Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-11, 22:51
  #1
Medlem
SameOldStorys avatar
Hej!

Jag har två barn (3 respektive 1 år) så för drygt ett år sedan började jag köpa och spara i fonder till dem på samma aktie- & fondkonto. Jag har inte haft möjligheten förens nu att faktiskt börja spara på riktigt åt dem. Jag har nu börjat läsa på om ISK-konto och det är här jag blir lost. Jag har nu ca. 6000 SEK på deras konto och ska nu börja spara 1500 i månaden till dem (vid bonusar genom jobbet kommer det bli mer). Den dagen jag säljer dessa fonder kommer jag att vara tvungen att skatta 30% (right?) men om dem ligger på ett ISK-konto så slipper jag det då det dras en viss procent varje år. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ska jag sälja det lilla innehav jag har och köpa genom ett ISK och ta den "skattesmällen" när det är ett såpass lågt belopp? Eller ska dem 6000 SEK få ligga kvar och fortsättningsvis köpa genom ISK?

Hur gör/hade ni gjort om det var era barn?

Tack på förhand!
Citera
2018-01-11, 23:01
  #2
Medlem
Trubamolls avatar
Jag månadssparar både till mig själv och till mitt barn på ISK'n. Det verkar vara det smartaste alternativet just nu.

Läs här om hur olika kontotyper beskattas:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...klaration.html
Citera
2018-01-11, 23:08
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Jag antar att du sparar till barnen på konton som du kontrollerar för att annars kan de göra vad som helst med pengarna när de fyller 18 år. Jag vet inte om du är gift men om du är så skriv i förekommande fall också äktenskapsförord eller liknade om kontona med din partner om ni skiljer er/ska bodela. Annars tar den andra parten hälften av pengarna, och kanske struntar i att de var avsedda för barnens behov.
Citera
2018-01-11, 23:25
  #4
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trubamoll
Jag månadssparar både till mig själv och till mitt barn på ISK'n. Det verkar vara det smartaste alternativet just nu.

Läs här om hur olika kontotyper beskattas:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...klaration.html

Tack för svar. Jag har läst där men jag får inte ihop vad som är bäst. Jag har kollat andr sidor och alla experter tycker olika, tolkar jag det som. Därav denna tråd Men ja, ISK låter vettigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag antar att du sparar till barnen på konton som du kontrollerar för att annars kan de göra vad som helst med pengarna när de fyller 18 år. Jag vet inte om du är gift men om du är så skriv i förekommande fall också äktenskapsförord eller liknade om kontona med din partner om ni skiljer er/ska bodela. Annars tar den andra parten hälften av pengarna, och kanske struntar i att de var avsedda för barnens behov.

Jajamän, i mitt namn står dem då pengarna är tänkt till körkort, möbler i första lägenheten, en del till ev. insats osv. Inte gift än utan bara sambo.
Citera
2018-01-12, 07:50
  #5
Medlem
AquaRegias avatar
Kapitalförsäkring kan också vara ett alternativ, skattemässigt samma grej som ISK men man kan välja förmånstagare också vilket kanske kan vara önskvärt vid just barnspar.
Citera
2018-01-12, 14:34
  #6
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Kapitalförsäkring kan också vara ett alternativ, skattemässigt samma grej som ISK men man kan välja förmånstagare också vilket kanske kan vara önskvärt vid just barnspar.

Det tänkte jag inte på och det är kanske, som du säger, bättre med tanke på att det är till barnen. Frågan kvarstår dock med det lilla kapital jag har, sälja nu eller låta dem ligga?
Citera
2018-01-12, 16:38
  #7
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Det tänkte jag inte på och det är kanske, som du säger, bättre med tanke på att det är till barnen. Frågan kvarstår dock med det lilla kapital jag har, sälja nu eller låta dem ligga?

Sparar man åt barnen så gör man det via en Kapitalförsäkring i sitt egna namn, just det som AquaRegia är inne på. Det heter väl lite olika men på Avanza heter det Kapitalförsäring Barn. Då kan du låta barnen få pengarna när _du_ känner att de kan ta över pengarna själva utan att blåsa att på Ibiza över 3 veckor.

När det kommer till din fråga:

"Frågan kvarstår dock med det lilla kapital jag har, sälja nu eller låta dem ligga?"

Ställer en motfråga. Vill du skatta på dem nu eller när du sparat ihop 300.000 SEK åt dem? (Om det inte är tydligt nog. Jag skulle sålt av det du har sparat tills nu. Du kan även bara öppna en Kapitalförsäkring Barn och fortsätta spara i den bara och låta de 6000 vara kvar. Men stoppa in in mer pengar där. Det är väl det viktigaste om du skall spara på lång sikt).

Men är vinsten stor? Det är ju själva vinsten du skattar för så kanske inte blir så mycket alls?


Sedan tycker jag inte du skall vara för hård med dig själv. Att du har sparat 6000 SEK åt dem fast du inte verkar ha haft de bästa förutsättningarna tills nu är inte att förakta. Ditt mål i livet skall i första hand inte vara att göra dina barn rika utan din uppgift som förälder är väl mer att lära dem att hantera pengarna på ett korrekt sätt. Men om du sparat en krona eller två åt dem när de flyttar i framtiden så kommer de nog inte tacka nej till det.
Citera
2018-01-12, 19:17
  #8
Medlem
Kaixs avatar
Hej!

