2018-01-12, 18:08
Medlem
Hej, jag funderar på att köpa en motorsåg och börja åka runt och såga ner träd som sedan kan säljas som ved. Frågan är hur mycket det går att tjäna på det?

Åker man runt nattetid och stannar till vid en ödslig skog och sågar ner ett träd, lastar på stockarna som sedan hemma kapas och klyvs till ved. Jag menar, vad skulle kunna gå fel? ingen kan säga att trädet jag har på släpet är stulet.

Tjuvandet av träd sker nattetid och ingen märker efteråt om ett enstaka träd är borta.

Frågan är ju hur lönsamt det är?

Vad tror ni om denna idé?
Citera
2018-01-12, 18:10
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyPonny
Hej, jag funderar på att köpa en motorsåg och börja åka runt och såga ner träd som sedan kan säljas som ved. Frågan är hur mycket det går att tjäna på det?

Åker man runt nattetid och stannar till vid en ödslig skog och sågar ner ett träd, lastar på stockarna som sedan hemma kapas och klyvs till ved. Jag menar, vad skulle kunna gå fel? ingen kan säga att trädet jag har på släpet är stulet.

Tjuvandet av träd sker nattetid och ingen märker efteråt om ett enstaka träd är borta.

Frågan är ju hur lönsamt det är?

Vad tror ni om denna idé?
låter jobbigt. tror inte du tjänar så mycket på det. bättre att du fixar ett normalt jobb
Citera
2018-01-12, 18:18
Medlem
nimbras avatar
Att såga ner träd och sälja som ved är en bra affärside, men du skall inte göra det på natten utan skaffa dig ett motorsågskörkort lite bra utrustning och erbjud dig att röja för markägare.
Citera
2018-01-12, 18:21
Avslutad
kör på! man lever bara en gång
Citera
2018-01-12, 18:21
Medlem
flyingbys avatar
Du hade nog behövt hugga flera tusen träd för gå riktigt plus.

Tänk bebisen som slösas samt införskaffa släp om du inte har det. Medel till motorsågen. Att sälja svart håller inte alltid då någon förmodligen kommer snitcha då polisen säkert gå ut med att någon tar massa träd olagligt.

Samt det finns gott om ved man kan köpa till bra priser så du måste du sätta billiga priser som kan få dig att gå minus.

Sorry verkar som ditt träd idé inte fungerar.

Tror du skulle känna mer på slanga bensin istället.
Citera
2018-01-12, 18:22
Medlem
Jag tror inte du kommer att tjäna särskilt mycket pengar på det, men det kanske beror lite på var i landet du bor: i Norrland (där jag bor) kostar en kubikmeter färdigkluven ved under en tusenlapp, och med lite tur ingår hemtransport i det priset. Jag gissar att priset på ved stiger ju närmare en stor stad man är (det finns färre träd att använda till ved, och färre skogsägare säljer ved), men samtidigt sjunker efterfrågan (få har egen kamin eller öppen spis).

Något mer realistiskt ter det sig att tjäna pengar på att ta ner träd åt dem som vill ha dem nersågade. Ibland vill villaägare bli av med något (eller flera) träd i sin trädgård, och då finns det en möjlighet att tjäna pengar på att sälja tjänsten "nersågning av träd". Du kan ju dessutom ta betalt för att du transporterar bort trädet åt dem. Men istället för att transportera bort trädet till någon kommunal kompost så transporterar du trädet till din egen trädgård, där du sedan styckar upp det och klyver bitarna.
Citera
2018-01-12, 18:26
Medlem
Dofternas avatar
Efter att du klyvt skiten måste den torka ett år, gärna två. Dags att hugga första trädet inatt?
Citera
2018-01-12, 18:34
Avslutad
så du ska sälja ved i sverige, lite som att sälja is på grönland
Citera
2018-01-12, 18:47
Medlem
Det är för mkt arbete för att det ska löna sig,

Timlönen hamnar på maxmanågon någon 20 lapp,

Ja har provat, men jag behlvde inte åka runt och tjuva träd, utan gjorde det i skogen utanför min tomt,

Har du aldrig kvistat innan så kommer du snabbt märka hur jvla tungjobbat det är
Citera
2018-01-12, 19:10
Medlem
Haha var kommer alla idioter från? Åka och stjäla träd nattetid 😂 Du frågar vad vi tror! Jag vet att det är en skitdålig ide'
Citera
2018-01-12, 19:22
Medlem
Jäklar jobbigt att klyva, en kubik är rätt mkt klyvning. Om du nu inte har en rejäl automatiskt klyv.
Sen är det inte så att man är osynlig bara för att det är mitt i skogen mitt i natten vid någon skogsväg. Skogsägare, jägare, bönder och de som bor i någorlunda närhet m.m håller rätt bra koll på vad det är för människor som rör sig i krokarna. Även på kväll och natt. Kvällen är de ofta ute och vill se nån älg eller nåt annat trevligt djur.
Hör de en motorsåg mitt i natten så är det stor risk att de far ut och kollar vad som händer.
Dålig idé med andra ord.
Citera
2018-01-12, 20:32
Medlem
8xxSeriess avatar
Någonting säger mig att TS varken hanterat motorsåg, fällt träd eller försökt hantera stockar, kapat ved eller nåt relaterat. Ja jisses.. jubelidiot
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in