• 1
  • 2
2006-01-20, 20:03
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Kom att tänka på en sak när jag tillbringade lite tid i USA. När man lyssnade på radio där så kunde man ofta höra hur radiopratarna klagade och sågade massa grejer, t.ex TV-program, TV-programledare, filmer, musik, böcker osv. Det var även ofta man hörde programledare som blev ovänner med folk som ringde in till programmet och skällde på dom för att de hade "fel" åsikt" om ämnet ifråga. Jag har aldrig hört en svensk radiopratare tycka illa om nånting. Man kan ju höra folk som ringer in till radio och tycker saker, men då är alltid programledaren helt opartisk och säger nåt i stil med, "Ja, vi får väl se vad nästa lyssnare som ringer tycker."
Är det förbjudet för en svensk radiopratare att sitta i sändning och säga att t.ex Big Brother är ett uselt tv-program som egentligen inte borde få sändas. Eller håller dom inne med negativa saker enbart för att det inte ska uppstå några jobbiga situationer när hela media-Sverige träffas på Stockholms innekrogar följande lördag? Eller är de opartiska för att bli gillade av alla? Det blir inte gillade av mig pga av det i alla fall. Jag hade tyckt det varit mycket mer underhållande med en radiopratare som tyckte saker - även om han inte tyckte samma som mig.
Amerikansk radio med åsiktsfyllda programledare är mycket roligare att lyssna på än svensk radio.
Citera
2006-01-20, 20:07
Medlem
vättes avatar
SR har väl ett krav om opartiskhet tror jag.

Reklamkanalerna vill nog helt enkelt inte stöta sig med sina lobotomerade lyssnare.
Citera
2006-01-20, 20:11
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Betalkanalerna vill nog helt enkelt inte stöta sig med sina lobotomerade lyssnare.

Finns det betalkanaler??
Citera
2006-01-20, 20:19
Medlem
Fast dom har ju ändå egna åsikter, hela radion stinker ju kommunism från början till slut. Täppas t.ex blir ju som en AFA-it med spastiska anfall när någon ringer in och tycker något man inte får tycka om t.ex invandring, bögar eller liknande. Då haglar förolämpningarna och jag brukar vara beredd att ducka för man vet aldrig när gatstenarna flyger ut ur radion.

Hela programutbudet är kommunism, igår var det t.ex nån sorts feministisk våldtäktsporr på radion mitt på dagen. Det var sinnesjukt som vanligt.
Citera
2006-01-20, 20:32
Medlem
pentrys avatar
Citat:

Betalkanalerna vill nog helt enkelt inte stöta sig med sina lobotomerade lyssnare.

Han menar nog reklamkanalerna. Jag håller också tillfullo med vätte där. Dessa glassiga kanalerna är väl ännu mer, än de statshållna kanalerna måna att inte stöta sig i kontroversiella frågor och ämnen. USA har ju en helt annan tradition gällande radiopolicy. Det finns väl hundratals (tusentals?) kanaler att välja på i detta land och som dessutom inte är lika hårt bundna i lagar och regler såsom i Sverige. Bara för ett tiotal år sedan blev det möjligt för kommersiella kanaler att starta i detta land. Då det kostar skjortan att köpa en frekvens är endast de stora kommersiella aktörerna med pengar som har möjlighet att göra detta. I detta är det väl ekonomiskt självmord med starka åsikter åt ena eller andra hållet? Jag kanske är ute och cyklar i motsatt bana här, men det är vad jag har fått för mig.....
Citera
2006-01-20, 20:38
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Då det kostar skjortan att köpa en frekvens är endast de stora kommersiella aktörerna med pengar som har möjlighet att göra detta. I detta är det väl ekonomiskt självmord med starka åsikter åt ena eller andra hållet?

Men det kan ju inte bara vara jag som hade gillat en kanal där alla tyckte mycket? Hade ju varit hur kul som helst att lyssna på massa vilda debatter med lyssnarna osv... Om en sådan kanal startats i Sverige tror jag den hade blivit väldigt populär, och sedan fått många efterföljare. Eller är Sverige inte redo för detta ännu?
Citera
2006-01-20, 20:51
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Men det kan ju inte bara vara jag som hade gillat en kanal där alla tyckte mycket? Hade ju varit hur kul som helst att lyssna på massa vilda debatter med lyssnarna osv... Om en sådan kanal startats i Sverige tror jag den hade blivit väldigt populär, och sedan fått många efterföljare. Eller är Sverige inte redo för detta ännu?

Tror vi inte är redo. Sverige är ju landet lagom där starka åsikter kan uppfattas som fel och alltför kontroversiellt. Men jag håller med dej, en sådan kanal skulle säkerligen bli mycket uppskattad vilken ståndpunkt man än har. Några starka radiopersonligheter med egna och kontroversiella åsikter och följande häftiga diskussioner med lyssnare/gäster skulle garanterat få mej som lyssnare.
Citera
2006-01-20, 22:04
Medlem
KönsKlass avatar
Den enklaste vägen är ju att regga sig här i forumet, och sedan är det bara att sitta och kväka lite granna. Finns alltid nån som är på andra sidan som ställer upp med lite kväk också.
Citera
2006-01-20, 23:01
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Finns det betalkanaler??
Hoppsan! Reklamkanaler skulle det ju vara.
Citera
2006-01-20, 23:11
Bannlyst
"det finns en överenskommelse mellan myndigheterna och SR som gör att vi inte får säga vad som helst och vi får inte låta sägas vad som helst i vårt program". - Täppas Fogelberg "Ring P1" Februari 05 tystar munnen på inringd lyssnare.
Citera
2006-01-20, 23:19
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
"det finns en överenskommelse mellan myndigheterna och SR som gör att vi inte får säga vad som helst och vi får inte låta sägas vad som helst i vårt program". - Täppas Fogelberg "Ring P1" Februari 05 tystar munnen på inringd lyssnare.

Tja, inget chockerande nytt i så fall. Censuren har sofistikerats rejält de senaste 20 åren. Vi lever i en demokrati, så länge du har åsikter som överrensstämmer med det som är korrekt att uttala. Vi lever numera i en konfliktlös demokrati där detta är normen och staus quo. Invaggad i en falskhet och du behöver inte oroa dig. Är dina åsikter fel, ignoreras du. Inte fan tar man diskussionen.....
Citera
2006-01-20, 23:23
Medlem
curdmans avatar
Citat:

Reklamkanalerna vill nog helt enkelt inte stöta sig med sina lobotomerade lyssnare.

Här finns en intervju med Christer från radioprogrammet Christer som förklarar lite:
http://www.vegan.nu/archive.php?id=3082
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in