2006-01-20, 20:20
Medlem
General Nogis avatar
Har flera gånger tittat intresserat på plastburksförpackningar av denna dessert från mellanöstern - en beigeaktig, till synes kompakt massa smaksatt med choklad, vanilj eller nötter av olika slag och tydligen mestadels bestående av socker, sesamfrön(?) och vetekorn(?). Har flera gånger känt för att testa men sedan inte velat kasta bort pengar i onödan (även om det bara rört sig om ca 20 spänn), så nu undrar jag förstås: hur smakar det? hurs äts det? vilken konsistens har det egentligen?
Citera
2006-01-20, 20:28
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Har flera gånger tittat intresserat på plastburksförpackningar av denna dessert från mellanöstern - en beigeaktig, till synes kompakt massa smaksatt med choklad, vanilj eller nötter av olika slag och tydligen mestadels bestående av socker, sesamfrön(?) och vetekorn(?). Har flera gånger känt för att testa men sedan inte velat kasta bort pengar i onödan (även om det bara rört sig om ca 20 spänn), så nu undrar jag förstås: hur smakar det? hurs äts det? vilken konsistens har det egentligen?
När jag käkade så var det pistage i och man kan säga att det smakar som en blandning av smörkola och pistage och en touch av honung. Ganska sliskigt sött men förbaskat gott. Den äts ur förpackningen eller alltså som en godisbit.
Citera
2006-01-20, 20:37
Medlem
OliTs avatar
Den tenderar att ha en något sandaktig konsistens, passar inte alla.
Citera
2006-01-21, 02:42
Medlem
Rubbermans avatar
Halva!

Mycket gott och väldigt sött, testa gärna. Dock kan man inte käka för mycket på en gång då konsistensen är väldig stabbig och "sandig".

Ett mycket trevligt och annorlunda alternativ för dessert.
Citera
2006-01-21, 03:00
Medlem
prettygirls avatar
Yeah, det är gott, smakar väldigt mycket sesam och är jättesött.
Den naturella eller den med pistage är de godaste.
Brukar dricka thé till. Prova, det är inte så farligt.
Citera
2006-01-21, 03:09
Medlem
systems avatar
...och den som inte halvan tar, han heller inte helan får..
Skämt åsido.. Det är gott. I lagom dos.
Citera
2006-01-21, 11:20
Medlem
General Nogis avatar
Tack för alla svaren!

Jag får ta och pröva det nån gång nästa vecka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in