Hej, jag funderar på att köpa en motorsåg och börja åka runt och såga ner träd som sedan kan säljas som ved. Frågan är hur mycket det går att tjäna på det?
Åker man runt nattetid och stannar till vid en ödslig skog och sågar ner ett träd, lastar på stockarna som sedan hemma kapas och klyvs till ved. Jag menar, vad skulle kunna gå fel? ingen kan säga att trädet jag har på släpet är stulet.
Tjuvandet av träd sker nattetid och ingen märker efteråt om ett enstaka träd är borta.
Hej, jag funderar på att köpa en motorsåg och börja åka runt och såga ner träd som sedan kan säljas som ved. Frågan är hur mycket det går att tjäna på det?
Åker man runt nattetid och stannar till vid en ödslig skog och sågar ner ett träd, lastar på stockarna som sedan hemma kapas och klyvs till ved. Jag menar, vad skulle kunna gå fel? ingen kan säga att trädet jag har på släpet är stulet.
Tjuvandet av träd sker nattetid och ingen märker efteråt om ett enstaka träd är borta.
Frågan är ju hur lönsamt det är?
Vad tror ni om denna idé?
låter jobbigt. tror inte du tjänar så mycket på det. bättre att du fixar ett normalt jobb
Att såga ner träd och sälja som ved är en bra affärside, men du skall inte göra det på natten utan skaffa dig ett motorsågskörkort lite bra utrustning och erbjud dig att röja för markägare.
Du hade nog behövt hugga flera tusen träd för gå riktigt plus.
Tänk bebisen som slösas samt införskaffa släp om du inte har det. Medel till motorsågen. Att sälja svart håller inte alltid då någon förmodligen kommer snitcha då polisen säkert gå ut med att någon tar massa träd olagligt.
Samt det finns gott om ved man kan köpa till bra priser så du måste du sätta billiga priser som kan få dig att gå minus.
Sorry verkar som ditt träd idé inte fungerar.
Tror du skulle känna mer på slanga bensin istället.
Jag tror inte du kommer att tjäna särskilt mycket pengar på det, men det kanske beror lite på var i landet du bor: i Norrland (där jag bor) kostar en kubikmeter färdigkluven ved under en tusenlapp, och med lite tur ingår hemtransport i det priset. Jag gissar att priset på ved stiger ju närmare en stor stad man är (det finns färre träd att använda till ved, och färre skogsägare säljer ved), men samtidigt sjunker efterfrågan (få har egen kamin eller öppen spis).
Något mer realistiskt ter det sig att tjäna pengar på att ta ner träd åt dem som vill ha dem nersågade. Ibland vill villaägare bli av med något (eller flera) träd i sin trädgård, och då finns det en möjlighet att tjäna pengar på att sälja tjänsten "nersågning av träd". Du kan ju dessutom ta betalt för att du transporterar bort trädet åt dem. Men istället för att transportera bort trädet till någon kommunal kompost så transporterar du trädet till din egen trädgård, där du sedan styckar upp det och klyver bitarna.
Jäklar jobbigt att klyva, en kubik är rätt mkt klyvning. Om du nu inte har en rejäl automatiskt klyv.
Sen är det inte så att man är osynlig bara för att det är mitt i skogen mitt i natten vid någon skogsväg. Skogsägare, jägare, bönder och de som bor i någorlunda närhet m.m håller rätt bra koll på vad det är för människor som rör sig i krokarna. Även på kväll och natt. Kvällen är de ofta ute och vill se nån älg eller nåt annat trevligt djur.
Hör de en motorsåg mitt i natten så är det stor risk att de far ut och kollar vad som händer.
Dålig idé med andra ord.