2018-01-12, 20:36
Medlem
Cp barn
Stjäl redan nersågade träd istället. Ligger överallt o bara väntar på att bli stulna.
Men om du nu är ute efter att stjäla och sen sälja.
Varför då inte stjäla något lättsålt och som dessutom ger riktiga pengar istället för från hand till mun stålar
Citera
2018-01-12, 20:46
Medlem
Tala tyst om detta! Det perfekta brottet. Om det kommer ut så har vi snart inga träd kvar i Sverige.

Femhundra spänn kubiken; torkat, klyvt och utkört, pröjsade min kollega.

Om TS har en motorsåg, är det betydligt mer lukrativt att såga ner oönskade träd i villa områden. Fäll en mellanstor tall, och forsla bort den; å du kan ta ett par tusen.
Citera
2018-01-12, 20:54
Medlem
poxers avatar
TS verkar tro att det är själva trädet som är värt "mycket" och inte hanteringen för att få det till ved.
Citera
2018-01-12, 21:00
Medlem
Conams avatar
Nja! Företagsamhet ska ju alltid uppmuntras, och jag tror i teorin är det en mycket bra idé
Men när man står där med ris upp över knäna så inser man!
Och dessutom stjäla.....
Citera
2018-01-12, 21:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyPonny
Hej, jag funderar på att köpa en motorsåg och börja åka runt och såga ner träd som sedan kan säljas som ved. Frågan är hur mycket det går att tjäna på det?

Åker man runt nattetid och stannar till vid en ödslig skog och sågar ner ett träd, lastar på stockarna som sedan hemma kapas och klyvs till ved. Jag menar, vad skulle kunna gå fel? ingen kan säga att trädet jag har på släpet är stulet.

Tjuvandet av träd sker nattetid och ingen märker efteråt om ett enstaka träd är borta.

Frågan är ju hur lönsamt det är?

Vad tror ni om denna idé?
Säg till när du drar igång... Jag vet en adress där du kan såga på dagtid och inte smyga runt i natten i skogen ....

Bara du sågar ner och tar med dig hela rasket därifrån ....

Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Det är för mkt arbete för att det ska löna sig,

Timlönen hamnar på maxmanågon någon 20 lapp,

Ja har provat, men jag behlvde inte åka runt och tjuva träd, utan gjorde det i skogen utanför min tomt,

Har du aldrig kvistat innan så kommer du snabbt märka hur jvla tungjobbat det är

Hyssch ... låt TS leva lycklig i den affärsiden tills jag fått mitt rensat i alla fall
Citera
2018-01-12, 21:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Någonting säger mig att TS varken hanterat motorsåg, fällt träd eller försökt hantera stockar, kapat ved eller nåt relaterat. Ja jisses.. jubelidiot
Faktum är att jag också gissar på det.
För hade han någon kunskap så hade han vetat att han knappast behövde "stjäla" träd, utan att det finns många som gärna gör bytet .. Du sköter nersågning och tar med dig skiten härifrån och jag slipper betala de dyra kostnader som det kostar att ta ner ett träd ...

Så nej, han är nog inte så kunnig på området. Kanske fick han en motorsåg i julklapp och nu försöker hitta ett användningsområde för den.. eller nåt...
Citera
2018-01-12, 21:23
Medlem
cacas avatar
Bara räkna, max en fem hundring för en kubik, då ska TS köra bil ut i skogen, riskera livet fälla ett träd i mörkret, kapa upp skiten, lasta på bilen, köra hem, lasta av, kapa upp i lagom längd, klyva, stapla upp för torka, annonsera, avsätta tid för köpare.
Sen lägg till bensin till bil, såg, slitdelar såg, olja, och givetvis den tid TS får lägga ner för få fram en kubik... hm troligen enklare, säkrare, snabbare och riskfritt om TS väljer arbeta övertid på ordinarie arbete för få in fem hundra, gissar på max två timmar övertid för få en femhundring mot säkert 10 timmar med veden...

Så vad väljer man? Jag skulle jobbat över istället för slita hund för skitpengar.
Citera
2018-01-12, 21:55
Medlem
budadis avatar
Jag tror det är enklare och typ lika lönsamt att åka runt på nätterna och söka pantburkar.
Citera
2018-01-12, 22:13
Medlem
Håller på med att ta hand om en stormfälld Björk. Tid tar det och då kör jag på i dagsljus så jag inte riskerar något i mörkret. Att göra det i mörket är helt vansinne.

Själv brukar jag se att det ligger travar med fällda träd vid vägkanten. Är väl ändå enklare att ta från en sådan? Då slipper man hantera grenarna.
Citera
2018-01-12, 22:14
Medlem
Ska du ändå ge dig in på brottets bana så kan du ju faktiskt sno färdigkluven och torr ved istället
Citera
2018-01-12, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyPonny
Hej, jag funderar på att köpa en motorsåg och börja åka runt och såga ner träd som sedan kan säljas som ved. Frågan är hur mycket det går att tjäna på det?

Åker man runt nattetid och stannar till vid en ödslig skog och sågar ner ett träd, lastar på stockarna som sedan hemma kapas och klyvs till ved. Jag menar, vad skulle kunna gå fel? ingen kan säga att trädet jag har på släpet är stulet.

Tjuvandet av träd sker nattetid och ingen märker efteråt om ett enstaka träd är borta.

Frågan är ju hur lönsamt det är?

Vad tror ni om denna idé?

Fråga markägare, dom har ofta en äng som växt igen eller behöver hjälp med gallring.
Fråga om dom behöver hjälp att städa upp efter bävrar.

En fyrhjulig mc ,snöskoter eller pickup kan vara bra att ha.
Du behöver inte stjäla träd.
Citera
2018-01-12, 22:27
Medlem
Sno färdigt virke istället mycket bättre profit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in