Det bästa är egentligen att köra på ett ISK-konto då det är låg beskattning, speciellt när du har ett sånt långt sparkapital. Blir ju surt att skatta bort 100k då dagen du ska sälja

När det kommer till fonder räcker det egentligen med endast en globalfond. En sån här fond har en liten del av hela världen i sig och fungerar bra som riskspridning. Du vill ju inte satsa allt i Sverige om landet går åt helvete? Då du ska spara så länge tycker jag också att du ska välja en globalfond med låg avgift, som exempel Länsförsäkringar Global indexnära.

All cred till dig för att du sparar till dina barn. Kommer bli ett välkommet tillskott till dem då de är redo för vuxenvärlden, alla barn har inte sån tur. Lycka till!
Citera
2018-01-13, 20:58
  #9
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Sparar man åt barnen så gör man det via en Kapitalförsäkring i sitt egna namn, just det som AquaRegia är inne på. Det heter väl lite olika men på Avanza heter det Kapitalförsäring Barn. Då kan du låta barnen få pengarna när _du_ känner att de kan ta över pengarna själva utan att blåsa att på Ibiza över 3 veckor.

När det kommer till din fråga:

"Frågan kvarstår dock med det lilla kapital jag har, sälja nu eller låta dem ligga?"

Ställer en motfråga. Vill du skatta på dem nu eller när du sparat ihop 300.000 SEK åt dem? (Om det inte är tydligt nog. Jag skulle sålt av det du har sparat tills nu. Du kan även bara öppna en Kapitalförsäkring Barn och fortsätta spara i den bara och låta de 6000 vara kvar. Men stoppa in in mer pengar där. Det är väl det viktigaste om du skall spara på lång sikt).

Men är vinsten stor? Det är ju själva vinsten du skattar för så kanske inte blir så mycket alls?


Sedan tycker jag inte du skall vara för hård med dig själv. Att du har sparat 6000 SEK åt dem fast du inte verkar ha haft de bästa förutsättningarna tills nu är inte att förakta. Ditt mål i livet skall i första hand inte vara att göra dina barn rika utan din uppgift som förälder är väl mer att lära dem att hantera pengarna på ett korrekt sätt. Men om du sparat en krona eller två åt dem när de flyttar i framtiden så kommer de nog inte tacka nej till det.

Tack för svar! Efter att ha läst ditt och andras svar gör jag så att jag säljer dem 6000 SEK jag har på det ”vanliga” kontot och placerar dem i antigen ISK eller kapitalförsäkring barn.

Som sagt, det är till barnen, vilka fonder hade du börjat med om du skulle spara?

Någonstans måste man ju börja Att som ung vuxen få körkort etc. är viktigt. Jag minns själv att jag tycke det varje fall.
Citera
2018-01-13, 21:00
  #10
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaix
Hej!

Det bästa är egentligen att köra på ett ISK-konto då det är låg beskattning, speciellt när du har ett sånt långt sparkapital. Blir ju surt att skatta bort 100k då dagen du ska sälja

När det kommer till fonder räcker det egentligen med endast en globalfond. En sån här fond har en liten del av hela världen i sig och fungerar bra som riskspridning. Du vill ju inte satsa allt i Sverige om landet går åt helvete? Då du ska spara så länge tycker jag också att du ska välja en globalfond med låg avgift, som exempel Länsförsäkringar Global indexnära.

All cred till dig för att du sparar till dina barn. Kommer bli ett välkommet tillskott till dem då de är redo för vuxenvärlden, alla barn har inte sån tur. Lycka till!

Tack för svar. Exakt. Jag vill betala så lite i skatt som möjligt den dagen jag säljer. Eftersom vinsten inte hunnit bli så stor ännu säljer jag det jag har och lägger in det på ett ISK.

Tack! Jag fick körkort, möbler till första lyan och det är nåt jag vill försöka fixa till mina barn också
Citera
2018-01-23, 19:27
  #11
Medlem
vandenplass avatar
Kika gärna på Jan Bolmessons hemsida. Han är pedagogisk, konsekvent och tydlig hur du kan spara till dina barn. Han har nyligen följt upp sin portfölj från 2017 med.
https://rikatillsammans.se/fondportfolj/
Citera
2018-01-23, 20:06
  #12
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vandenplas
Kika gärna på Jan Bolmessons hemsida. Han är pedagogisk, konsekvent och tydlig hur du kan spara till dina barn. Han har nyligen följt upp sin portfölj från 2017 med.
https://rikatillsammans.se/fondportfolj/

+1 på den!

Han fick mig (bättre sent än aldrig) att mer aktivt börja pensionspara. Jag är/har varit helt grön på området aktier/fonder men efter att ha läst runt på sidan och forumet har till och med jag skapat mig en uppfattning om det hela

I och med att det är sparande till barnen och du kommer ha ett sparande på kanske 15-20år + så kan Globala Barnportföljen vara värd att kika på. Högre risk, men i och med den långa sparhorisonten så kommer den med tiden att ge högst avkastning (men ja, även ha flest dalar och toppar under tiden).

Även jag kör på ISK som i dagsläget är bästa alternativet gällande skatter/deklaration. Man behöver inte bry sig om att fylla i blanketten själv utan allt kommer förtryckt. Det man kan göra är att kontrollera siffrorna utifall då.

Läs runt på den sidan och kolla kanske även lite i forumet så kan du skapa dig en bättre uppfattning.

Rekommenderas varmt!
__________________
Senast redigerad av ManUnited 2018-01-23 kl. 20:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback