2018-01-12, 10:41
Medlem
Hej,

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av ekonomi och har under många år studerat på universitet. Min pappa, som är civilekonom, har varit jätteshyst och hjälpt mig med diverse ekonomiska saker. Kan det mesta själv men han har ändå haft en fullmakt samt tillgång till mina konton.

Känner att jag vill sköta allt själv dock, men banken verkar inte exakt veta vad jag vill. Har varit inne på Handelsbanken (min bank alltså) och tagit bort honom som fullmakt. MEN han ser ändå mina konton när han loggar in på sitt konto.

Banken säger något om att han kanske har någon speciell behörighet, går det att se på något sätt? Att han kan komma åt mina konton utan fullmakt. Klickat på allt man kan på Handelsbankens hemsida men hittar inte något. Det är två timmar till närmsta bank för mig och jag hinner knappt dit ens efter jobbet, tänkte kolla om något vet något? Deras kundtjänst är också helt lost.

Alltså, när HAN loggar in ser han en lista på konton han ser:
Sune (Han)
Margot (Fru)
Sven (Jag)

Nu är inte det våra namn, men jag vill att Sven ska försvinna från hans lista och att han inte kan se mitt konto alls.
Citera
2018-01-12, 10:55
Medlem
XaoqcHs avatar
Det är inte så att han är god man eller förvaltare åt dig?
Citera
2018-01-12, 11:08
Medlem
Ketaminkillen1s avatar
Nu har jag själv inte Handelsbanken, men är ditt konto möjligtvis ett konto han öppnade när du var omyndig? I sådana fall så kanske det måste "skrivas över" på dig, även om du nu har tillgång till kontot och så vidare, för att det ska försvinna från hans inloggningssida.

En alternativ lösning är ju även att byta bank. Deras kundtjänst verkar ju inte vara på topp..
Citera
2018-01-12, 11:10
Medlem
Tror inte det, googlade vad det innebär:

"För att ett godmanskap ska kunna anordnas krävs att den hjälpbehövande på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person."

Tror inte att jag kvalificeras för det xD

Att jag är helt lost på ekonomiska och juridiska termer kanske går inte kategorin "liknande förhållanden" dock, får nog dubbelkolla med farsan.

Men är 99% säker att han inte är det.
Citera
2018-01-12, 11:14
Medlem
ZyClaves avatar
Du kan kanske be din far att försöka göra något ifrån hans sida. Möjligen kan han ta bort dig därifrån om du inte lyckas ifrån ditt konto.
Citera
2018-01-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Du kan kanske be din far att försöka göra något ifrån hans sida. Möjligen kan han ta bort dig därifrån om du inte lyckas ifrån ditt konto.

Detta. Förstår inte problematiken. Grow some balls.
Citera
2018-01-12, 11:18
Medlem
Om ingen vet, inte ens banken, då är det dags att helt enkelt byta bank och skapa nya konton samt flytta allt dit.

Inte så meckigt att byta ut kontonumren då det mest är arbetsgivaren som behöver veta det, samt några auto-giron om du har det.

Iaf helt klart värt det för att bli av med konstiga kontrakt som du inte har någon som helst kontroll över. Och banken verkar inte ha bättre kontroll.
Citera
2018-01-12, 11:29
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ketaminkillen1
Nu har jag själv inte Handelsbanken, men är ditt konto möjligtvis ett konto han öppnade när du var omyndig? I sådana fall så kanske det måste "skrivas över" på dig, även om du nu har tillgång till kontot och så vidare, för att det ska försvinna från hans inloggningssida.

En alternativ lösning är ju även att byta bank. Deras kundtjänst verkar ju inte vara på topp..

Håller med!

Säg till kundtjänst att du byter bank idag om de inte fixat det här före stängningsdags. Antingen händer något eller så är det bra att du byter.
Citera
2018-01-12, 12:25
Medlem
Ketaminkillen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Håller med!

Säg till kundtjänst att du byter bank idag om de inte fixat det här före stängningsdags. Antingen händer något eller så är det bra att du byter.

Verkligen. Då brukar det bli en jävla fart på dem.

Med risk för att gå lite off-topic så vill jag verkligen propagera för att man ska få ut mer av sin bank. Att de inte kan sköta en sådan här basal grej är ju egentligen ganska pinsamt..
Citera
2018-01-12, 12:33
Medlem
RostigHinks avatar
Nog borde det gå bra att öppna ett nytt konto i samma bank och flytta över allt?
Citera
2018-01-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nog borde det gå bra att öppna ett nytt konto i samma bank och flytta över allt?
Beror på hur kopplingen är gjord. Troligtvis så ligger den på personnummernivå, då går det inte att få önskat resultat i samma bank, så fort ett nytt konto öppnats med ts' personnummer så kommer den fram för dennes far när han loggar in.

Men som flera andra är inne å, klarar inte banken av att raskt lösa problemet, då finns det andra banker att vända sig till!
Citera
2018-01-12, 16:38
Medlem
Nu jobbar jag inte på Handelsbanken utan på en annan bank så är ju av förklarliga skäl inte säker på hur deras system fungerar. Men...
Om din pappa kommer åt ditt/dina konton när han loggar in via sin internetbank så bör han ha någon form av internetfullmakt och alltså inte en traditionell bankfullmakt.
Kan ju inte vara speciellt svårt att återkalla denna fullmakt och då kommer han heller inte åt ditt/dina konton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in