3.

Om man hittar en virkeshög på lämpligt ställe är det bara att stanna och slänga in några klabbar. Troligtvis behöver de kapas för att rymmas in. Om man kapar 2 m långa med en medeldiameter på 15 cm (massaved) så går det 28 klabbar per m3. Ryms bra in i en skåpbil och överskrider ej maxlastvikten heller.
Ett par m3 i månaden kan man nog stjäla och få ett tillskott i kassan. Men någon speciellt bra timlön blir det ändå inte.

Hej

Vad menas med "fast m3"?
Citera
2018-01-13, 07:03
Medlem
JackBlacks avatar
Skaffa motorsågskörkort genom studiefrämljandet eller liknande och börja jobba seriöst istället.
Citera
2018-01-13, 08:07
Medlem
yz44s avatar
Detta är humor Smygsåga diskret mitt i natten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in