Citat:
Ursprungligen postat av
tradgardsflum
Vid bipolaritet så har man antingen hypomani eller mani blandat med depression alt blandtillstånd. Om du har upplevt det förstnämnda och det skapat signifikant lidande (tex slösat slut på alla pengar) så är du förmodligen bipolär. Att vara glad innebär inte bipolaritet.
Med det sagt kanske du förmodligen behöva annan medicinering OCH samtalsbehandling. Psykofarmaka är inget mirakel utan hjälper en ta tag i sig själv. Sen tror jag att en del av hos alltid kommer ha närmare till självmord än gemene man, tyvärr. Precis som en del är prone to att dö i cancer.
Att du är ledsen och att problemen blev värre när dina vänner dog är inget konstigt. Det är fullkomligt normalt och det skulle vara konstigt om det var på något annat sätt. Men efter ett år bör sorgen kännas lite mer hanterbar men sorg har trots det, inget tidsspann. Kanske behöver du processa deras död också?
Så, jag rekommenderar dig att ta kontakt med vårdcentral och få en remiss till samtalsterapi eller, vid misstanke om bipolaritet, remiss till psykiatrin.
Kanske skulle lagt mer information, men som exempel har jag lagt runt 10.000 kronor på betting när jag hade en "glad" period.
Har även varit i kontakt med psykiatrin tidigare, då de trodde att jag var schizofreni eller bipolär.
Hade inte sovit på lång tid och trodde att en svart skugga som är demon var ute dygnet runt för att döda mig. Fick sedan starka sömn tabletter och mådde bättre.